Wyzwania branży restauracyjnej w 2023 roku. Glovo prezentuje wyniki badania

2023-01-18 | 09:27

Glovo przeprowadziło badanie, z którego wynika, że restauratorzy z niepokojem obserwują coraz trudniejszą sytuację na rynku. Właściciele małych i średnich restauracji szukają rozwiązań, które pozwolą im dotrzeć do nowych klientów i zapewnią dodatkowe źródła przychodu. Ich zdaniem, kluczem do sukcesu może być personalizacja oferty.

  • Glovo przeprowadziło badanie wśród lokalnych, małych i średnich restauracji w Polsce oraz na 8 innych rynkach (Wielka Brytania, Hiszpania, Portugalia, Włochy, Bułgaria, Kenia, Rumunia i Maroko)
  • 62% właścicieli małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce największe wyzwania upatruje aktualnie w inflacji
  • 79% restauratorów w Polsce uważa, że ich klienci oczekują większej personalizacji ofert oraz dostrzega rosnącą rolę marketingu
  • 29% restauratorów w Polsce uważa, że optymalizacja dostaw jedzenia do konsumentów odgrywa kluczową rolę
  • 47% ankietowanych z Polski natknęło się na trudności w biznesie w ciągu ostatnich 2-3 lat
  • Rozwiązaniem problemów mogą być platformy delivery - część partnerów Glovo generuje nawet do 40% więcej przychodu dzięki dostawom

Przez dwa ostatnie lata branża gastronomiczna mierzyła się z licznymi trudnościami, które były bezpośrednim efektem pandemii. Dzisiaj najpoważniejszym zagrożeniem dla setek małych i średnich lokali jest inflacja – takie wnioski płyną z  badania Glovo przeprowadzonego wśród lokalnych restauracji na 9 rynkach, w tym Polsce. Badanie skupia się na analizie wyzwań, potrzeb oraz planów na przyszłość małych i średnich restauracji w Polsce.

Najwięcej, bo aż 62% respondentów w Polsce z niepokojem spogląda na szybko rosnące ceny produktów, a 32% obawia się zmniejszenia zasobów finansowych konsumentów. Spośród respondentów, 47% przyznaje, że doświadczyło trudności w prowadzeniu firmy w ciągu ostatnich 2-3 lat. Złotym środkiem na „przetrwanie” dla gastronomii może być digitalizacja biznesu.

Digitalizacja – rewolucja w branży delivery

W walce z rosnącymi cenami oraz zmniejszającym się potencjałem nabywczym klientów mogą pomóc dostawy. W ciągu ostatnich 10 lat rynek zamówień jedzenia online wzrósł w Polsce ponad 10-krotnie, a w przyszłym roku jego wartość ma osiągnąć 4,5 mld zł. Obecnie konsumenci coraz częściej decydują się na zamówienia online, ponieważ dostrzegają w tej formie zakupów możliwość oszczędności czasu i pieniędzy. Jednocześnie doceniają wygodę oraz szeroki wybór. Przykładowo, z Glovo współpracuje już co czwarta restauracja w Polsce. Platforma szacuje, że część partnerów aplikacji osiąga nawet 40% dodatkowego przychodu dzięki dostawom, które zapewniają restauracjom dodatkowy przychód.  

Personalizacja i marketing

Restauratorzy coraz częściej podkreślają, jak ważne jest dostosowanie oferowanych produktów do oczekiwań odbiorców. Aż 79% spośród nich potwierdza, że konsumenci oczekują zdecydowanie większej personalizacji. Jednocześnie, właściciele lokali dostrzegają duży potencjał w marketingu – 77% ankietowanych inwestuje w takie działania, a 51% zwiększa wydatki na reklamę. Glovo wspiera swoich partnerów w działaniach marketingowych  i komunikacyjnych, .in.. poprzez realizację promocji w aplikacji, wysyłkę newsletterów, notyfikacje push czy dedykowane bąble wewnątrz aplikacji. Za pomocą tych i innych narzędzi, oferta restauracji może łatwo dotrzeć do nowych klientów i jednocześnie zostać spersonalizowana do ich potrzeb. Glovo, które działa już w 200 miastach w Polsce, pobrało ponad 4,5 miliona Polaków, co daje restauratorom olbrzymi potencjał w dotarciu do nowych klientów.

Kolejnym istotnym trendem, na który wskazują respondenci jest zainteresowanie zdrowym jedzeniem. Aż 65% restauratorów uważa, że konsumenci oczekują bardziej ekologicznych wariantów, jeśli chodzi o posiłki w restauracjach i dostawę żywności. Nasuwa się więc pytanie, jak wyróżnić się spośród konkurencji, chcąc sprostać dynamicznie zmieniającym się,  wysokim oczekiwaniom klientów? I tu dochodzimy do coraz silniejszego przekonania restauratorów, że skuteczny marketing jest niezbędny w nowych czasach.

Szybki czas dostawy

Poza marketingiem liczy się także obsługa klienta, a do tej należy, m.in. logistyka. Uwagę na jakość dostaw zwróciło w zrealizowanym przez Glovo badaniu 29% restauratorów, którzy określili zoptymalizowane metody dostaw, np. ultra-szybkiego dostarczenia zamówienia, jako działania niezbędne. W 2022r. w Glovo średni czas dostaw zmniejszył się o ponad 20% w stosunku do zeszłego roku. Jednocześnie platforma oferuje dostawy w 20-minut w ramach usługi BIEK czyli ekspresowych zakupów z Biedronki.

Wsparcie dla małych i średnich restauracji - kampania “Wspieramy Lokalsów”

Zdecydowanie ponad 90% spośród 11 000 aktywnych partnerów Glovo to małe i średnie restauracje. Firma cały czas stara się wspierać mniejsze lokale, szczególnie że dla ok. 40% z nich, sprzedaż poprzez Glovo, to pierwsze doświadczenie w e-commerce. Jedną z takich inicjatyw była kampania “Wspieramy Lokalsów”, której celem było zwiększenie liczby realizowanych przez wspomniane restauracje zamówień poprzez dodatkową promocję w aplikacji i darmową dostawę dla użytkowników. W kampanii wzięło udział ok. 300 restauracji w 13 miastach w Polsce.

Badanie przeprowadzone przez Glovo wykazało także, że aktualnie tylko 52% spośród ankietowanych restauracji współpracuje z aplikacją delivery, co pokazuje jak duży potencjał leży jeszcze w branży delivery oraz jak wiele restauracji może zyskać dodatkowe źródło przychodów.

Tagi: Glovo Polska Raport
Oceń artykuł:

Źródło: Glovo

Wyzwania branży restauracyjnej w 2023 roku. Glovo prezentuje wyniki badania

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.