Admetrics: Digitalizacja sprzedaży w czasach pandemii, czyli o skutkach „pożytecznej” katastrofy

2020-09-11 | 09:00

Epidemia Covid-19 zakłóciła plany rozwoju niejednej branży, nie tylko shopping mall. Najbardziej optymistyczne prognozy przewidywały wygaszanie epidemii latem, a najbardziej pesymistyczne nawet za kilka lat. Trwają spekulacje czy wiosenny „lockdown” był ostatnim i czy jesienią nie będzie powtórki z rozrywki. Z ekonomicznego punktu widzenia postrzegamy zaistniałą sytuację, jako katastrofę, która burzy dotychczasowy porządek, stabilizację i plany rozwoju. Z perspektywy kulturowej śmiało można stwierdzić, że kryzys przyniósł zmianę, przyspieszył pewne procesy, zmusił nas do produktywności i zmiany przyzwyczajeń. Według wielu teorii kryzys stał się szansą . Tezę można poprzeć odsyłając choćby do strony: https://www.covidinnovations.com/ , gdzie znajdziemy wszystkie innowacje technologiczne powstające na świecie w związku z epidemią.

Pozytywne skutki pandemii obserwujemy również wśród detalistów posiadających sklepy w centrach handlowych i placówki stacjonarne na terenie całego kraju. Restrykcje związane z ilością osób mogących przebywać w sklepie i względy bezpieczeństwa spowodowały przyspieszone wdrożenie przez marki usługi: „click&collect” inaczej zwanej BOPIS (Buy Online Pickup In-Store). Opcja zakupów w sieci z odbiorem w fizycznym sklepie cieszyła się największym powodzeniem wśród klientów w czasie pandemii, a detaliści, którzy skorzystali z tego rozwiązania notowali znaczne wzrosty sprzedaży.

Usługa „click&collect” umożliwia zakupienie produktu w sklepie internetowym lub poprzez aplikację mobilną i osobisty odbiór zamówienia w wybranym przez siebie miejscu i o dogodnej porze. Produkt można odebrać w urządzeniu samoobsługowym, takim jak paczkomat lub w punktach współpracujących: kiosk, stacja benzynowa, urząd pocztowy. Najpopularniejszą opcją jest po prostu odbiór z najbliższego sklepu stacjonarnego danej marki. Usługa click&collect nie jest oczywiście czymś nowym na polskim rynku. Wykorzystywana do tej pory przez sieci np. Reserved czy Empik, zyskała ogromną popularność w dobie pandemii w branży FMCG. Stało się tak ze względu na ogromne przeciążenie zamówień z dostawą do domu. W niektórych sklepach termin dostawy wskazywany był za 30 dni od daty złożenia zamówienia, co w przypadku środków higieny osobistej i jedzenia graniczyło z absurdem. Chociaż takie rozwiązanie stanowiło ogromne wyzwanie logistyczne dla właścicieli sklepów stało się szansą i odpowiedzą na potrzeby konsumentów.

Przykładem marki, która bardzo szybko wdrożyła taki model jest sieć Polomarket.  Wcześniej firma zainwestowała w aplikację mobilną, która realizowała cele związane z programem lojalnościowym. W trakcie lockdownu aplikacja została szybko rozbudowana o możliwość złożenia zamówienia poprzez aplikację, a następnie odbiór spakowanych zakupów w wybranych sklepie. Płatności za zamówione i skompletowane zakupy klient dokonuje kartą, urządzeniem mobilnym lub gotówką w dedykowanej kasie w sklepie. Zbiorczy QR-kod, pod którym zapisane są całe zakupy, pozwala na natychmiastowe wygenerowanie paragonu i zamknięcie transakcji. Dzięki temu czas spędzony w sklepie ograniczany jest do niezbędnego minimum.

Marka Spar (dawny Piotr i Paweł) uruchomiła usługę SPAR Drive. Opcja dostępna w wybranych sklepach pozwoliła na składanie zamówień poprzez platformę online, a następnie odbiór spakowanych i  opłaconych zakupów z wyznaczonego miejsca na parkingu przed sklepem. Wygodne rozwiązanie dla osób, które unikały wychodzenia z domu i kontaktu z innymi choćby w sklepowych kolejkach.

Z kolei sieć Biedronka zaproponowała swoim klientom możliwości dostawy zakupów do domu poprzez sieć kurierów aplikacji  Glovo. Pandemia przyspieszyła wdrożenie rozwiązań, o których mówi się od lat. Omnichannel, jako strategia sprzedaży, w której łączy się kanały, zapewnia spójność w kontakcie z marką poprzez sklep stacjonarny, mobile i desktop. Mówi się, że biznes oparty na sprzedaży detalicznej nie powinien być już dzielony na kanały. Miejmy więc nadzieję, że sytuacja, której doświadczyliśmy w trakcie pandemii przekona marki, że digitalizacja to właściwy kierunek rozwoju biznesu.


O Autorce:
Katarzyna Olender, Business Development Manager, Admetrics.pl. Absolwentka filologii polskiej w Poznaniu, o specjalizacji dziennikarskiej. Z reklamą związana od 17 lat. W branży digital od 11 lat. Pracowała m.in. w Grupie Onet, sieci afiliacyjnej Optimise, w Grupie Sare, gdzie odpowiadała za Client Service agencji Mr Target. Odpowiedzialna za obsługę i przygotowanie strategii kampanii online dla kluczowych klientów agencji. W Admetrics zajmuje się nowym biznesem i rozwojem oddziału warszawskiego.

Tagi: Admetrics Katarzyna Olender
Oceń artykuł:

Fot: Admetrics Źródło: Admetrics

Admetrics: Digitalizacja sprzedaży w czasach pandemii, czyli o skutkach „pożytecznej” katastrofy

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.