Na rynek trafiło właśnie najnowsze wrześniowe wydanie magazynu GALERIE HANDLOWE, w którym polecamy wywiady z kolejnymi ekspertami sektora RETAIL, w tym rozmowę numeru z Piotrkiem Staszczyńskim, współwłaścicielem dynamicznie rozwijającej się sieci Pasibus.
Początki Pasibusa wspomina z łezką w oku. Pierwotnie koncept oparty był na food trucku, a w główną rolę wcielił się rozpadający się Fiat Ducato, który wyjechał na ulice Wrocławia serwować autorskie burgery. Po kilku próbach poruszania się po mieście zaparkował i do dziś wita Pasibrzuchów przy Powstańców Śląskich. Dziś Pasibus funkcjonuje w centrach handlowych, lokalach ulicznych oraz jeździ truckami po Polsce. O tym, w jaki sposób niewielka na początku firma z wrocławskim rodowodem przekształciła się w spore przedsiębiorstwo, rozmawiamy z Piotrem Staszczyńskim, jednym z trzech właścicieli Pasibusa
Właściwie w każdej pracy, a w pracy zarządcy przede wszystkim, najważniejsze i najbardziej wymagające jest budowanie relacji interpersonalnych. Z partnerami w biznesie, właścicielem, bankiem finansującym, pracownikami. Obowiązki zarządcy określone umową najmu, umową o pracę, uregulowane w prawie, mnogość „klientów”, na rzecz których wypełniane są zadania – to wszystko powoduje, że budowanie dobrych relacji, łączących interes najemcy, właściciela, banku i ostatecznie, lub przede wszystkim klienta centrum handlowego jest nie tylko arcyważne, ale i niezwykle trudne. Zapewnienie prawidłowego otoczenia w środowisku sprzedaży dla najemców i równoczesne zepewnienie satysfakcjonującego otoczenia pracy dla zespołu to dla Katarzyny Zdunek, Prezes Zarządu P.A.NOVA Management Sp. z o.o. absolutne priorytety.
Intensywna ekspansja na polskim rynku jest jednym z filarów działalności sieci KiK. Realne założenia na najbliższy czas to zamknięcie 2018 roku z liczbą około 250 sklepów, a następnie utrzymanie tempa wzrostu na poziomie 50–60 nowych sklepów rocznie. W ciągu 6 lat działalności w Polsce KiK stworzył sieć ponad 220 punktów sprzedażowych, a ich liczba powiększa się w średnim tempie jednego na tydzień. 650 sklepów jest celem, do którego dąży Mariusz Kulik, Dyrektor Generalny firmy KiK w Polsce.
Branża książkowa, choć przyjemna i w pewnym sensie uzależniająca, jest bardzo trudna, bo w większości wszyscy sprzedają ten sam towar. Każdego roku przybywa ogromna liczba indeksów, nieustająco pojawiają się nowości, które gonią nowości. Z każdym rokiem jest trudniej, na rynku działa coraz więcej liczących się wydawców, a tytuły przez nich proponowane muszą gdzieś się pokazać i gdzieś się sprzedać. Dla Magdaleny Cieślar, Dyrektor Operacyjnej sieci księgarń Autorska, to ulubione wyzwanie, ponieważ kocha, gdy dużo się dzieje. Nie reaguje paniką na zmiany, nawet te nie do końca zaplanowane. Doświadczenie zdobywała w księgarni Matras, a od dwóch lat jest związana ze Społecznym Instytutem Wydawniczym Znak. Dziś zdradza, jaka przyszłość czeka branżę…
Buma Service jest firmą z ponad 15-letnim doświadczeniem w dziedzinie zarządzania nieruchomościami komercyjnymi. Od początku swojego istnienia firma rozwija się dynamicznie, jednak kluczowy był okres od 2010 roku. Wówczas to liczba nieruchomości biurowych zaczęła gwałtownie wzrastać, a co za tym idzie zapotrzebowanie na usługi zarządcze. Jak mówi Maciej Kamiński, Wiceprezes Buma Service Sp. z o.o., dziś firma specjalizuje się w dostosowywaniu modelu zarządzania pod konkretne oczekiwania klienta, a na celowniku ma centra handlowe.
Pod koniec maja państwa członkowskie UE przyjęły pakiet dyrektyw odpadowych. Recycling odpadów opakowaniowych do roku 2025 roku ma wynieść 65%, a 5 lat później ma to być o 5% więcej. Już dziś można zakupić artykuły na wagę lub w opakowaniach przyjaznych środowisku; nie kupować i nie używać plastikowych toreb i słomek do napojów; korzystać z wielorazowych butelek i kubków na kawę, stosować aplikacje zamiast tradycyjnych plastikowych kart lojalnościowych, pakować zakupy online w papierowe kartony a nie w plastikowe „koperty” itp. Jakie inne rozwiązania oferują przedstawiciele kluczowych sieci handlowych w Polsce? Swoje opinie przedstawili: Marcin Olesiak - Właściciel Sweet Gallery, Klaudia Cieniuch - Specjalista ds. Jakości i Systemu HACCP w Grupie Gastromall, Cagatay Isik - Retail Sales & Marketing Director w Cross Poland, Izabela Wolska - Koordynatorka Regionalna w Wyjątkowy Prezent, Arkadiusz Szczepaniak - Wiceprezes Zarządu ds. Finansowych w Natura, Martyna Maćków - Retail Marketing Manager w Fotojoker, Wojciech Stefańczyk - Country Manager w firmie Super Prezenty, Michał Skowronek - Wspótwórca i CEO Telakces.com, Wojciech Tulwin - Dyrektor ds. Marketingu i PR marki Recman, Piotr Michalak - Dyrektor Sieci Detalicznej Puccini, Richard Keen - CEO CityFit, Katarzyna Bielecka - Dyrektor Generalna Sephora Polska oraz Norbert W.Scheele Director of Country C&A Mode na rynkach CEE.
Lokale i obiekty handlowe w Polsce posiadają ogromny potencjał inwestycyjny, bo znajdują się na jednym z najbardziej aktywnych rynków w Europie. Szczególnie duże możliwości inwestycji dają retail parki – młoda kategoria nieruchomości. Coraz częściej padają łupem inwestycji grupowych. Inwestorzy chętnie lokują w nich swoje wolne środki finansowe, bo jak twierdzi Marcin Pabijanek, Prezes Zarządu i Commercial Real Estate Deal Maker w Petram House, gwarantują one łatwy do oszacowania i stabilny przepływ finansowy oraz potencjał wzrostu wartości nieruchomości
15 lat temu, kiedy powstawało CHR GALAXY galerie handlowe nie były tak rozpowszechnione, sama ich obecność budziła zainteresowanie i przyciągała tłumy klientów. Dziś sytuacja ta znacznie się zmieniła i choć nasze centrum wciąż jest numerem jeden w regionie, to jednak nie jesteśmy już zwykłym obiektem wyłącznie z funkcją handlową - mówi Mariusz Machnicki, Dyrektor CHR Galaxy w Szczecinie.