Rekordowa sprzedaż na światowym rynku elektroniki użytkowej oraz urządzeń AGD w 1H 2021

2021-10-11 | 13:00

Wartość światowego rynku technicznych dóbr konsumenckich (TCG, ang. Technical Consumer Goods), z wyłączeniem rynku Ameryki Północnej, wzrosła w pierwszej połowie 2021 r. o rekordowe 26 proc., do 433 mld USD, w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku. Analitycy GfK oczekują umiarkowanego wzrostu w drugiej połowie 2021 r. Z kolei w całym 2021 roku analitycy GfK spodziewają się, iż sprzedaż osiągnie poziom 1,4 biliona dolarów na całym rynku urządzeń TCG, wliczając w to także rynek Ameryki Północnej, co stanowiłoby 12-proc. wzrost i oznaczało nowy rekordowy poziom wartości światowej sprzedaży.

Głównym czynnikiem stymulującym obserwowane wzrosty jest fakt dalszego pozostawania konsumentów w domach oraz dostępność rozwiązań technologicznych zapewniających im możliwość zdalnej pracy, edukacji, rozrywki oraz zamawiania (lub samodzielnego przygotowywania) posiłków.

Światowy popyt na urządzenia z kategorii TCG w pierwszych sześciu miesiącach 2021 r. był wyjątkowy, ponieważ rynki były nadal w procesie dostosowywania się do skutków wywołanych powszechnym obowiązkiem zachowywania dystansu społecznego wprowadzonego w związku z pandemią. Urządzenia IT i AGD nadal cieszyły się popularnością, ponieważ utrzymywał się trend wzrostowy zapoczątkowany w 2020 r., a wybrane kategorie IT i SDA (ang. Small Domestic Appliances) nawet przekroczyły poziomy sprzedaży w porównaniu z okresem sprzed wybuchu pandemii w 2019 r. (+27 proc. dla IT i +25 proc. dla SDA). Inne kategorie urządzeń również powróciły do wzrostów w pierwszych sześciu miesiącach br. Ich sprzedaż rosła w porównaniu z analogicznym okresem 2020 r. odpowiednio: w sektorach elektroniki użytkowej (+18 proc.), telekomunikacji (+30 proc.) i MDA (ang. Major Domestic Appliances), czyli dużego AGD (+26 proc.).

Należy zaznaczyć, iż wzrosty sprzedaży w poszczególnych regionach świata różnicują się ze względu na różne poziomy odsetków zakażeń, skale ograniczeń i tempo szczepień. Np. kategoria smartfonów, która w 2020 r. odnotowywała dwucyfrowe spadki na wschodzących rynkach Azji i w Chinach, w pierwszym półroczu br. odnotowała w tych regionach odpowiednio +29 i +33 proc. wzrostu. Z kolei np. w przypadku całej kategorii urządzeń TCG różnica w sprzedaży między rynkami Europy i Chin wyniosła 8 proc. (odpowiednio +24 i +32 proc.).

Według innego badania GfK, Consumer Insights Engine, 17 proc. respondentów nadal kupuje urządzenia TCG wcześniej niż to pierwotnie planowali. Wynikać to może bądź z konieczności zaspokojenia pilnych potrzeb, bądź z przewidywania niedoborów sprzętu w sklepach i ryzyka wzrostu ich cen, co, nota bene, przy tak wzmożonym popycie staje się nieuchronną konsekwencją.

- Na podstawie analiz danych dotyczących szerokiego zakresu kategorii urządzeń TCG obserwujemy dla tego rynku średni wzrost cen o 26 proc. w pierwszych sześciu miesiącach 2021 roku. A trend ten rozpoczął się już w trzecim kwartale 2020 roku. W przypadku niektórych kategorii jest to spowodowane wysokim popytem w połączeniu z niedoborami surowców i wąskimi gardłami w łańcuchach dostaw. W przypadku innych kategorii wynika to z przechodzenia części konsumentów do segmentów premium, poszukiwania przez nich trwalszych produktów, przechodzenia do marek, którym ufają. Jest to obserwacja zgodna z wynikami badania GfK Consumer Life z 2020 r., w którym 48 proc. respondentów deklarowało, iż kupuje produkty i usługi od zaufanych marek. Zmiany w kanałach zakupowych również zwiększają ten efekt premiumizacji

- wyjaśnia Nevin Francis, ekspert GfK w branży TCG.

Wzrost rynku urządzeń TCG szybszy dzięki doświadczeniu „udomowienia” konsumentów

Oprócz pilnej potrzeby posiadania niektórych urządzeń w domu, konsumenci oczekują od nich także poprawy wydajności, ułatwiania bieżących czynności, premiumizacji, możliwości zakupów poza granicami oraz rozwiązań poprawiających ich zdrowie i higienę. GfK rejestruje różne przejawy wymienionych trendów w odniesieniu do każdej kategorii urządzeń z segmentu TCG.

Komputery przenośne, poszukiwane i niezbędne urządzenia do wirtualnej pracy i nauki, były hitem sprzedażowym w regionach bardziej dotkniętych pandemią. W pierwszej połowie roku 2021 odnotowano wzrost obrotów o 64 proc. w Ameryce Łacińskiej i o 50 proc. w Azji Południowo-Wschodniej (w tym w Indiach). Segmenty high performence i premium, takie jak gaming keyboards, wzrosły w tym okresie o 30 proc. Podobnie w zakresie rozrywki, kategoriami generującymi wzrosty są, dostarczane wraz ze sprzętem high performence, większe ekrany i urządzenia premium, Dane GfK pokazują, że rynki telewizorów z ekranami większymi niż 60 cali wygenerowały sprzedaż na poziomie 11,3 miliarda dolarów (+46 proc.). Nowe technologie, takie jak np. GPU Sync, która zapewnia lepszą synchronizację z konsolami do gier, już osiągnęły udział w rynku na poziomie 18 proc. dla urządzeń powyżej 50 cali. Postępujący trend w kierunku urządzeń premium powoduje również wzrost cen. W pierwszej połowie 2020 roku telewizor kosztował przeciętnie 429 dolarów, obecnie, w pierwszej połowie 2021 roku, jego średnia cena wzrosła 536 dolarów.

Elastyczne modele pracy zdalnej, hybrydowej, z domu, nadal funkcjonują, także po pandemii. Efektem tego jest dalej rosnąca liczba posiłków przygotowywanych w domu, co z kolei wymaga większych przestrzeni do przechowywania i powoduje konieczność częstszego sprzątania. Chcąc zapewnić sobie sprawną realizację wymienionych czynności konsumenci coraz częściej sięgają po urządzenia premium. Na przykład rynek lodówek o dużej pojemności, typu side-by-side, wzrósł w pierwszej połowie br. o 36 proc., a modeli z więcej niż czterema drzwiami o 33 proc. Podobnie zachowywał się rynek urządzeń poprawiających higienę – w tym samy okresie sprzedaż kategorii pralek z funkcją parową prawie podwoiła się.

Według wyników badania GfK Consumer Life ponad połowa (53 proc.) konsumentów na całym świecie zgadza się ze stwierdzeniem: "Zawsze szukam sposobów na ułatwianie sobie życia". Stąd dynamiczne wzrosty w pierwszych sześciu miesiącach 2021 roku na rynkach urządzeń, które ułatwiają procesy przygotowywania posiłków, czyli kategorii robotów kuchennych i mikserów, czy kategorii robotów sprzątających. Ten ostatni wzrósł o 47 proc., pod względem udziałów zastępując po raz pierwszy odkurzacze cylindryczne, drugi co do wielkości segment odkurzaczy. W tym samym czasie, o 18 proc., urósł także rynek bezprzewodowych odkurzaczy ręcznych.

Na ile stabilna sprzedaż w kanałach online?

W 2020 roku sprzedaż w kanałach online osiągnęła poziomy wcześniej nienotowane. Wraz z postępem szczepień i łagodzeniem ograniczeń epidemicznych, analitycy GfK zarejestrowali powrót do wzrostów także w kanale tradycyjnego handlu detalicznego. Jednak zapoczątkowany w 2020 roku trend dynamicznych wzrostów sprzedaży online miał swoją kontynuację także w pierwszym półroczu 2021 roku. W tym okresie udział sprzedaż online rósł dalej, o 32 proc., osiągając 35 proc. udziału w całości dystrybucji. W wybranych kategoriach, takich jak IT i SDA, udział ten wyniósł nawet 50 proc.

Nevin Francis dodaje – "Ten trend szczególnie dotyczył wybranych kategorii, wygodniejszych w sprzedaży online, nawet przed pandemią. Pandemia jeszcze przyspieszyła adaptację zakupów online, a niektórzy konsumenci przezwyciężyli swoje dotychczasowe obawy wobec zakupów przez internet. Wielkimi beneficjentami tej transformacji były sklepy internetowe tradycyjnych sprzedawców detalicznych. Mogło to wynikać z połączenia wygody i natychmiastowej gratyfikacji, które mogą zaoferować te właśnie sklepy. Rezultatem tych zmian jest wzrost na poziomie +152 proc. w porównaniu z 2019 r. w całej Europie. Livestreaming i social commerce mogą być kolejnymi iteracjami tej zmiany modelu handlu detalicznego".

W drugiej połowie roku zarówno detaliści, jak i same marki, muszą przygotować się na systematyczne kurczenie się popytu. Zjawisko to może być spowodowane ewentualnym znoszeniem lub łagodzeniem ograniczeń związanych z pandemią oraz inną redystrybucją części domowych budżetów wynikającą z wydatków konsumentów związanych z wakacjami i innymi aktywnościami w okresie letnim.

Informacje o badaniu
W ramach panelu detalicznego GfK regularnie gromadzi dane na temat sprzedaży z ponad 70 państw z całego świata dla produktów z takich segmentów jak: elektronika, fotografia, telekomunikacja, IT, wyposażenie biurowe oraz duże i drobne sprzęty gospodarstwa domowego. Wszystkie dane liczbowe zakładają stały kurs euro.
O ile nie zaznaczono inaczej, wszystkie dane liczbowe wymienione w niniejszym komunikacie prasowym odnoszą się do okresu od stycznia do czerwca 2021 r. Stopy wzrostu (w proc.) odnoszą się do sprzedaży w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Wszystkie dane dotyczące sprzedaży i wzrostów są obliczane w dolarach.

Tagi: Gfk Polonia Raport Nevin Francis
Oceń artykuł:

Fot: pixabay.com Źródło: GFK

Zobacz także

Rekordowa sprzedaż na światowym rynku elektroniki użytkowej oraz urządzeń AGD w 1H 2021

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.