Światowy Dzień Konsumenta pod znakiem handlu online

2020-03-16 | 12:15

W 2020 roku wartość polskiego rynku handlu online ma wzrosnąć o 16,1 procent, osiągając kwotę ok. 43,5 mld PLN. Zakaz handlu w niedzielę, zakupy dostępne w każdej chwili i miejscu przez smartfona czy coraz dogodniejsze i szybsze metody dostawy – to niektóre z przyczyn rosnącej popularności transakcji w sieci. Zarazem e-commerce stanowi zaledwie 4 proc. całego rynku handlu , a przeciętny polski internauta wydał dotychczas w sieci około 1 605 złotych  – to mniej niż wyniosła stawka minimalnego wynagrodzenia w ubiegłym roku. Pole do rozwoju czy pozyskania nowych konsumentów wciąż jest spore.

W tym roku Światowy Dzień Konsumenta, obchodzony w ubiegłą niedzielę 15 marca, upłynął w jeszcze większym stopniu niż poprzednio pod znakiem rosnącego znaczenia handlu online. E-commerce, które umożliwia robienie zakupów o każdej porze doby czy w każdym miejscu na świecie, przyciąga coraz więcej osób. W samym tylko 2020 roku wartość polskiego rynku handlu online ma wzrosnąć o 16,1 procent, osiągając kwotę ok. 43,5 mld PLN. Zakupy w kanałach online robi już ponad połowa Polek i niemal 40 proc. mężczyzn.

Niedzielny zakaz handlu przyciąga do sieci

– Warto zwrócić uwagę, że do rosnącego zainteresowania e-commerce może przyczyniać się niedzielny zakaz handlu. W poniedziałki odnotowujemy zwiększenie wolumenu przesyłek międzynarodowych importowanych przez naszych klientów. Zwielokrotniła się również liczba przesyłek międzynarodowych importowanych przez odbiorców we wtorki i środy. Oba zjawiska można uznać za prawdopodobną konsekwencję weekendowych zakupów, które zajmują miejsce wcześniejszych niedzielnych wizyt konsumentów w centrach handlowych

– mówi Tomasz Buraś, Dyrektor Zarządzający DHL Express Poland.

Obserwację tę potwierdzają badania – 47 proc. osób w przedziale wiekowym 18-44 lat przeznacza więcej na niedzielne sprawunki online . Ale dostępność e-zakupów w niedzielę to niejedyna przyczyna przepływu klientów do e-commerce. Niemal połowa polskich konsumentów sądzi, że e-handel jest przede wszystkim wygodny – kupują, kiedy chcą i o której chcą, a 4 na 10 docenia to, że nie traci czasu na dojazd, parkowanie czy stanie w kolejce.

Dla odmiany, klienci tradycyjnych sklepów skarżą się na duże kolejki do kas i przymierzalni (37,8 proc.), tłumy ludzi lub duży ruch (33,7 proc.) czy bałagan w sklepie, np. towary odkładane w przypadkowych miejscach przez klientów (26,3 proc.). Tylko 8,8 proc. ankietowanych konsumentów twierdzi, że podczas robienia zakupów nic ich nie denerwuje.

Mobilne zakupy, szybka dostawa

Wygoda i elastyczność przyczyniają się również do rozwoju handlu mobilnego – już do końca przyszłego roku na całym świecie 72,9 proc. zakupów online ma być dokonywanych na urządzeniach przenośnych takich jak smartfony czy tablety. Jednak w handlu online sam proces kupowania to nie wszystko. Drugim kluczowym czynnikiem dla klienta jest dostawa towaru.

W ubiegłym roku 23 proc. Polaków w ubiegłym roku kupując online, zdecydowało się odebrać produkt w kiosku, a 14 proc. w sklepie stacjonarnym. Jednocześnie niemal dwie trzecie Polaków wybrało dostawę kurierem do domu lub pracy . A przy tym dla niemal co dziesiątego polskiego e-konsumenta problemem jest zbyt długi czas oczekiwania na dostawę zamówionego towaru. Jakość usług kurierskich ma więc tutaj fundamentalne znaczenie.

– Klient oczekuje nie tylko sprawnego przebiegu procesu zakupowego, ale również zwinnej dostawy, najlepiej prosto do domu – zauważa Tomasz Buraś. – A jeśli nabywca będzie chciał zmienić adres docelowy, np. przekierować przesyłkę do miejsca pracy, chciałby wprowadzić zmiany do zamówienia jak najszybciej, bez poświęcania czasu na dodatkowe rozmowy telefoniczne czy uciążliwe tłumaczenia. W myśl tego w 165 krajach funkcjonuje nasza usługa On Demand Delivery, która umożliwia bezpłatną zmianę terminu lub adresu dostawy w kilka minut.

Rośnie również świadomość wśród polskich konsumentów – 44,9 proc. z nich zwraca uwagę na jakość towaru, a niemal 3 na 10 klientów sprawdza skład produktu . Dla sklepów dysponujących unikalnym i niepowtarzalnym asortymentem to wielka szansa na osiągnięcie sukcesu w swojej niszy.

– Światowy Dzień Konsumenta to doskonała okazja do przeanalizowania preferencji klientów danej firmy i sposobów dotarcia do nich. Przykładowo, mimo że polski konsument coraz częściej jest obecny online, tylko 14 proc. przedsiębiorstw w Polsce sprzedaje w sieci. Pole do rozwoju w nowym kanale sprzedaży jest ogromne – komentuje Tomasz Buraś. – To niesamowita szansa dla rodzimych firm, które mogą dotrzeć nie tylko do lokalnych klientów, ale również tych za granicą. Już teraz obserwujemy wzrost wolumenu przesyłek nie tylko importowanych, ale eksportowanych, które dzięki nam trafiają do konsumentów na całym świecie.

Tagi: DHL E-commerce / Omnichanel Tomasz Buraś Światowy Dzień Konsumenta
Oceń artykuł:

Źródło: DHL

Światowy Dzień Konsumenta pod znakiem handlu online

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.