Oświadczenie W.KRUK S.A. w sprawie marki biżuteryjnej Picky Pica

2019-01-11 | 12:00

Na początku grudnia 2018 r. Agata Jankowiak, prowadząca blog o biżuterii, oskarżyła firmę W.Kruk o skopiowanie jej pomysłu. Zarzuca, że W.Kruk skopiował jej „sroczy koncept”, poczynając od nazwy, poprzez estetykę strony, po nazywanie klientek Srokami. Marka odpowiadała, że nie jest to plagiat, bo jej Picky Pica jest marką biżuterii, a Pica Pica – blogiem.

W dniu 8 stycznia br. W.Kruk wydało oświadczenie informując, że:

w 2016 roku, jako nowość w portfolio W.KRUK S.A., utworzona została marka Picky Pica. Jej nazwa oparta została o popularny, powszechnie wykorzystywany przez branżę jubilerską w Polsce i na świecie, motyw sroki zwyczajnej z rodziny krukowatych (łac. pica pica). Poprzez połączenie słowa „pica” z angielskim „picky” (wybredny) powstał symbol marki dedykowanej kobietom, które kochają modną biżuterię.

Pierwsze punkty sprzedaży Picky Pica otwarte zostały w październiku 2017 roku w centrach handlowych (Galeria Bałtycka oraz Silesia City Center). W sierpniu 2018 roku wystartował sklep internetowy www.pickypica.com.

Marka Picky Pica jest konceptem stworzonym przez spółkę W.KRUK. Logo Picky Pica oraz sklep internetowy zostały zaprojektowane od podstaw na zlecenie W.KRUK S.A.. Znaki towarowe marki – słowny oraz słownograficzne – zostały zgłoszone do Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej w czerwcu 2016 roku i uzyskały prawa ochronne.

7 grudnia 2018 roku pani Agata Jankowiak opublikowała artykuł, w którym określiła należącą do W.KRUK S.A. markę biżuterii Picky Pica oraz sklep internetowy www.pickypica.com plagiatem koncepcji i estetyki należącego do niej bloga o rynku jubilerskim, pod nazwą Pica Pica.

W odpowiedzi na powyższy artykuł oraz kolejne wypowiedzi Pani Jankowiak, które ukazały się w mediach, stanowczo podkreślamy, że blog Pica Pica nie stanowił w 2015 roku, czyli w momencie rozpoczęcia prac koncepcyjnych nad nową marką W.KRUK S.A., ani nie stanowi dziś inspiracji dla funkcjonowania czy komunikacji marki Picky Pica.

Należąca do W.KRUK S.A. marka Picky Pica zajmuje się sprzedażą biżuterii oraz zegarków i nie prowadzi działalności konkurencyjnej do bloga o biżuterii o nazwie Pica Pica. Natomiast nazwa bloga Pica Pica nie jest zarejestrowana w formie słownej czy znaku graficznego, a sprzedaż biżuterii i zegarków nie jest ujęta w zakresie działalności firmy PICA PICA Agata Jankowiak, do której należy serwis www.picapica.pl.

Mimo braku podstaw prawnych do uznania obu marek za konkurencyjne lub będące naśladownictwem, podeszliśmy do stanowiska Pani Agaty Jankowiak z szacunkiem i należytą uwagą. Szczególnie ważnymi w relacji dużej korporacji z mniejszym partnerem. Zaproponowaliśmy spotkanie w celu ustalenia faktów i omówienia dalszego funkcjonowania obu brandów na rynku.

Zainicjowane przez W.KRUK spotkanie odbyło się 12 grudnia 2018 roku w Poznaniu i decyzją Pani Jankowiak miało miejsce w obecności pełnomocników prawnych. W.KRUK wskazał na nim powszechność wykorzystania symbolu sroki w jubilerstwie oraz wykorzystania tego motywu przez inne marki na rynku polskim i za granicą (są to m.in. polska marka biżuterii PicaPica1 oraz zagraniczne m.in. Pica Pica Beads2, Pica Pica Design3, Pica Design4 czy Magpie Jewellery5). Przedstawiciele spółki podkreślili też różnice w działalności marki biżuteryjnej Picky Pica oraz bloga Pica Pica.

Pani Jankowiak wraz z pełnomocnikami przedstawiła W.KRUK S.A. szereg wariantów roszczeń finansowych, wynikających z domniemanego plagiatu i sięgających od miliona do kilkunastu milionów złotych. Prośba spółki W.KRUK o przedstawienie roszczeń na piśmie spotkała się z odmową pełnomocników Pani Jankowiak.

Powyższe propozycje uznaliśmy za bezpodstawne i nierynkowe. Nie widzimy możliwości osiągnięcia porozumienia na warunkach zaproponowanych przez Panią Jankowiak, o czym poinformowaliśmy jej pełnomocników. Jesteśmy gotowi współpracować z autorkami bloga Pica Pica, tak samo jak z innymi blogerami i vlogerami, którzy w swojej twórczości odwołują się do srok i ich symboliki. Warunkiem współpracy jest jednak zachowanie rynkowych realiów.

Pani Agacie Jankowiak życzymy powodzenia w realizacji planów zawodowych oraz dalszego rozwoju prowadzonego przez nią bloga Pica Pica.

Zarząd W.KRUK S.A.

Tagi: W.Kruk Picky Pica
Oceń artykuł:

Źródło: W.Kruk

Zobacz także

Oświadczenie W.KRUK S.A. w sprawie marki biżuteryjnej Picky Pica

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.