W 10 edycji konkursu PRCH Retail Awards 2019 srebrną nagrodę w kategorii Nowy Park Handlowy Roku otrzymał projekt N-Park Stara Iwiczna / Piaseczno, w aglomeracji warszawskiej. Centrum zostało uruchomione pod koniec ubiegłego roku, a jego inwestorem i właścicielem jest firma Napollo.
W opinii Jury konkursu PRCH Retail Awards 2019 na szczególną uwagę, przy ocenie projektu, zasłużyły działania proekologiczne, wyróżniająca się architektura obiektu, spójny koncept, który jest dobrze dopasowany do potrzeb odwiedzających oraz innowacyjny tenant-mix. Nagroda została wręczona na uroczystej Gali, która odbyła się 10 października tego roku.
Dewizą N-Parku są wygodne zakupy blisko bądź po drodze do domu klienta. Sprzyja temu zarówno lokalizacja, oferta jak i organizacja przestrzeni zakupów i terenów wspólnych. N-Park znajduje się przy jednej z głównych arterii komunikacyjnych w gminie i jednocześnie drodze wojewódzkiej 721. Posiada parking naziemny na ok. 250 samochodów. Oferta to dogodny mix asortymentu dla szerokiego grona klientów, od produktów spożywczych, z kategorii zdrowie i uroda, poprzez modę rodzinną, zabawki, sport i hobby, elektronikę, wyposażenie domu, na usługach i gastronomii kończąc. Na powierzchni 8 tys. mkw. działają sklepy takich marek jak m.in. ALDI, RTV EURO AGD, Martes Sport, Smyk, Super-Pharm, Pepco, Jysk, Kakadu, Top Secret, Świat Książki a także placówka LUX MED i restauracja Pizza Hut.
N-Park, który powstał w post-industrialnym otoczeniu, w aspekcie urbanistycznym zintegrował otaczającą, fragmentaryczną zabudowę usługowo-biurową wzdłuż traktu komunikacyjnego. Centrum składa się z trzech budynków ustawionych równolegle do ulicy. Każdy z nich, o różnym wystroju fasady, łączy podejście oparte na modernistycznej manierze organicznej. Polega ona na zastosowaniu mocno zarysowanych, widocznych elementów konstrukcyjnych, których forma, dzięki licznym owalnym wycięciom skontrastowanym z ukośnymi płaszczyznami rozwartym ku dołowi lub ku górze, zyskuje na lekkości i tworzy wrażenie naturalnego wyrastania z podłoża. Zwarta konstrukcyjnie bryła dzięki zastosowaniu optycznej iluzji przesunięcia płaszczyzn zyskuje na dynamizmie i wielowymiarowości oplatając „drugą skórą” blisko 2 tys. mkw. szklanej elewacji. Pod kątem funkcjonalnym nałożone płaszczyzny tworzą zadaszenie dla zewnętrznego pasażu pieszego, z którego zorganizowane są wejścia do poszczególnych lokali handlowych i który płynnie łączy się z naziemnym parkingiem.
Istotną rolę w N-Parku stanowi oryginalnie zaaranżowana zieleń, której projekt miał na celu nie tylko wkomponowanie w otoczenie ale również dobór roślin zapewniających pokarm i warunki bytowania dla okolicznych ptaków i drobnych zwierząt. Spośród drzew znalazły się tu m.in. brzoza brodawkowata, olsza, dąb czy buk pospolity. Liczne krzewy to różne odmiany bukszpanów, dereni, tawuły japońskiej, jałowce czy róże. W skład łąki kwietnej weszły, prócz traw, m.in. różne odmiany goździków, chabry, koniczyny, babka, złocienie, przytulie, szałwia, marchew, szczaw, dzwonki. Projekt bioróżnorodności wspiera dodatkowo pasieka z blisko 10 ulami i 8 rodzinami pszczelimi posadowiona na terenie centrum. Ta ekologiczna i naturalna hodowla prowadzona jest przez profesjonalną firmę pszczelarską.
– Z bardzo dużą radością przyjęliśmy to wyróżnienie, szczególnie że projekt pierwszego N-Parku w aglomeracji warszawskiej, stanowił połączenie niebanalnej architektury i wielu rozwiązań pro-ekologicznych, wprowadzonych zgodnie z certyfikacją BREEAM, z miejscem codziennych zakupów i usług. Wszystkie wprowadzone rozwiązania, które miały znaczenie przy ocenie Jury konkursu, wiążą się z odpowiedzialnością za oddziaływanie obiektu na otoczenie w perspektywie całego jego cyklu życia. Z jednej strony jest to wpasowanie centrum w istniejący ekosystem, z drugiej - aplikacja systemów i instalacji wspierających charakterystykę budynku pasywnego, umożliwiających oszczędności zużycia energii i zasobów
– mówi Katarzyna Rzetecka, członek Zarządu Napollo, Dyrektor Pionu Inwestycji Komercyjnych.
N-Park w Starej Iwicznej był pierwszym projektem pod tą marką w aglomeracji warszawskiej. Kolejny został uruchomiony w tym roku w warszawskiej dzielnicy Wesoła, przy ul. Trakt Brzeski. W ostatnich dwóch latach zostały również otwarte N-Parki we Wrocławiu. W najbliższej perspektywie zaplanowane są kolejne otwarcia, m.in. we Wrocławiu oraz Gorzowie Wielkopolskim.