TOP 4 prognozy na 2022 dla handlu i dostaw

2022-01-11 | 12:22

W ciągu 18 miesięcy pandemii wielokrotnie mieliśmy do czynienia z ograniczeniami w handlu stacjonarnym. To spowodowało, że mocno rozwijał się i zmienił e-commerce, w tym magazyny i łańcuchy dostaw. Rosło zapotrzebowanie na przestrzeń operacyjną, konieczne były zmiany w podejściu do zapasów i zwrotów produktów oraz rozwój technologii.  Eksperci CBRE analizują kluczowe trendy, z którymi mieliśmy do czynienia oraz te, które jeszcze przed nami.

- Obostrzenia, z którymi mierzył się handel stacjonarny w ostatnich miesiącach przyczyniły się do boomu w handlu elektronicznym i zakupach online. Ze zmianami musiały mierzyć się wszystkie branże dóbr konsumpcyjnych, w tym żywność, moda, FMCG czy artykuły gospodarstwa domowego. Wpływ na łańcuch dostaw odczuwali szczególnie detaliści. Jesteśmy nadal w trakcie tych zmian, ale okres 18 miesięcy pozwala już wyciągać wnioski i przewidywać, co jeszcze przed nami w 2022 i kolejnych latach

– mówi Przemysław Piętak, dyrektor ds. doradztwa w łańcuchu dostaw w CBRE.

TOP1: Wzrost zapotrzebowania na przestrzeń operacyjną

Duża presja na wzrost sprzedaży online już od początku pandemii powodowała, że firmy zaczęły potrzebować więcej przestrzeni logistycznej. Konieczne było przenoszenie się do większych zakładów przemysłowych i logistycznych, ale również ponowne oceny tego, jak najlepiej wykorzystywać już posiadaną powierzchnię. Pozwalało to na dostosowanie wydajności do potrzeb rynku oraz skuteczne wdrożenie zasad bezpieczeństwa związanych z pandemią. Zapotrzebowanie na dodatkową przestrzeń się utrzyma, szczególnie wśród detalistów.

TOP2: Zmiany w zapasach  

Pandemia zmusiła detalistów do weryfikacji sposobu, w jaki klasyfikują swoje zapasy. Znacząca część produktów była przenoszona ze sprzedaży stacjonarnej do kanału online, zarówno fizycznie, jak i wirtualnie. Nowa struktura zapasów, która już z nami zostanie, będzie wymagała większej liczby lokalizacji magazynowych. To pozwoli sprostać wymaganiom konsumentów w zakresie dostaw. Optymalizacja pozwala na wzrost liczby obsługiwanych zamówień przy minimalizowaniu kosztów.

TOP3: Automatyzacja

Boom w handlu elektronicznym zwiększył zastosowanie technologii w zbieraniu, pakowaniu i realizacji zamówień. Na rynek wprowadzane są nowe rozwiązania technologiczne, które usprawniają proces bez potrzeby zmiany całej infrastruktury. Dzięki temu można z powodzeniem wdrażać je w istniejących obiektach. Dla przykładu, rozwiązania AMR (autonomiczne roboty mobilne) poprawiają efektywność bez zwiększania zasobów ludzkich, uwzględniając nagłe wzrosty sprzedaży. Dodatkową korzyścią automatyzacji jest większe bezpieczeństwo pracy, co jest istotne w pandemii.

TOP4: Zrównoważone zwroty

Robiąc zakupy online konsumenci cenią sobie szybką, bezpłatną wysyłkę i łatwe zwroty. Zapewnienie tych benefitów może być skomplikowane i kosztowne, szczególnie dla detalistów. Związana z tym praca, transport i ponowne wprowadzenie produktu do łańcucha dostaw mają negatywny wpływ na zrównoważony rozwój i koszty. Dlatego coraz więcej firm podejmuje działania, które usprawnią obsługę tych procesów, np. wprowadzając opakowania wielokrotnego użytku czy minimalizując odpady. W kolejnych miesiącach na rynek wprowadzane będą kolejne, innowacyjne rozwiązania.

Tagi: CBRE Raport Przemysław Piętak
Oceń artykuł:

Źródło: CBRE

TOP 4 prognozy na 2022 dla handlu i dostaw

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.