Rok 2018 był wyjątkowy dla Grupy AmRest. Grupa nie tylko świętowała 25-lecie firmy, ale także zanotowała dalszy wzrost we wszystkich regionach, umacniając pozycję lidera na kluczowych rynkach. Stałe trendy biznesowe znalazły odzwierciedlenie w raporcie finansowym AmRest na 2018 r. Skonsolidowane przychody Grupy wzrosły o 25%, osiągając 1547 mln EUR w 2018 r.
W poprzednich okresach Similarto wzrost sprzedaży był napędzany przez silne trendy like-for-like, przyspieszony wzrost organiczny (w ciągu roku otwarto 280 nowych restauracji) oraz działalność w zakresie fuzji i przejęć. W międzyczasie zysk EBITDA wyniósł 173 mln EUR, czyli o 17% więcej niż rok temu. Podczas gdy rentowność większości głównych rynków grupy została poprawiona, łączne marże Grupy były pod presją konsolidacji i integracji ostatnio przejętych firm. Marża EBITDA Grupy wyniosła 11,2% w 2018 roku (-0,8 punktu procentowego), natomiast podstawowa działalność AmRest osiągnęła marżę EBITDA na poziomie 13,2%, wzrost o 0,4 pp w stosunku do 2017 roku.
W 2018 r. Z przyjemnością obserwowaliśmy stałe, stałe trendy w Rosji, Czechach i na Węgrzech. Wszystkie te rynki odnotowały w zeszłym roku prawie 30% wzrost EBITDAv, co wyraźnie potwierdza mocne strony podstawowej działalności AmRest. W Polsce, pomimo wyzwań związanych z rosnącymi kosztami pracy i zakazem niedzielnym, udało nam się zwiększyć przychody o 11% i poprawić EBITDA o 3%. Jednocześnie biznes usług kurierskich w Polsce wzrósł o 34%. W Hiszpanii rozwój dobrze zrównoważonej działalności przyniósł prawie 10% wzrost EBITDA. Dzisiaj wyniki Grupy są głównie napędzane przez nasze najlepsze rynki. Szczerze wierzymy, że dzięki 25-letniemu doświadczeniu w prowadzeniu działalności restauracyjnej, może być częścią rynku. AmRest jest dobrze umiejscowiony, aby utrzymać wysoki profil wzrostu i wzmocnić marże w przyszłości
- mówi Michał Serwatka dyrektor ds. fuzji i przejęć AmRestu.
W 2018 r. AmRest nadal koncentrował się na integracji przejętych firm. Starania w Starbucks Niemcy przyniosły wymierne efekty i pozytywne wyniki w trzecim kwartale 2018 r. Jednocześnie wyniki KFC France przekroczyły nasze początkowe oczekiwania, co dobrze wróży na przyszłość. Mimo że wciąż jest dużo pracy przed nam, jesteśmy przekonani, że z powodzeniem zintegrowane firmy będą służyć jako solidna platforma dla przyszłego rozwoju Spółki
- dodaje Michał Serwatka.
Fuzje i przejęcia
W 2018 r. AmRest pozostał aktywny w tej dziedzinie, dodając do swojego portfolio sieć KFC w Paryżu i sieć Pizza Hut w Rosji. Po tym wydarzeniu Grupa wprowadziła nowe kategorie sushi i najlepszych hamburgerów, poprzez przejęcie Sushi Shop i Bacoa. Inwestycja w Sushi Shop była największą transakcją w historii AmRest. Jak wcześniej informowano, intencją jest wzmocnienie portfolio grupy o solidne, sprawdzone marki własne. Idąc dalej, takie inwestycje powinny wspierać ekspansję sieci franczyzowej i stopniowe przesuwanie się działalności w kierunku większego modelu podkreślania aktywów. Aby wesprzeć pozycję w segmencie cyfrowym, w lipcu 2018 r. AmRest nabył 10% udziałów w Glovo - wiodącym hiszpańskim agregatorze. Dzięki takim inwestycjom zamierzają pozostać na czele innowacji technologicznych w branży gastronomicznej i skorzystać z dynamicznego rozwoju tego segmentu w przyszłości.
Dzisiaj, z ponad 2100 restauracjami w 26 krajach, AmRest Group jest wyjątkowo pozycjonowanym europejskim operatorem gastronomicznym. Zróżnicowana wielobranżowa działalność restauracji, zintegrowany system zaopatrzenia, rosnąca sieć franczyzowa i innowacje cyfrowe tworzą cztery filary przyszłego wzrostu grupy i powinny pomóc w dalszym osiąganiu ponadprzeciętnych wyników.