Wciąż za mało omnichannelu w lojalności – wynika z badań Spartavity

2022-11-15 | 13:52

W Polsce tylko niecałe 30% badanych sklepów, firm i organizacji posiada program lojalnościowy w modelu omnichannel, podczas gdy już 57% z nich wdrożyło dopasowaną do niego aplikację mobilną. Z jakimi wyzwaniami mierzą się polskie sklepy i sieci handlowe obsługujące miliony transakcji? Więcej informacji w raporcie „2022 Loyalty Report” opracowanym przez Spartavity, firmę, która na rynku lojalności funkcjonuje już prawie dziesięć lat.

• 57% ankietowanych firm oferuje klientom mobilną aplikację lojalnościową
• 29% firm korzysta z programu lojalnościowego w modelu omnichannel
• Zniżki są najchętniej stosowanym mechanizmem lojalnościowym
• Badane firmy kontaktują się ze swoimi klientami głównie przez e-mail, SMS-y oraz powiadomienia PUSH
• 63% ankietowanych ekspertów uważa, że to komunikacja odgrywa kluczową rolę w budowaniu relacji z konsumentami

Głównym celem „2022 Loyalty Report” było zbadanie nastrojów, poziomu zadowolenia i skuteczności prowadzenia działań lojalnościowych opartych na najnowocześniejszych rozwiązaniach technologicznych. Respondenci, którzy pochodzą z największych firm i sieci handlowych w Polsce i są zawodowo związani z tworzeniem, wdrażaniem i zarządzaniem programami lojalnościowymi, opowiedzieli też o najważniejszych trendach i podzielili się opinią na temat branży lojalnościowej.

Budowanie lojalności a omnichannel

Tylko 29% badanych przez Spartavity osób przyznało, że ich firma, sklep lub organizacja korzysta z programu lojalnościowego w modelu omnichannel. To oznacza, że pozostałym nadal trudno jest sprostać wymaganiom nowoczesnego klienta, który potrzebuje możliwości swobodnego poruszania się pomiędzy kanałami i korzystania w nich z benefitów proponowanych mu w programie lojalnościowym.

– Każdy biznes, któremu nie jest obce pojęcie customer experience, musi dziś dążyć do wprowadzenia w swojej strategii sprzedaży modelu w pełni omnichannelowegomówi Filip Zajdel, Business Development Manager w Spartavity. Właśnie dlatego tak istotne jest posiadanie dobrego systemu do zarządzania programem. Dobrego, czyli takiego, który sprawnie integruje poszczególne punkty i tworzy tym samym zunifikowany i zautomatyzowany ekosystem działający w trybie realtime. Dobry to też taki, który nie ma ograniczeń możliwości integracji i rozwoju.

Aplikacja i landing page

Z badania Spartavity wynika także, że dziś już prawie żadna z firm nie stosuje – jeszcze niedawno bardzo popularnych – papierowych formularzy rejestracji do programów lojalnościowych. 71,4% badanych osób używa do tego celu specjalnie zbudowanej strony internetowej (landing page’a) lub aplikacji mobilnej.

– Klienci Spartavity coraz częściej zamawiają także aplikację mobilną, która uzupełnia ich program lojalnościowy. Dbamy o to, żeby taka aplikacja podobała się osobom, które z niej na co dzień korzystają. Dzięki temu sięgają po nią częściej i z większym zaangażowaniem wchodzą w relacje z marką – sklepem, stacją benzynową czy restauracją

– mówi Tomasz Wawrzynów, dyrektor generalny Spartavity.

Aplikacje mobilne do programów lojalnościowych posiada 57% ankietowanych firm. – To wciąż za mało – komentuje Filip Zajdel. – Zadowolony klient to taki, który dostaje od firmy nie tylko oczywiste poniekąd już dziś zniżki i promocje, ale też pozytywne przeżycia i emocje, które może dać dobrze zaprojektowana i wdrożona aplikacja mobilna. Wtedy jest bardziej skłonny polecić daną markę znajomym.

Mechanizmy i kanały komunikacji

Raport „2022 Loyalty Report” opracowany przez Spartavity zawiera opis najważniejszych mechanizmów lojalnościowych: punktów, poziomów, grywalizacji, rabatów czy kuponów.

– Zanim firma wybierze konkretne mechanizmy lojalnościowe, jej eksperci muszą zastanowić się nad tym, jakie interakcje chcą nawiązać ze swoją bazą klientów – mówi Aleksander Kubicki, dyrektor marketingu w Spartavity. – Podstawą sukcesu programu lojalnościowego jest dobrze opracowana i dopasowana do niego strategia marketingowa.
Z badania Spartavity wynika, że to zniżki są najczęściej stosowanym mechanizmem lojalnościowym. Na co dzień w swoich programach używa ich prawie 65% firm. Warto jednak bliżej przyjrzeć się trochę bardziej skomplikowanym metodom angażowania, na przykład systemowi zdobywania poziomów, który tworzy wrażenie ekskluzywności poprzez opcje systematycznego wspinania się na coraz wyższe stopnie uczestnictwa w programie.

Co ważne, aż 90% ankietowanych firm rozważa zmiany i unowocześnienia w swoich programach lojalnościowych, np. wprowadzenie nowych mechanizmów i metod angażowania uczestników.

Firma Spartavity w swoim raporcie poświęciła też dużo uwagi komunikacji, która w programie lojalnościowym ma kluczowe znaczenie i przez badanych wskazana została jako jedno z największych wyzwań w nadchodzącym czasie. Autorzy badania sprawdzili, w jaki sposób respondenci komunikują się najczęściej ze swoimi klientami i jaką rolę program lojalnościowy odegrał w trakcie pandemii Covid-19.

 

Tagi: Aplikacja mobilna E-commerce / Omnichanel Raport Spartavity
Oceń artykuł:

Źródło: Spartavity

Wciąż za mało omnichannelu w lojalności – wynika z badań Spartavity

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.