Wyniki finansowe LPP za trzeci kwartał 2020/21, czyli powolny powrót do stabilizacji

2021-01-05 | 12:00

Trzeci kwartał przyniósł LPP poprawę wyników finansowych w stosunku do wcześniejszych miesięcy. Dzięki przywróceniu handlu tradycyjnego i podjętym przez firmę działaniom wspierającym sprzedaż wielokanałową gdańska spółka wypracowała ponad 2,4 mld zł przychodu co oznacza wzrost o 5 proc. r/r. W tym czasie zysk netto był nieco wyższy od ubiegłorocznego i wyniósł prawie 247 mln zł. Notowane w trzecim kwartale br. słabsze wyniki sprzedaży stacjonarnej, w stosunku do porównywalnego okresu w roku ubiegłym, równoważył wzrost w kanale e-commerce. 

Odzwierciedleniem utrzymującego się, mimo przywrócenia handlu tradycyjnego, zainteresowania klientów zakupami online jest dynamika sprzedaży internetowej na poziomie 86 proc. r/r. W trzecim kwartale sprzedaż z tego kanału zapewniła spółce wpływy w wysokości blisko 446 mln zł. Sprzedaż online była tym samym odpowiedzialna za 18,2 proc . przychodów Grupy i 19,6 proc. z Polski, która stanowiła ok. 47 proc. całości przychodów w tym kanale. Narastająco, w okresie od lutego do października spółka osiągnęła ponad 5,7 mld zł całkowitej sprzedaży, co stanowi spadek o 11,4 proc. r/r.

Biorąc pod uwagę utrzymującą się niepewność i nierównomierne przywracanie handlu tradycyjnego w różnych krajach, jesteśmy zadowoleni ze stabilizacji wyników sprzedaży, jakie przyniósł nam trzeci kwartał. Wzrost przychodów na poziomie 5 proc. to dobry sygnał i dowód na to, że  odnajdujemy się w nowej rzeczywistości. Przyjęte od początku pandemii założenie, że rok 2020 będzie rokiem przetrwania i utrzymania stabilnej sytuacji firmy, zmobilizowało nas do wprowadzenia zmian i wzmocnienia modelu sprzedaży wielokanałowej, co dziś przynosi efekty

– komentuje Przemysław Lutkiewicz, wiceprezes zarządu LPP.  

Na stabilizację wyników sprzedaży gdańskiej spółki po dziewięciu miesiącach wpływ miała również trzycyfrowa dynamika e-commerce na poziomie 110 proc. Nie byłoby to jednak możliwe bez podjętych w czasie kryzysu działań i optymalizacji wielu obszarów funkcjonowania firmy, które pozwoliły przetrwać trudne miesiące.

Cały czas obserwujemy jak pandemia wpływa na zachowania klientów. Nadal utrzymuje się trend większych spadków traffic’u w salonach stacjonarnych w dużych miastach, a niższych w mniejszych miejscowościach. Mając to na uwadze, tym bardziej widzimy potencjał modelu omnichannel i rosnącego w nim znaczenia e-commerce. Utrzymująca się na wysokim poziomie liczba wejść do sklepów internetowych oraz nowych i powracających klientów, pozwala nam spojrzeć na postawiony wcześniej cel 2 mld zł z e-commerce na koniec roku z realnym optymizmem

– dodaje Przemysław Lutkiewicz

Mimo utrzymującej się trudnej sytuacji na wszystkich rynkach, trzeci kwartał 2020/2021 był w LPP kolejnym, w którym przychody z zagranicy były wyższe od krajowych. W okresie od sierpnia do października stanowiły one już nieco ponad 56 proc. całkowitej sprzedaży. Na 14 proc. r/r wzrost sprzedaży w Europie miały wpływ dobre wyniki odnotowane w krajach bałtyckich i na Bałkanach oraz w Rumunii. Z kolei późniejsze przywrócenie funkcjonowania centrów handlowych w Rosji, na Ukrainie i w Kazachstanie oraz ponowne wejście na Białoruś z własną siecią sklepów, przyniosło Grupie wzrost sprzedaży w tym regionie o 6 proc. r/r. 

Kolejny kwartał z rzędu zobowiązania handlowe stanowiły dla LPP źródło finansowania zapasów. Te wciąż utrzymują się na niższym poziomie r/r pomimo 33 proc. spadku sprzedaży stacjonarnej w sklepach porównywalnych w okresie od lutego do października. W trzecim kwartale ich poziom był niższy o 12 proc. r/r i o 22 proc. w przeliczeniu na m2. To efekt przesunięcia w dostawach towaru, ograniczenia zamówień na sezon jesień/zima oraz wysokiej sprzedaży w sklepach internetowych. Istotną rolę w efektywnym zarządzaniu zapasami w br. odegrał także projekt Defrost, który w okresie pierwszego lockdownu pozwolił na uwolnienie towaru z salonów na potrzeby sprzedaży w kanale e-commerce.  

Dzięki odrobionej pracy domowej z pierwszego lockdownu i przygotowaniom do drugiej fali epidemii, przetrwaliśmy ten najbardziej nieprzewidywalny czas. Spodziewaliśmy się najgorszego, ale jednocześnie dużo nauczyliśmy się w zakresie zarządzania towarem, wykorzystania technologii i optymalizacji logistyki. W efekcie, planujemy powrócić do poziomu zatowarowania sprzed pandemii. Kluczowe projekty IT i zabezpieczenie poduszki finansowej pozwoliły nam też  na powrót do długofalowych planów oraz inwestycji w rozwój i logistykę, które – mamy nadzieję – zapewnią nam bezpieczeństwo przy różnych scenariuszach rynkowych. Równie ważne dla nas jest to, że pomimo miesięcy nastawionych na przetrwanie, nie zmieniliśmy postanowień w obszarze zrównoważonego rozwoju LPP i zamierzamy niezmiennie kontynuować nasze plany w tym zakresie

– komentuje Przemysław Lutkiewicz.

Na tegoroczne inwestycje spółka planuje przeznaczyć łącznie 760 mln zł. Będzie to przede wszystkim selektywny rozwój sieci sprzedaży, szczególnie młodszych marek na wschodnich rynkach, gdzie firma nadal dostrzega potencjał rozwojowy dla sklepów tradycyjnych. Spółka planuje także kontynuować inwestycje w biura i projekty IT. Ostatnie miesiące bieżącego roku to również powolne odmrażanie projektów wspierających logistykę. W tym zakresie kluczowa dla firmy będzie budowa nowego Centrum Dystrybucyjnego w Brześciu Kujawskim. Nowy obiekt, którego uruchomienie zaplanowane jest w pierwszym kwartale 2022 roku, wzmocni dotychczas dostępne moce operacyjne sieci zaopatrzenia i dystrybucji gdańskiej spółki. Firma wraca również do planów wejścia na nowy rynek i otwarcia w 2021 roku salonów wszystkich marek w Macedonii Północnej. 

Tagi: Cropp House LPP Mohito Przemysław Lutkiewicz Reserved Sinsay
Oceń artykuł:

Źródło: LPP

Zobacz także

Wyniki finansowe LPP za trzeci kwartał 2020/21, czyli powolny powrót do stabilizacji

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.