VRG podaje wyniki poszczególnych marek w pierwszym półroczu 2020 r.

2020-09-21 | 12:00

VRG S.A., spółka notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych i właściciel marek Vistula, Bytom, Wólczanka, Deni Cler i W.Kruk podała wyniki poszczególnych brandów osiągnięte w pierwszym półroczu 2020 r.

Vistula: już 35 proc. przychodów to Internet
Przychody marki Vistula w pierwszym półroczu br. wyniosły 92,1 mln zł (- 32% r/r), przy wartości średniomiesięcznej sprzedaży na m2 na poziomie 819 zł. Tak znaczący spadek wynikał z zamknięcia centrów handlowych w połowie marca i kwietniu 2020 roku. Jednocześnie Vistula odnotowała dynamiczny wzrost udziału sprzedaży realizowanej w kanale online. Przychody z Internetu w I półroczu 2020 wyniosły 28,0 mln zł, co oznacza wzrost o 37 proc. w ujęciu rocznym. Udział Internetu w sprzedaży Vistuli w I półroczu wynosił 30,4 proc. Powierzchnia Vistuli spadła na koniec czerwca 2020 r. o 4 proc. r/r ze względu na zamknięcia nierentownych sklepów. Liczba salonów zmniejszyła się o 9 netto r/r. Zarówno powierzchnia, jak i liczba salonów franczyzowych pozostała stabilna.

W efekcie pandemii znacząco wzrósł udział segmentu casual w przychodach marki. W samym II kwartale 2020 roku wynosił on aż 47 proc. (w porównaniu z 38 proc. rok wcześniej). Zwiększył się też udział głównej linii Vistula w sprzedaży, kosztem nowoczesnej Vistuli Red oraz wyżej pozycjonowanej linii Lantier. Marża brutto marki wyniosła 48,3 proc. i była o 7,2 pp. niższa niż rok wcześniej. Przyczyniły się do tego atrakcyjne promocje w salonach stacjonarnych po ich otwarciu oraz wyższy udział Internetu.

Bytom: trzykrotny wzrost sprzedaży online w II kwartale 2020
Przychody detaliczne marki Bytom wyniosły w pierwszym półroczu br. 68,4 mln zł (-26 proc. r/r). Przychody z franczyzy wyniosły 2,4 mln zł (-44 proc. r/r). Udział franczyzy spadł do 3,5 proc. (z 4,6 proc. w 1H19). Liczba sklepów Bytomia spadła na koniec czerwca o 5 netto r/r (bez zmian w liczbie salonów franczyzowych). Powierzchnia sklepów pozostała stabilna r/r.

Bytom był w pierwszym półroczu 2020 najszybciej rosnącą w online marką z portfolio VRG. Przychody Internetu wyniosły 25,0 mln zł (+156 proc. r/r), stanowiąc 36,6 proc. sprzedaży. Korzystne dynamiki kanału wynikały ze skutecznych promocji oraz nakładów na traffic on-line. Bytom wykorzystał też know-how grupy do poprawy efektywności sklepu internetowego.

Podobnie jak w Vistuli, w Bytomiu najsilniej rósł segment casual. W pierwszym półroczu br. odpowiadał on za 45 proc. przychodów marki (38 proc. rok wcześniej). Marża brutto marki w I półroczu br wyniosła 46,8 proc. i była o 5,9 pp. niższa niż rok wcześniej. Wpływ na to miały większe r/r promocje zarówno w kanale online, jak i offline.

Wólczanka: najbardziej internetowa marka VRG
Przychody detaliczne Wólczanki wyniosły w pierwszym półroczu br. 48,4 mln zł (-16 proc. r/r). Przychody z franczyzy wyniosły 4,3 mln zł (-50 proc. r/r). Udział franczyzy spadł w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej z 14,8 proc. do 8,9 proc.  Liczba sklepów Wólczanki zmniejszyła się na koniec czerwca o 10 butików netto r/r. Zamknięcia dotyczyły głównie własnych butików (liczba salonów franczyzowych zmalała tylko o 1 netto r/r.).

Wólczanka ma dziś najwyższy w portfolio VRG udział sprzedaży online – aż 70,2 proc. w II kwartale 2020 roku. Przychody ze sprzedaży w Internecie wyniosły w I półroczu 30,3 mln zł (w porównaniu z 20,7 mln rok wcześniej). To dzięki temu Wólczanka pokazała w pierwszym półroczy br. najlepsze dynamiki sprzedaży w obrębie marek odzieżowych.

Deni Cler: rozwój konceptu shop-in-shop
Sieć sklepów Deni Cler to 30 salonów zlokalizowanych w najlepszych galeriach w kraju (9 z nich to salony franczyzowe). Spółka skutecznie rozwija koncept shop-in-shop. Kolekcje Deni Cler dostępne u wybranych partnerów, prowadzących sklepy multibrandowe w 12 miastach w kraju (z tego 5 sklepów dołączyło w drugim kwartale 2020).

Deni Cler pozostaje marką premium, oferującą przede wszystkim stroje formalne. Kolekcja główna odpowiadała w pierwszym półroczu 2020 za 77 proc. przychodów marki. Jednocześnie marka położyła silny nacisk na kolekcje kapsułowe, a w przychodach rósł udział akcesoriów.

Przychody Deni Cler w pierwszym półroczu wyniosły 17,3 mln zł (o 19 proc. mniej niż rok wcześniej). Marka odnotowała w pierwszym półroczu spadek średniomiesięcznej sprzedaży na m2 (o 18,3 proc. r/r), ze względu na wpływ zamknięcia centrów handlowych zarówno na sklepy własne, jak i sprzedaż do salonów multibrandowych. Odnotowano wzrost udziału e-commerce w sprzedaży, jednak poziom ten jest w Deni Cler niższy niż w przypadku innych marek VRG z segmentu fashion, ze względu na charakter odzieży. Marża brutto marki wyniosła w I półroczu 2020 51,2 proc. i była o 7,0 pp. niższa niż rok wcześniej.

W.Kruk: lider wzrostu powierzchni
Przychody detaliczne marki W.Kruk wyniosły 133,5 mln zł, przy 16 proc. spadku w I półroczu 2020 roku w porównaniu z analogicznym okresem w roku 2019. Przychody z franczyzy wyniosły 7,1 mln (wzrost o 6,5 proc.). Udział franczyzy wzrósł z 4,2 proc. w roku ubiegłym do 5,3  na koniec czerwca br.

Na koniec czerwca br. spółka W.Kruk posiadała 140 sklepów, w tym 15 salonów franczyzowych. Otwarcie rok-do-roku 6 sklepów netto przełożyło się na 5 proc. wzrost powierzchni w porównaniu z rokiem ubiegłym.

W sytuacji pandemii marka W.Kruk dobrze radziła sobie w kanale online. Przychody z Internetu wyniosły 24,7 mln zł (+116 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim). Udział Internetu w sprzedaży wzrósł ponad dwukrotnie (z 7,2 proc. do 18,5 proc. w analogicznych półroczach roku 2019 i 2020).

Marka rozwijała asortyment. W ofercie W.Kruk pojawiły się diamenty stworzone przez człowieka w laboratoriach (New Diamond by W.Kruk), kolekcja perfum oraz kolekcja Blask. Zamknięcie centrów handlowych nie zmieniło znacząco struktury sprzedaży – spółka ma stabilny udział biżuterii oraz zegarków (odpowiednio 69 proc. i 31 proc.). W części biżuteryjnej odnotowano rosnący udział biżuterii złotej, ponad wyżej marżową sprzedaż biżuterii srebrnej.

W porównaniu z innymi markami grupy W.Kruk odnotował niższy spadek marży brutto, dzięki wysokiemu zainteresowaniu biżuterią złotą i sprzedaży zegarków.

Tagi: Bytom Deni Cler Vistula W.Kruk Wólczanka
Oceń artykuł:

Fot: Wólczanka Źródło: VRG

Zobacz także

VRG podaje wyniki poszczególnych marek w pierwszym półroczu 2020 r.

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.