Popularność sieci handlowych w Polsce – które sklepy i promocje wybierali Polacy w 2019 roku?

2020-03-25 | 11:00

Rok 2020 przyniósł branży spożywczej nieoczekiwane trudności. W tym wymagającym czasie kluczową kwestią stało się bezpieczeństwo klientów robiących zakupy, które przekłada się bezpośrednio na zmianę ich zachowań. Miniony rok upłynął z kolei pod znakiem zaostrzenia zakazu handlu w niedziele, chwilowego zawieszenia podatku od sprzedaży detalicznej i dostosowywaniu oferty do szybko zmieniających się postaw konsumentów. Piąta edycja raportu Listonic i Moja Gazetka pt. „Sieci handlowe” prezentuje, kto najlepiej poradził sobie z dynamicznym otoczeniem rynkowym, gdzie rodacy najczęściej planowali zakupy oraz jakie promocje cieszyły się wśród nich największym zainteresowaniem.

Model stock-up wraca do łask
W latach 90. wiele rodzin potrafiło robić duże zakupy raz na 1 – 2 miesiące i dodatkowo kupować świeże produkty raz w tygodniu. W dobie kryzysu powinniśmy wrócić do tego modelu – ograniczyć wizyty w sklepach i rozsądnie planować, co włożymy do koszyka.

Przygotowanie dobrej listy, tradycyjnej – papierowej czy mobilnej, to w tej sytuacji konieczność. Wiedzą już o tym Włosi, którzy zaczęli masowo korzystać z aplikacji Listonic. Planowanie zakupów i tego, w co zaopatrzymy się w najbliższych dniach, to klucz do zmniejszenia liczby wizyt w sklepie i skrócenia czasu spędzanego na zakupach. W dobie pandemii to nie tylko kwestia wygody – teraz to także element bezpieczeństwa

– mówi Kamil Janiszewski, Członek Zarządu Listonic.

W oparciu o dane z aplikacji Listonic i Moja Gazetka powstał raport pt. „Sieci handlowe 2019”. Najważniejszą zmianą na rynku jest pierwszy od wielu lat spadek lidera branży – Biedronki. Tym razem znalazła się ona na drugiej pozycji. Pierwsze miejsce na podium przypadło niemieckiej sieci Lidl – to właśnie tam Polacy najchętniej planowali zakupy. Na trzecim miejscu, bez zmian w stosunku do poprzedniego roku, znalazła się francuska spółka Auchan.

Zmiany w trendach żywieniowych, stylu życia oraz galopująca inflacja pozwoliły na utrzymanie wysokich udziałów dwóch największych sieci dyskontowych. Lidl w zeszłym roku wyprzedził Biedronkę, co pokazuje, że trochę lepiej dopasowuje swoją ofertę do preferencji Polaków. Jest to też na pewno efekt większych inwestycji reklamowych Lidla w ostatnich latach

– mówi Emil Krzemiński, B2B Sales & Marketing Team Manager w Listonic.

„Jak sobota to tylko do Lidla”
Jednym z najlepiej ocenianych działań marketingowych niemieckiej sieci sklepów była promocja nawiązująca do zakazu handlu w niedziele, w której wykorzystano kultową melodię z piosenki Ireny Santor. Wysokie budżety reklamowe, przemyślana strategia, szeroki asortyment bardzo dobrej jakości produktów i wizerunek dobrego pracodawcy przyniosły sieci najwyższe miejsce na podium. Inwestycja w dedykowaną aplikację z promocjami i gazetkami, sklep e-commerce z produktami non-food, spójność działań online i offline sprawiła, że rzesze konsumentów chciały wracać na zakupy do tej sieci.

Biedronka obniża loty
Największej sieci sklepów w Polsce przypadło tym razem drugie miejsce na podium. Pierwszy od dekady spadek popularności portugalskiego koncernu to między innymi efekt niespersonalizowanego marketingu, mało różnorodnego asortymentu oraz kiepskiej jakości produktów marek własnych. W 2018 roku udział popularności Biedronki wynosił 30,17% – pomimo rozpoznawalności marki, odnotowany spadek o 2,47% umiejscowił sieć na drugiej pozycji w rankingu z wynikiem 27,70%.

Restrukturyzacja w Auchan (jeszcze) bez oczekiwanych efektów
Stabilne ostatnie miejsce na podium przypadło Auchan. Konsumenci interesują się tą siecią głównie ze względu na niskie ceny marek własnych oraz szeroki asortyment produktów. Rok 2019 nie był udanym okresem dla Francuzów. Sytuację może zmienić planowana przez sieć zmiana formatu wielkopowierzchniowych sklepów na mniejsze obiekty o bardziej spersonalizowanym charakterze. Czołówkę, poza podium, najpopularniejszych sieci handlowych stanowią Kaufland, Tesco, Carrefour, Selgros, Pepco, Makro i Aldi.
 
Szybki rozwój i inwestycje w sieciach Żabka i Dino
Zgodnie z przewidywaniami wzrost odnotowały proximity i convenience stores, do których zaliczamy Żabkę, Dino, Lewiatana czy Stokrotkę. Sieć sklepów Żabka to największy reprezentant convenience stores w naszym kraju. Niesamowite tempo rozwoju spółki świadczy o zapotrzebowaniu konsumentów na tego typu sklepy – małe, z dużą ilością najpotrzebniejszego asortymentu. Pierwsze Żabki powstały w 1998 roku, do 2005 roku na rynku krajowym działało już 1700 obiektów. W 2011 roku fundusz inwestycyjny Mid Europa Partners wykupił udziały sieci, która dzięki temu zaczęła rosnąć w bardzo szybkim tempie. Rok 2019 przyniósł otwarcie 6-tysięcznego sklepu. W planach na najbliższą przyszłość detalista ma powiększanie swojego centrum logistycznego oraz inwestycje w technologiczny rozwój sklepów.

Bez zmian w kategoriach Drogerie oraz Dom i Ogród
Liderem kategorii drogerii w Polsce niezmiennie pozostaje Rossmann. Miniony rok upłynął pod znakiem rozwoju technologicznego placówek oraz aktywności zwiększających zaangażowanie konsumentów (aplikacja mobilna). Podobnie jak rok temu, na podium w kategorii Dom i Ogród uplasowały się sieci IKEA, Castorama i Leroy Merlin. Dla szwedzkiego producenta mebli był to bardzo udany rok. Inwestycja w sklep internetowy przyniosła wzrost sprzedaży online o 68% względem poprzedniego roku i stanowi 10% całości obrotów sieci.

Pobierz pełny raport w wersji PDF:

Rozmiar pliku
1.91 MB
Liczba pobrań
4
Tagi: Listconic
Oceń artykuł:

Źródło: Listsonic

Zobacz także

Popularność sieci handlowych w Polsce – które sklepy i promocje wybierali Polacy w 2019 roku?

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.