Większe zakupy odchodzą do lamusa, Polacy coraz częściej mają puste lodówki!

2019-09-17 | 14:00

Zwyczaje zakupowe Polaków zmieniają się; zakupy ulegają rozdrobnieniu - kupujemy częściej, ale mniej niż kiedyś. Nierzadko to konkretny produkt decyduje o wyborze sklepu, ponieważ podstawowe zakupy można zrobić wszędzie - wynika z badań ALDI przeprowadzonych przed wprowadzeniem nowej strategii komunikacji marki.

W tygodniu nawet kilka razy dziennie po zakupy!
Badania przeprowadzone przez ALDI pozwalają zaobserwować ważny trend i zmianę w zachowaniach konsumentów. W tygodniu odwiedzają oni swój ulubiony sklep nawet kilka razy dziennie. Okazuje się, że zakupy ulegają rozdrobnieniu, począwszy od małych śniadaniowych, przez obiadowe, a nawet po małe przekąski - zachcianki. Coraz częściej to konkretny produkt decyduje o wyborze sklepu, ponieważ podstawowe zakupy można zrobić wszędzie. Za to w weekend Polacy zwykle uzupełniają domowy asortyment o produkty podstawowe i te “cięższe” (typu napoje). Inną kwestią, jest widoczny zanik podziału sklepów na sklepy osiedlowe, dyskonty, supermarkety i hipermarkety. Jeszcze parę lat temu podział rynku przebiegał pod kątem wielkości sklepu i statusu - rozróżnialiśmy super i hipermarkety oraz mniejsze sklepy osiedlowe i dyskonty. Dziś sklepy dzieli się ze względu na bliskość oraz typ promocji.

Zakupy i promocje są jak serial
Co ciekawe, klienci lubią być zaskakiwani, bo szybko nudzą się rutyną. Coraz rzadziej planują zakupy, wobec czego od sklepów oczekują inspiracji, dlatego tak dużą popularnością cieszą się akcje typu sentymentalne smaki lat 90. czy festiwale tematyczne. Zakupy i promocje są dla nich jak serial: ustawiają cały rytm tygodnia, są przedmiotem rodzinnych i sąsiedzkich dyskusji, ploteczek w pracy - co, kiedy będzie w danym sklepie, co, kto może kupić w danym dniu. Polacy są na bieżąco ze wszystkimi promocjami. Młodsi mają Blixa, starsi gazetki promocyjne, na których zaznaczają okazje jak ulubione pozycje w programie telewizyjnym. Bywa też, że szukają okazji na portalach typu Okazjum.pl. Promocje często ustawiają plany zakupowe. Zakupy podstawowe są dołączane do dnia konkretnej promocji.

Półka BIO i produkty markowe podnoszą atrakcyjność
Jak wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ALDI sklepy porównywane są ze względu na jakość produktów z konkretnych działów – pieczywo, warzywa, owoce, mięso, a nawet konkretne produkty bezglutenowe. Kluczowe w tym kontekście są apetyczność i świeżość. Dodatkowo atrakcyjność sklepu podnosi rozwijanie oferty bio/eko - oznacza ono, że sklep jest nowoczesny i nadąża za trendami. Z kolei produkty markowe, obok produktów marki własnej, wspierają przekonanie, że w danym sklepie można kupić wszystkie najbardziej potrzebne na co dzień artykuły. Istotne jest też zagospodarowanie przestrzeni w sklepie, ponieważ zakupy są ważnym momentem dla relacji z bliskimi, sposobem na wspólny czas z rodziną lub w parze. To właśnie wtedy jest najlepszy moment na dyskusję o preferencjach smakowych i gustach kulinarnych - nawet gdy się różnimy, każdy znajdzie coś dla siebie.

Cenią sobie polskość, ale zagraniczna marka wciąż się liczy
Polacy wyzbywają się kompleksów, coraz częściej cenią sobie polskość - lokalne mięsa, sery, miody postrzegane przez pryzmat dobrej wieloletniej tradycji, uznawane są za lepsze. Równolegle panuje przekonanie, że każdy kraj ma swoją kompetencję, stąd nadal duże zaufanie do niemieckich słodyczy, piwa czy chemii, angielskiej herbaty czy francuskiego sera. Zagraniczny produkt nadal ma dużą rangę, ale tylko jeśli powszechnie wiadomo, że dana marka ma wysoką jakość. To właśnie jakość ulubionych produktów potrafi zdecydować o wyborze sklepu na codzienne zakupy.

Wyniki badań powstały podczas pracy nad opracowaniem i wdrożeniem nowej strategii komunikacji marki ALDI, skupionej wokół hasła RAZ ALDI, ZAWSZE ALDI. Na zlecenie sieci przeprowadzono badania jakościowe i ilościowe, pogłębione wywiady z konsumentami, badania fokusowe czy etnograficzne (Instytuty zaangażowane: InsightShot oraz IQS), które pozwoliły sieci określić nisze rynkowe i zdefiniować mocne strony ALDI Polska, będące filarem komunikacji marketingowej.

Bohaterami kampanii są wybrane produkty marki własnej z różnych kategorii asortymentowych. Akcja rozpoczęła się od działań wizerunkowych i składać się będzie z kilku etapów, o których sieć będzie sukcesywnie informowała. Wykorzystane nośniki reklamowe obejmują billboardy, spoty radiowe, reklamy prasowe i internetowe.

Tagi: Kampanie marketingowe
Oceń artykuł:

Źródło: Aldi

Zobacz także

Większe zakupy odchodzą do lamusa, Polacy coraz częściej mają puste lodówki!

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.