Agata Maraszek, DKMS: Dzięki nam galeria czy centrum może pokazać swoje społeczne zaangażowanie

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2014-08-01 | 09:00
Co roku tysiące osób rejestruje się w bazie potencjalnych dawców szpiku. Wielu z nich podejmując świadomą decyzję, daje szansę na nowe życie komuś innemu. Wśród nich są również klienci centrów i galerii handlowych w całej Polsce, które od blisko dwóch lat intensywnie współpracują z przedstawicielami fundacji. O efektach działalności DKMS w Polsce same za siebie mówią liczby: 40 tys. dawców, ponad 2 tys. dni dawcy w ciągu roku, 8 tys. wolontariuszy, 142 tys. fanów na Facebooku oraz niezliczona liczba uratowanych żyć. O szczegółach opowiedziała Agata Maraszek, kierownik Działu Rekrutacji Dawców.


W tym roku będą Państwo obchodzić 5-lecie działalności. Jaki to był okres dla fundacji?

To przede wszystkim czas wielu sukcesów, sukcesów i jeszcze raz sukcesów. Zdołaliśmy zarejestrować 400 tys. potencjalnych dawców. Aby dokładnie to zobrazować warto wspomnieć, iż od momentu rozpoczęcia działalności w 2009 roku, przez 10 lat w polskim bazach wyrejestrowało się ok. 40 tys. dawców, czyli na dzień dzisiejszy zarejestrowaliśmy 10 razy tyle osób ile było zarejestrowanych wcześniej.

Dotychczas współpracowali Państwo z szeregiem gwiazd, m.in.: Anną Guzik, Alicją Bachledą-Curuś czy Andrzejem Piasecznym. Co jest takiego wyjątkowego w fundacji DKMS, że osoby znane z mediów, tak chętnie zgadzają się wesprzeć Państwa działania?

Myślę, że przede wszystkim nasze cele statutowe. Jesteśmy fundacją, która działa na rzecz osób chorych na białaczkę i nowotwory krwi, które wymagają przeszczepienia. Jest to coś z jednej strony nowego w Polsce, natomiast z drugiej strony, jak już w głębimy się w temat zdajemy sobie sprawę, że jak nie wielkim kosztem, poświęcając parę minut swojego życia i podejmując świadomą decyzję o rejestracji możemy dać komuś nadzieję na nowe życie, możemy zostać potencjalnym dawcą. To jest tak naprawdę takim "haczykiem" co przekonuje gwiazdy, ale również zwykłych ludzi. Poza tym, nieskromnie mówiąc, jesteśmy wyjątkową fundacją, gdyż nasze działania nie opierają się na pokazywaniu bólu, cierpienia. Działamy na rzecz pacjentów, ale na co dzień komunikujemy nasze działania w pozytywny sposób, przekonując, iż każdy z nas może pomóc.

Działania fundacji DKMS są również związane z centrami i galeriami handlowymi, m.in.: w grudniu ubiegłego roku odbyły się przy współpracy z Państwem kolejne Mikołajki w centrach Auchan, a ponadto w 2013 roku rozpoczęli Państwo współpracę np. z szczecińskim outletem. Dlaczego wybrali Państwo akurat obiekty komercyjne w celu szerzenia swojej działalności?

Zdecydowaliśmy się na pojawienie się w centrach i galeriach handlowych gdyż bywa tam najwięcej ludzi. Niestety odchodzimy od tradycyjnych form spędzania czasu wolnego i częściej spacerujemy zamiast po parku po alejkach, ale tych w centrach handlowych. Obiekty komercyjne stają się również miejscami rozrywki bez zakupowej, które postanowiliśmy wykorzystać. Początkowo były to akcje dedykowane konkretnym pacjentom, które przeszły nasze najśmielsze oczekiwania i okazały się "strzałem w dziesiątkę".

Jakie centra mogą zostać Państwa partnerem w akcjach rejestracji potencjalnych dawców?

Jesteśmy otwarci na współpracę, jednak chcemy podkreślić, iż to nie jest rywalizacja między obiektami, tu chodzi o ludzkie życie. Centrum czy galeria może jedynie w ten sposób pokazać swoje zaangażowanie społeczne.

Czy częściej centra handlowe zgłaszają się do Państwa w sprawach współpracy czy to raczej fundacja poszukuje obiektów, w których chce zorganizować akcje rejestracji?

Zazwyczaj centra same się do nas zgłaszają. Z reguły są to pracownicy, nie kierownictwo.

Ile udało się dotychczas zarejestrować potencjalnych, dawców dzięki akcjom odbywających się na terenie centrów handlowych?

Możemy śmiało powiedzieć, iż jest to blisko 20 tys. potencjalnych dawców. Uśredniając, ok. 500 dawców rejestruje się podczas jednej akcji. Dwudniowe projekty natomiast pozwalają nam na zapis od 4 do 5 tys. chętnych osób. Wszystko jednak zależy od typu wydarzenia: czy jest to rejestracja ogólnopolska czy skierowana na pomoc konkretnemu pacjentowi.

Którą z akcji wspominają Państwo najmilej?

Ciężko powiedzieć, gdyż dla nas każdy projekt jest wyjątkowy, ale tak z ogromnym sentymentem podchodzimy do akcji organizowanych jednocześnie w wielu miejscach, np. w centrach Auchan czy sieci Tesco. Są to duże przedsięwzięcia, w które włączają się charytatywnie nawet sami pracownicy.

W jaki jeszcze inny sposób włączają się w działania fundacji centra handlowe?

Jest to wcześniej wspomniane uczestnictwo pracowników, ale również wsparcie finansowe czy promocja naszych akcji.

Fundacja DKSM działa również za granicą. Jakie różnice dostrzegają Państwo w prowadzonych działaniach? Czy Niemcy, Hiszpanie, Amerykanie są bardziej świadomi niż my Polacy?

Na pewno żadnych z krajów nie można porównać w tym samym momencie. DKMS w Niemczech buduje świadomość już ponad 22 lat, Stany Zjednoczone to ogromny kraj, gdzie działania DKMSu na tle wielu fundacji non profit są dużo trudniejsze niż np. w Polsce. Każdy kraj to zupełnie inny poziom świadomości społecznej. Czasami jednak porównujemy sobie i zauważamy, że jak zaczęliśmy działać w Polsce to świadomość Polaków była na takim samym poziomie jak na początku działalności fundacji w Niemczech. Przed nami jednak jeszcze dużo pracy, aby dorównać poziomowi propagowaniu pobrań szpiku w Niemczech.

Czy za granicą akcje DKMSu odbywają się również w centrach handlowych?

Tak. Są to różnego rodzaju galerie w USA, Niemczech, UK. Niestety nie mamy danych, jakie są to centra handlowe.

Która z zagranicznych akcji była do tej pory najbardziej oryginalna/ godna uwagi?

Takich informacji, my jako oddział w Polsce nie posiadamy, ale z mojej wiedzy wynika, że np. w Niemczech na jednej akcji, jednego dnia zarejestrowano kiedyś ponad 8 tys. osób.

Jaki to będzie ten 2014 rok?

Oby z rosnącą liczbą dawców i pobrań. Ponadto ruszamy z kampanią dla licealistów, mundurowych, ale na razie nie zdradzamy szczegółów aby nie zapeszyć. Chcemy być również bardziej widoczni w mediach, ale przede wszystkim rejestracja, rejestracja i jeszcze raz rejestracja.
Tagi:
Oceń artykuł:

Agata Maraszek, DKMS: Dzięki nam galeria czy centrum może pokazać swoje społeczne zaangażowanie

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.