Trzy typy klienta na rynku zakupowym

2022-03-26 | 09:40

Trzy najliczniejsze generacje na rynku zakupowym to obecnie Pokolenia X, Y i najmłodsi - Generacja Z. Czy można sprostać ich różnym potrzebom i mieć zadowolonych Klientów w każdej z tych grup?

W dobie rosnących i błyskawicznie zmieniających się oczekiwań coraz młodszego klienta centra handlowe stoją przed dużym wyzwaniem. Po pierwsze, muszą dopasować ofertę do różnych potrzeb, po drugie, co staje się kluczowe w dobie powszechnej cyfryzacji – dopasować kanały komunikacji i przekazy tak, by dotrzeć do odbiorców należących do 3 różnych grup zakupowych. To praca na wielu płaszczyznach, od wprowadzania i posiadania w ofercie nowych, ciekawych marek, poprzez różnicowanie kanałów i przekazów, do projektowania doświadczeń zakupowych w centrach, które trafią do osób o różnej wrażliwości i potrzebach.

-  Jeśli mamy już za sobą zupełne podstawy czyli zdefiniowanie klienta, prześledzenie jego zachowań, to zbierane i nieustannie aktualizowane dane demograficzne pozwolą nam na określenie kluczowych przekazów i kanałów komunikacji. W ten sposób dopasowujemy działania do aktualnych potrzeb i preferencji, które także podlegają zmianie i dlatego wymagają regularnej analizy

– mówi Agnieszka Kuś Senior Marketing Manager Designer Outlet Warszawa.

– Konsumpcja w latach 20. XXI wieku podąża np. za intensywnymi zmianami technologicznymi, do których szybko i chętnie adaptują się poszczególne grupy Klientów. Naszym zadaniem jako centrów handlowych jest doskonałe wyczucie bieżących potrzeb, co oznacza bycie o krok przed wszelkimi nowinkami, aby wpasować się w nowy, bardzo mobilny styl życia klienta – dodaje.

W polskich centrach Designer Outlet zarządzanych przez ROS Retail Outlet Shopping rys demograficzny konsumenta jest bardzo podobny. W każdym z obiektów, położonych w trzech różnych regionach przeważającą grupą zakupową jest Pokolenie Y, czyli tzw. Millenialsi (średnio to ok. 40% klientów), zaraz za nimi jest Pokolenie X. To osoby, które sprawnie poruszają się w online i offline, jednak w bardzo różny sposób konsumują komunikaty.

- Dojrzała grupa z Pokolenia X większą uwagę zwraca na stosunek jakości do ceny, pozytywnie reaguje na adresowane do nich mailingi i chętnie uczestniczy w programach lojalnościowych. Szczególnie dotyczy to obecnych 40- i 50-latków – wylicza Elżbieta Zygmunt Marketing Manager Designer Outlet Sosnowiec. Jak zauważa, ta grupa też jest bardziej niż inne podatna na komunikacje rabatów, zniżek i ofert specjalnych. Oszczędności przy zachowaniu dobrej jakości kupowanych produktów (szczególnie mody) to argument najbardziej trafny i pożądany w komunikacji z tą grupą.

- Trzydziestolatkowie, czyli tak zwani Millenialsi są bardziej dynamiczni, wyróżniają się na tle starszego pokolenia tym, że kierują się przede wszystkim jakością, selektywnie wybieranymi trendami i metką. Ważna jest dla nich opinia o marce, a nawet o centrum, w którym robią zakupy

– mówi Katarzyna Czapran Marketing Manager Designer Outlet Gdańsk.

- Ci klienci cenią sobie wartości dodane do zakupów, np. filozofię marki lub miejsca, podejmowane działania CSR i brand promise. Lubią wiedzieć, że mają wpływ na własne otoczenie i bardzo świadomie dokonują takich, a nie innych wyborów.

To pokolenie lubi zakupy w outletach właśnie ze względu na fakt, że nie podąża za zbyt szybko zmieniającymi się trendami, z powodu możliwości świadomego wyboru z oferty wielu marek, kierowania się różnymi potrzebami, w tym także tymi utożsamianymi z określonymi wartościami i postawą życiową. Są typem klienta smart – czyli szukającego okazji, dokonującego przemyślanych zakupów. Ważne jest też dla nich doświadczenie zakupowe – spędzanie czasu, poznawanie, sprawdzanie, kontakt z produktem i miejscem. Swoją uwagę dzielą między e-commerce, a handel stacjonarny.

Na rynek jednak wchodzi najmłodsze pokolenie zakupowe, tzw. Gen Z. To obecni 17- dwudziestoparolatkowie. Dla centrów handlowych to w tej chwili największe wyzwanie. Osoby te od dzieciństwa żyją w wirtualnym świecie social mediów, szybkich reakcji i przebodźcowania. To psychologicznie najbardziej zniecierpliwione pokolenie, które działa według schematu „ jeden click, tu i teraz” i bardzo szybko, impulsywnie podejmuje decyzje. Takie tempo też często dotyczy decyzji zakupowych. Ogromny wpływ na to, jakiego wyboru dokona „Zetka” mają influencerzy i znacząco wspierają ich w kwestiach związanych z wyborem takiej, a nie innej opcji zakupowej. To oni często wskazują im co się nosi i jak. Generacja Z lubi wydawać na modę i ceni produkty wysokiej jakości, w tym produkty luksusowe.

– Nowy klient wchodzący na rynek zakupowy sprawia, że w naszych centrach handlowych stawiamy na coraz nowsze kanały dotarcia. Zapraszamy do współpracy influencerów, którzy mają ogromny wpływ na decyzje o zakupie, szczególnie w tej najmłodszej grupie, ponieważ w prosty i ciekawy sposób pokazują co warto mieć

– mówi Elżbieta Zygmunt z Designer Outlet Sosnowiec.

Każde pokolenie kupuje inaczej, zwraca uwagę na inne komunikaty, inne działania. Dla centrów handlowych to czas przyspieszonej ewolucji w kierunku nowych potrzeb młodych klientów. Zmiana pokoleniowa to zmiana w sposobie pracy z nowym nabywcą. Wykorzystywania nowoczesnych technologii w komunikacji z nim, upraszczanie aktu zakupu czyli np. szybkie płatności, stawianie na doświadczanie, nie tylko na handel i budowanie coraz większej interaktywności w klientem. Centra handlowe dopiero zaczynają pracę z Pokoleniem Z. Za jakiś czas zobaczymy jak ich oczekiwania i sposób bycia wpłynął na pracę galerii i ich rozwój.

 

Tagi: Agnieszka Kuś Designer Outlet Gdańsk Designer Outlet Sosnowiec Designer Outlet Warszawa Elżbieta Zygmunt Katarzyna Czapran
Oceń artykuł:

Źródło: Designer Outlet

Trzy typy klienta na rynku zakupowym

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.