Agata Radlak-Piechowicz, On Board: Działania PR dla centrum handlowego wynikają z jego bieżących potrzeb

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2011-12-02 | 08:00

Zakres i intensywność działań PR realizowanych dla centrum handlowego są w dużej mierze uzależnione od tego, na jakim etapie znajduje się dany obiekt oraz jakie są jego bieżące potrzeby. Inaczej tworzy się strategię PR dla galerii, która ma dopiero powstać a inaczej dla tej, która ma lat 5 lub 15. Jednak w każdym z tych przypadków istotne jest długofalowe planowanie działań. O strategie PR i działania w przypadku centrów handlowych zapytaliśmy Agatę Radlak-Piechowicz z agencji On Board.

Zainteresowanie usługami PR ze strony centrów handlowych jest ściśle związane z sytuacją makroekonomiczną, która panuje na danym rynku. W Polsce magnesem dla zachodnich inwestorów są takie czynniki gospodarcze jak wzrost PKB, który ma miejsce pomimo problemów krajów zachodnioeuropejskich, i dobrze wykształcona, młoda siła robocza. Efektem tego jest obserwowany przez nas od pewnego czasu wzrost liczby zapytań ofertowych ze strony zachodnich funduszy inwestycyjnych, które poszukują polskich firm doradczych. W taki właśnie sposób pozyskany został jeden z naszych obecnych klientów - Galeria Pomorska, wiodące centrum handlowe w Bydgoszczy, które aktualnie przechodzi proces modernizacji i rozbudowy.

Zakres działań PR realizowanych dla centrum handlowego wynika z jego bieżących potrzeb. Można wskazać na dwie grupy działań PR: B2C i B2B. W ramach każdej z nich agencja musi zmierzyć się z innymi wyzwaniami, których rozwiązywanie ma ostatecznie przybliżyć osiągnięcie podstawowych celów komercyjnych każdego centrum handlowego – maksymalizację obrotów i zwiększenie liczby odwiedzających. W przypadku działań z zakresu B2C istotnym elementem  strategii PR galerii handlowej jest trafne rozpoznanie potrzeb i aspiracji lokalnej społeczności zamieszkującej tzw. catchment area, czyli obszar leżący w bezpośrednim sąsiedztwie centrum. Działania z zakresu B2B natomiast są nastawione na tworzenie dobrych relacji z aktualnymi lub potencjalnymi najemcami. Ich elementem może być również local public affairs polegające na współpracy z lokalnymi władzami. Wspólnym obszarem działań B2C i B2B jest natomiast dobre poznanie silnych i słabych stron lokalnej konkurencji oraz wyznaczenie benchmarku, czyli centrum handlowego położonego w innym mieście o podobnej strukturze społecznej, które możemy stawiać sobie za wzór. Partnerem przy realizacji celów PR postawionych w strategii są bez wątpienia media – w przypadku działań B2C regionalne, w przypadku B2B branżowe, biznesowe i marketingowe.

Intensywność działań PR wynika z etapu cyklu życia centrum handlowego. Działania PR o niskim lub średnim natężeniu prowadzi się w dobrze prosperujących galeriach handlowych. Z ich wzmocnieniem mamy do czynienia wówczas gdy obiekt przechodzi proces przebudowy lub modernizacji, natomiast szczególna intensyfikacja ma miejsce w momencie kiedy dane centrum dopiero powstaje, bądź też musi zostać „wskrzeszone”, jeżeli mamy do czynienia z rebrandingiem i repozycjonowaniem.

Korzyści, które płyną ze współpracy centrum handlowego z agencją PR, jest wiele. Przyjmijmy chociażby podejście polegające na spojrzeniu wewnątrz i na zewnątrz. W pierwszym przypadku chodzi o znajomość specyfiki rodzimego rynku, które agencje PR mogą zaproponować zagranicznym inwestorom. W drugim natomiast odwołujemy się do faktu, że agencja PR, często zlokalizowana w innym mieście, niż to, w którym znajduje się obsługiwane przez nią centrum handlowe może zaoferować obiektywne i profesjonalne spojrzenie na markę i pozycję obiektu. Ważnym atutem jest również outsourcing kontaktów z mediami, co jest szczególnie istotne wówczas, gdy konieczne są szybkie reakcje na bieżące wydarzenia.

Każda galeria handlowa codziennie przyciąga tysiące ludzi stając się jednocześnie istotną częścią lokalnej społeczności. Aby działania PR mogły w efektywny sposób pielęgnować tę relację konieczna jest dobra współpraca i zaufanie na linii agencja PR - dział marketingu. Przeświadczenie o przydatności agencji często budowane jest z czasem, wraz z osiąganiem wspólnych sukcesów.

Oceń artykuł:

Agata Radlak-Piechowicz, On Board: Działania PR dla centrum handlowego wynikają z jego bieżących potrzeb

Polityka Prywatności

  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.