ROS Retail Outlet Shopping: do outletu po modę i sport – wyniki badań konsumenckich

2024-01-19 | 10:38

ROS Retail Outlet Shopping podsumował wyniki przeprowadzonego na koniec 2023 roku badania konsumenckiego, które równolegle odbyło się w polskich centrach Designer Outlet. W badaniu czynny udział wzięli klienci każdego obiektu, którzy odpowiedzieli na szereg pytań przewidzianych w scenariuszach badawczych. Ankieterzy przyjrzeli się nie tylko demografii, ale przede wszystkim zgłębiali behawioryzm zakupowy po trwających w ostatnim czasie zawirowaniach w handlu spowodowanych pandemią oraz wysoką inflacją w Europie.

  • W Polsce rośnie liczba klientów oraz częstotliwość odwiedzin w centrach outletowych
  •  Najchętniej kupujemy modę 67% i sport 65%
  •  Poszukujemy znanych marek ok 50% i dobrych ofert cenowych ponad 30%
  •  Do outletów najchętniej przyjeżdżamy w gronie rodziny i znajomych 64%

- Po trzech ostatnich latach, które okazały się być nie lada sprawdzianem w szczególności dla handlu stacjonarnego, ale i dla samych kupujących, postanowiliśmy bliżej przyjrzeć się temu, kim obecnie jest  i jak funkcjonuje klient odwiedzający nasze obiekty, które usytuowane są w trzech różnych, oddalonych od siebie regionach kraju. Chcieliśmy sprawdzić czego poszukuje, czego oczekuje i jak dziś podejmuje decyzje zakupowe 

– wyjaśniła Agnieszka Kuś, Senior Marketing Manager Designer Outlet Warszawa, ROS Retail Outlet Shopping.

Jaki zatem jest współczesny klient odwiedzający centrum outletowe? I czy region, w jakim mieszka ma znaczenie?

Przedział wiekowy kupujących we wszystkich trzech przebadanych centrach outletowych utrzymuje się na stałym poziomie i wynosi średnio od 35 do 45 lat. To mocna siła nabywcza, osoby w pełni świadome swoich potrzeb, zdecydowani kupujący wykazujący się znajomością oferty. Niezależnie od regionu, wizytę w outlecie najczęściej planują w większym gronie: z rodziną bądź znajomymi – tak zadeklarowało średnio 64% respondentów.

Skąd przyjeżdża? W porównaniu do lat poprzednich, w 2023 roku Designer Outlet Gdańsk, Designer Outlet Sosnowiec jak i Designer Outlet Warszawa odwiedziło więcej osób zamieszkujących region, w którym znajduje się obiekt. Obecnie w Warszawie niemal 95% kupujących to mieszkańcy Mazowsza w Sosnowcu klient lokalny to aż 2/3 przyjeżdżających z najbliższych miast (wzrost o 10pp w ostatnim roku). Tu jednak warto zaznaczyć, że catchment na Śląsku uległ pewnej modyfikacji, ponieważ do tego obiektu zaczęli zaglądać mieszkańcy tak oddalonych od Sosnowca miast jak Gliwice, Bielsko-Biała czy nawet Kraków. Wpływ na ten wzrost ma także zmodernizowana infrastruktura drogowa, skracająca czas dojazdu.

Podobnie ten udział wygląda na Pomorzu - klient lokalny stanowi ponad 80% wszystkich odwiedzających. Jednocześnie Designer Outlet Gdańsk, jako jedyne centrum wyprzedażowe w północnej Polsce, jest całorocznym stałym punktem odwiedzin turystów i mieszkańców państw ościennych – w tym Skandynawii, czy krajów bałtyckich, którzy regularnie przyjeżdżają tu na zakupy.

Badania pokazały również, że zdecydowanie wzrosła częstotliwość odwiedzin w każdej z lokalizacji. Wśród wszystkich osób, które przyjeżdżają na zakupy do Designer Outlet, więcej niż raz w miesiącu robi to ponad 50%. Podczas pobytu w centrum zakupów dokonuje ok. 85% gości. Warto zaznaczyć, że dla odwiedzających centra Designer Outlet nadal to właśnie zakupy są głównym powodem przyjazdu, tak zadeklarowało bez mała 65% ankietowanych, a wzrost liczby kupujących jest średnio na poziome +15% w porównaniu do poprzednich wyników badań. Bardzo ważna i satysfakcjonująca dla marki Designer Outlet jest uzyskana wysoka nota wskaźnika NPS (wskaźnik rekomendacji netto). Średnia dla 3 centrów to 70% (zarówno ocena ogólna, jak i w poszczególnych, szczegółowych wymiarach). Klienci nie wskazali wyraźnych, słabych punktów.

Co kupują klienci outletów w Polsce?

Wszystkie 3 obiekty wskazują wysokie przełożenie wizyt na zakupy, przede wszystkim w dwóch głównych obszarach produktowych – uśredniając w segmencie fashion zakupy robi ponad 67% ankietowanych, w segmencie sport i outdoor 65%. 

- Nie da się także zaprzeczyć korelacji pomiędzy odwiedzalnością, a nowymi sklepami, które w ostatnim czasie otwieraliśmy w naszych centrach. Były to w ogromnej przewadze salony znanych i cenionych marek modowych, które są głównym driverem przyciągającym kupujących mówi Agnieszka Kuś.

Przystępne ceny i nowe marki

Zapytani o to, co skłoniłoby ankietowanych do wizyty, w każdym z centrów, na pierwszym miejscu wskazali odpowiedź – „więcej promocji i rabatów”, na drugim „nowe marki”. To dwa główne oczekiwania wobec outletów, gdzie duże znaczenie dla klienta ma element polowania na okazje.

Dla mieszkańców każdego regionu znaczenia nabiera też oferta gastronomiczna: różnorodność restauracji i kawiarni, z których mogą skorzystać podczas zakupów. Tę potrzebę wskazało średnio ponad 20% respondentów. 

Badanie Exit-Poll dla ROS Retail Outlet Shopping zostało przeprowadzone za pomocą ankiet bezpośrednich z udziałem klientów centrów Designer Outlet we wszystkich trzech obiektach w Polsce.

Tagi: Agnieszka Kuś Designer Outlet Gdańsk Designer Outlet Sosnowiec Designer Outlet Warszawa ROS Retail Outlet Shopping
Oceń artykuł:

Źródło: ROS

ROS Retail Outlet Shopping: do outletu po modę i sport – wyniki badań konsumenckich

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.