Ponad 90 proc. inwestorów uważa, że do 2024 roku branża mody i dóbr luksusowych powróci do poziomu sprzed pandemii

2021-09-28 | 09:00

W 2020 roku liczba transakcji w obszarze fuzji i przejęć w branży mody i dóbr luksusowych sięgnęła 277, a to więcej niż przed pandemią – wynika z raportu „Global Fashion & Luxury Private Equity and Investors Survey 2021”. Największe średnie wartości transakcji zanotowano w segmencie aut luksusowych. Niemal wszyscy badani inwestorzy planują kolejne działania z zakresu fuzji i przejęć, a 67 proc. z nich za najbardziej perspektywiczne przedsiębiorstwa uznało producentów odzieży i akcesoriów.

Na potrzeby raportu „Global Fashion & Luxury Private Equity and Investors Survey 2021” przeprowadzono badanie wśród inwestorów, z czego 97 proc. z nich to przedstawiciele funduszy private equity. Najczęściej zajmują stanowisko dyrektora zarządzającego lub partnera (58 proc.). Trzy czwarte inwestorów posiada w swoim portfolio aktywa z branży mody i dóbr luksusowych, najczęściej z segmentu ubrań i akcesoriów.

Kryzys nie zatrzymał fuzji i przejęć

- 2020 rok minął pod znakiem pandemii i biznesowej niepewności, ale jeśli chodzi o fuzje i przejęcia w branży mody i dóbr luksusowych zanotowaliśmy wzrosty. Liczba transakcji wyniosła 277, czyli o 6 więcej niż w roku 2019. Co ciekawe, chociaż branża hotelarska była zamknięta przez znaczną część roku i mogłoby się wydawać, że inwestorzy nie postrzegają jej jako atrakcyjnej, to w ubiegłym roku przeprowadzono aż 85 transakcji z udziałem jej przedstawicieli. Dużym zainteresowaniem cieszyły się również firmy z branży ubrań i akcesoriów oraz kosmetyków i perfum. Liczba transakcji w tych segmentach wyniosła odpowiednio 65 i 57

- mówi Agnieszka Zielińska, partner w dziale doradztwa finansowego, Deloitte.

Najwięcej transakcji fuzji i przejęć inwestorzy przeprowadzili wśród europejskich firm, w 2020 roku było ich 144. Natomiast największy spadek (o 15) odnotowano w Ameryce Północnej; w 2020 roku przeprowadzono tam 48 transakcji. Wzrost o 33 zaobserwowano z kolei w regionie Azji i Pacyfiku (łącznie było ich 73). Reszta świata i Bliski Wschód doświadczyły delikatnego spadku (po 5) głownie ze względu na branżę hotelarską i przeprowadziły w sumie 12 transakcji.

Do największych transakcji doszło w branży luksusowych samochodów, a ich średnia wartość wyniosła 754 mln dolarów – to wzrost o 104 proc. w ujęciu rocznym. Jednak najbardziej spektakularną zmianę, bo aż o 808 proc. w porównaniu do 2019 widać w segmencie prywatnych odrzutowców. Średnia wartość transakcji to 232 mln dolarów. Duży wzrost (482 proc.) zaobserwowano również w meblarstwie, ale średnia wartość transakcji jest tu stosunkowo mała i wynosi 68 mln dolarów. Straciły natomiast restauracje (o 92 proc.) i hotele (25 proc.).

Eksperci Deloitte przyjrzeli się również profilom oferentów. Ponad połowa (54 proc.) z nich to inwestorzy finansowi, a pozostali – strategiczni. Wśród tych pierwszych 49 proc. stanowią przedstawiciele usług finansowych, a 37 proc. inwestorzy private equity lub venture capital. Wzrost liczby transakcji w stosunku do poprzedniego roku był głównie napędzany przez inwestorów finansowych (+29 transakcji).

Poprawa nastrojów wśród inwestorów

Prawie wszyscy badani inwestorzy (94 proc.) przewidują, że kondycja branży mody i dóbr luksusowych powróci do poziomów sprzed pandemii w ciągu trzech najbliższych lat. Respondenci spodziewają się, że firmy z Azji i Bliskiego Wschodu szybciej powrócą do stanu sprzed pandemii COVID-19. Z wyjątkiem Ameryki Łacińskiej, we wszystkich regionach spodziewany jest pozytywny trend. W porównaniu z poprzednim badaniem, nastroje inwestorów polepszyły się znacząco, a Europa i Ameryka Północna to regiony, w których nastąpiła największa poprawa oczekiwań.

- Inwestorzy zdają sobie jednak sprawę z tego, że problemy gospodarcze nie zakończą się w 2021 roku. Przewidują natomiast, że w związku z obostrzeniami, najbardziej mogą ucierpieć hotele – tak wskazała ponad jedna trzecia respondentów. Natomiast jedna piąta badanych twierdzi, że zakazy odczują restauracje i firmy oferujące rejsy wycieczkowe, a 15 proc., że ograniczenia mogą dotknąć producentów oraz sprzedawców odzieży i akcesoriów.  Zdaniem inwestorów, najmniej problemów odczują firmy oferujące luksusowe meble oraz kosmetyki i perfumy

- mówi Agnieszka Zielińska

Szczególnie silne ożywienie ma wystąpić w segmencie produktów osobistych, do których zaliczyć można wspomniane kosmetyki i perfumy (wzrost o ponad 10 proc.), ubrania i akcesoria oraz biżuterię i zegarki (wzrost w przedziale od 5 do 10 proc. w obu tych kategoriach). Dobrze poradzą sobie również producenci mebli.
Jak wynika z raportu Deloitte, prawie połowa inwestorów uważa, że w 2021 roku pandemia będzie miała mniej niż 10-proc. wpływ na przychody przedsiębiorstw, a 39 proc. z nich przewiduje wpływ w przedziale od 11 do 20 proc. Niemal wszyscy badani (97 proc.) potwierdzają, że będą kontynuować inwestycje w branży mody i dóbr luksusowych, nawet jeśli napotkają na ograniczenia.

Cyfryzacja nie tak ważna dla inwestorów

Sektory uznane za najbardziej atrakcyjne przez respondentów to firmy produkujące odzież i akcesoria (67 proc.), kosmetyki i perfumy (42 proc.), a także przedsiębiorstwa sprzedające odzież i akcesoria (30 proc.) oraz firmy meblarskie (30 proc.). W porównaniu z ubiegłym rokiem, wzrost zainteresowania pojawił się w segmentach odzieży i akcesoriów (10 pp.) oraz hoteli (6 pp.).

Eksperci Deloitte zapytali badanych również o strategiczne czynniki inwestycyjne w 2021 roku, które zwiększą wartość ich aktywów. 56 proc. wskazało na internacjonalizację, 44 proc. na poprawę wydajności, a 32 proc. rozwój nowych kategorii produktowych. Co ciekawe, na projektowanie lub ocenę istniejącej strategii cyfrowej zdecyduje się 24 proc. badanych, co oznacza spadek o 23,1 pp. w porównaniu do poprzedniej edycji badania.

- Wydawać by się mogło, że po ponad roku funkcjonowania w cyfrowym świecie, obszarem, na którym skupią się inwestorzy będzie digitalizacja. W centrum ich zainteresowania będzie jednak głównie internacjonalizacja i ekspansja na nowe rynki. Jednak bez względu na obraną strategię, respondenci nadal chcą inwestować w branżę mody i dóbr luksusowych. Dostrzegają w niej potencjał i wierzą, że po okresie spowolnienia, wróci do poziomów sprzed kryzysu. Konsumenci zaczną czuć się bezpieczniej, będą więcej podróżować, a to łączy się z luksusowymi zakupami- podsumowuje Agnieszka Zielińska

Tagi: Agnieszka Zielińska Deloitte Raport
Oceń artykuł:

Źródło: Deloitte

Ponad 90 proc. inwestorów uważa, że do 2024 roku branża mody i dóbr luksusowych powróci do poziomu sprzed pandemii

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.