Zakupy kosmetyczne Polaków. W drogeriach kupujemy najchętniej

2021-07-01 | 11:00

Czy pandemia wpłynęła na zakupy kosmetyczne Polaków? Po jakie kosmetyki sięgamy najczęściej i co jest dla nas ważne przy ich wyborze? Lubimy eksperymentować czy raczej wybieramy sprawdzone produkty? Jak wynika z badania PAYBACK Opinion Poll, na przestrzeni ostatniego roku preferencje polskich konsumentów nie zmieniły się. Kosmetyki kupujemy zwykle w drogeriach, kierując się nie tylko ceną, ale także jakością.

Aż 72% respondentów najnowszego badania PAYBACK zadeklarowało, że pandemia koronawirusa nie wpłynęła w ich przypadku na zakupy produktów kosmetycznych. 

Tylko 24% konsumentów przyznało, że w obecnej sytuacji kupuje mniej kosmetyków, argumentując to przede wszystkim mniejszą niż przed pandemią dbałością o swój wygląd, a także potrzebą szukania oszczędności. Z kolei niewiele ponad 4% ankietowanych zadeklarowało, że ich zakupy kosmetyczne są większe, przyznając, że aktualnie mają dodatkowy czas, aby o siebie zadbać. Innym powodem rosnących potrzeb zakupowych w tym obszarze była niedostępność salonów kosmetycznych w czasie lockdownu.

Drogerie znowu górą
Podobnie jak w ubiegłorocznej edycji badania, i tym razem większość, bo 61% ankietowanych potwierdziła, że zakupy kosmetyczne najczęściej robi w drogeriach. Super- i hipermarkety oraz sklepy internetowe wskazało natomiast odpowiednio po 16% i 15% badanych. 

Z czego wynika tak zdecydowana dominacja drogerii? Zdaniem 28% respondentów, ten rodzaj sklepów wygrywa przede wszystkim atrakcyjnymi cenami i licznymi promocjami, z kolei 23% ankietowanych zwróciło na uwagę na szeroki asortyment. 

Natomiast prawie połowa osób (49%), które wskazały super- i hipermarkety, argumentuje swój wybór przede wszystkim możliwością zrobienia przy okazji innych zakupów. Dla ⅓ najważniejszym powodem są niskie ceny i promocje, a 10% respondentów uważa, że asortyment kosmetyczny w marketach jest wystarczający. Co ciekawe, ta kategoria sklepów cieszy się większą popularnością wśród mężczyzn – na zakupy w super- i hipermarketach decyduje się o 15% więcej panów. 

Jeśli chodzi o zakupy kosmetyczne online, te są wybierane przede wszystkim ze względu na ich wygodę – tak odpowiedziało 35% respondentów, którzy kupują takie produkty w Internecie. 30% ankietowanych wybiera zakupy wirtualne ze względu na niskie ceny i promocje, a po 15% ze względu na możliwość sprawdzenia opinii innych użytkowników oraz oferowany asortyment. Dla 5% istotne jest bezpieczeństwo zakupów.

Otwarci na nowinki? 
Z badania PAYBACK wynika, że Polacy są otwarci na nowości, ale jednocześnie mają swoich stałych kosmetycznych ulubieńców. 67% badanych zwykle kupuje te same kosmetyki, jednak od czasu do czasu decyduje się na przetestowanie nowych produktów. Z kolei 21% ankietowanych prawie zawsze sięga po te same kosmetyki i nie lubi ich zmieniać. 

A na co zwracają uwagę klienci przy wyborze konkretnego kosmetyku? Prawie tak samo ważna jak cena, jest jakość i skuteczność produktu – obie odpowiedzi wskazała podobna grupa ankietowanych, odpowiednio 49% i 47%. Dla 23% respondentów najważniejszy jest skład, a co ciekawe tylko 16% zwraca uwagę przede wszystkim na markę/producenta. 

Te rezultaty wskazują na rosnącą świadomość polskich konsumentów. Oczywiście Polacy chcą kupować produkty w atrakcyjnych cenach, ale jednocześnie zależy im na kosmetykach dobrej jakości, na przykład z prostą, opartą na naturalnych składnikach recepturą, która nie będzie negatywnie wpływać na ich zdrowie oraz środowisko

– tłumaczy Katarzyna Grzywaczewska, dyrektor marketingu w PAYBACK Polska. 

Kosmetyczne inspiracje 
Wiedzę i inspiracje kosmetyczne czerpiemy najczęściej od rodziny lub znajomych – tak odpowiedziało 42% respondentów. Prawie ⅓ ankietowanych wskazała natomiast fora internetowe, a ¼ – reklamy telewizyjne. Co piąty respondent (21%) sięga w tym celu do drukowanych gazetek promocyjnych, a 19% osób znajduje potrzebne informacje w mediach społecznościowych. Na opiniach ekspertów takich jak kosmetyczka, dermatolog lub kosmetolog polega natomiast ok. 17% z nas.


 
Jakiego rodzaju kosmetyki kupujemy najczęściej? Zazwyczaj są to produkty do mycia i pielęgnacji ciała ( 57% ankietowanych), następnie do włosów (41%) i twarzy (36%). Co dziesiąta osoba wskazała produkty do makijażu. 

Programy lojalnościowe w cenie 
Tak jak w przypadku innych kategorii zakupowych, również w przypadku kosmetyków dla polskich konsumentów kluczowy jest budżet oraz możliwość skorzystania atrakcyjnych benefitów. 

Zatem, ile miesięcznie wydajemy na kosmetyki? 41% respondentów przeznacza na ten cel między 50 a 100 zł w miesiącu. 26% wydaje mniej niż 50 zł miesięcznie, a prawie tyle samo osób (25%) szacuje wydatki na kosmetyki na kwotę 100-200 zł. Tylko 8% badanych przeznacza na zakupy kosmetyczne więcej niż 200 zł w miesiącu.

Dużym zainteresowaniem podczas tego typu zakupów niezmiennie cieszą się programy lojalnościowe.

Ośmiu na dziesięciu respondentów badania zadeklarowało, że regularnie korzysta z takich benefitów. Wśród najpopularniejszych korzyści z uczestnictwa w programach lojalnościowych 38% ankietowanych wymieniło niższe ceny na wybrane produkty, a także promocje typu „1+ 1 produkt gratis”, które wskazał co piąty badany. Atrakcyjne oferty kosmetyczne doceniają również uczestnicy Programu PAYBACK. Blisko połowa z nich korzysta z propozycji przygotowanych przez naszych Partnerów

– podsumowuje Katarzyna Grzywaczewska, dyrektor marketingu w PAYBACK Polska. 

Tagi: Payback PAYBACK Polska Katarzyna Grzywaczewska
Oceń artykuł:

Fot: Pixabay Źródło: Payback

Zakupy kosmetyczne Polaków. W drogeriach kupujemy najchętniej

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.