Agnieszka Kozłowska, Starbucks: Jeden człowiek, jedna kawa, jedno miejsce

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2011-09-15 | 08:30

W tym roku sieć kawiarni Starbucks obchodzi swoje 40. urodziny. O planach firmy na przyszłość i sekrecie pozwalającym jej rozrosnąć się od małej kawiarni w Seattle do ponad 17 000 kawiarni w 54 krajach na całym świecie opowiada Agnieszka Kozłowska, Starbucks Brand Manager na rynek Europy Środkowo-Wschodniej.

Firma Starbucks Coffee Company obchodzi w tym roku 40. urodziny. Jej historia rozpoczęła się w 1971 roku - zajmowała się wówczas paleniem oraz sprzedażą ziarnistej i mielonej kawy, a także herbaty i przypraw, a niewielki sklep Starbucks Coffee, Tea and Spices na Pike Place Market w Seattle był jedynym lokalem, jaki posiadała. Koncept stworzenia sieci kawiarni zrodził się w 1983 roku, kiedy Howard Schultz, obecnie prezes Starbucks, podczas swojej podróży do Włoch, dostrzegł ogromną popularność barów kawowych w Mediolanie i potencjał rozwoju podobnej kultury picia kawy w Stanach Zjednoczonych. Obecnie Starbucks posiada ponad 17 000 kawiarni w 54 krajach na całym świecie.

Z radością mogę powiedzieć, że otwarcie pierwszej kawiarni Starbucks w Polsce było w 2009 roku na Nowym Świecie było wielkim wydarzeniem i cieszyło się ogromnym zainteresowaniem. Od samego początku odwiedza nas bardzo wielu miłośników kawy i naszej marki. Po dwóch i pół roku działalności w Polsce widzimy, że kultura picia kawy na tym rynku stale się rozwija, a naszym polskim klientom przypadła do gustu szeroka i zróżnicowana oferta Starbucks. Polacy doceniają nie tylko naszą najwyższej jakości kawę, ale również przyjazną atmosferę naszych kawiarni i zaangażowanie naszych partnerów (pracowników).

Zdecydowaliśmy się na wejście do Polski, ponieważ lokalny rynek kawy jest jednym z najdynamiczniejszych sektorów gospodarki i odnotował w ostatnich latach niebywale szybki wzrost. Kultura picia kawy nadal się rozwija i nie dotyczy to już tylko dużych miast, ale również tych średniej wielkości. Dodatkowo, wyniki badania przeprowadzonego przez GfK Polonia dla dziennika Rzeczpospolita pokazują, że Polacy wydają w kawiarniach coraz więcej. Grupa klientów, którzy wydają 21-30 PLN wzrosła z 18% w 2003 roku do 28% w roku 2008. Konsumpcja kawy przez polskie społeczeństwo w domu i poza domem w ostatnim dwudziestoleciu wzrosła trzykrotnie. Zdaniem analityków i obserwatorów rynku wciąż ma on ogromny potencjał wzrostu, dlatego planujemy dalszy rozwój i otwieranie nowych kawiarni.

Starbucks jest liderem na rynku kawy, ponieważ zapewniamy naszym klientom coś wyjątkowego – doskonałą kawę, zaangażowanych baristów oraz innowacyjne produkty, które oferujemy w przyjaznej atmosferze. To wszystko składa się na "Starbucks Experience”, czyli niepowtarzalną atmosferę i wyjątkowe wrażenia. Koncentrujemy się nie tylko na doskonałości kawy, z czego jesteśmy znani, ale również na zapewnianiu tzw. „trzeciego miejsca” pomiędzy domem a pracą czy uczelnią, gdzie każdy może spędzić miło czas, spotykając się z rodziną i przyjaciółmi lub po prostu zrelaksować się przy kubku swojej ulubionej kawy.

Dodatkowo, poprzez nasz profil na Facebooku, stale prowadzimy dialog z naszymi klientami, dzięki czemu możemy lepiej poznawać ich gusta i preferencje, a w rezultacie w jeszcze większym stopniu spełniać ich oczekiwania. Oprócz możliwości dzielenia się swoimi uwagami i opiniami, na naszym profilu znajdą oni także informacje m.in. o nowych produktach dostępnych w kawiarniach Starbucks czy o seminariach kawowych, podczas których mogą dowiedzieć się więcej na temat kawy i sposobów łączenia jej z rozmaitymi potrawami oraz przekąskami.

Dwa i pół roku naszej działalności w Polsce pokazuje, że oferta Starbucks przypadła Polakom do gustu. Jesteśmy bardzo ciepło przyjmowani we wszystkich nowych lokalizacjach, w których otwieramy nasze kawiarnie. Przybywa także naszych fanów na Facebooku i otrzymujemy zapytania od osób mieszkających w miastach, do których jeszcze nie weszliśmy, kiedy otworzymy tam pierwszą kawiarnię Starbucks. Jesteśmy zadowoleni z dotychczasowych wyników i widzimy duży potencjał oraz możliwości dalszego rozwoju na polskim rynku kawiarnianym.

Starbucks działa zgodnie ze swoją misją: „Inspirować i rozwijać ludzi. W każdej chwili: jeden człowiek, jedna kawa, jedno miejsce.” Każda nasza kawiarnia na świecie oferuje niepowtarzalną atmosferę i wyjątkowe wrażenia, które określamy jako „Starbucks Experience”. Na to wyjątkowe przeżycie składają się: nasze produkty, nasze kawiarnie i nasi pracownicy. Wysoce specjalistyczne, znane na całym świecie kawy Starbucks przyrządzane są w 100% z najwyższej jakości ziaren arabica pochodzących ze wszystkich regionów uprawy kawy na świecie – z Ameryki Południowej, Afryki oraz regionu Azji i Pacyfiku. Aby podkreślić kulturę wzajemnego szacunku, naszych pracowników nazywamy partnerami, którzy dzielą z nami pasję do kawy, a my dbamy o to, by mogli rozwijać swoją wiedzę na ten temat poprzez udział w cyklicznie odbywających się szkoleniach. Kiedy nasi partnerzy dzielą się z klientami swoją pasją do kawy i do życia, wówczas razem tworzymy "trzecie miejsce” pomiędzy domem a pracą czy uczelnią.

Starbucks z zasady nie przekazuje informacji na temat sytuacji na poszczególnych rynkach ani w regionach. Mogę jednak powiedzieć, że wyniki sprzedaży w Polsce stale rosną, co bardzo nas cieszy i pozwala optymistycznie patrzeć w przyszłość i planować dalszy rozwój. Obserwujemy wzrost średniego rachunku, co jest zasługą kupowania oprócz kawy także przekąsek.

Bardzo zachęca nas potencjał rozwoju rynku w Polsce, jednak zgodnie z naszą polityką nie ujawniamy danych inwestycyjnych dla poszczególnych rynków. Od początku obecności w Polsce deklarowaliśmy, że będziemy otwierać nasze kawiarnie krok po kroku, po jednej w starannie wybranych lokalizacjach, tam, gdzie chcą nas znaleźć klienci. Mogę zdradzić, że planujemy dalszy rozwój w dużych miastach, zarówno na nowych rynkach, jak również tam, gdzie marka jest już obecna. Na jesieni planujemy otwarcie naszych pierwszych kawiarni w Gdyni i Szczecinie, a także kolejnego lokalu w Warszawie. O wszystkich otwarciach naszych nowych lokalizacji będziemy informować Państwa na bieżąco.

Starbucks oferuje swoim klientom najwyższej jakości świeżo zmieloną kawę 100% arabica z różnych regionów świata – ponad 15 rodzajów kawy ziarnistej – oraz całą gamę napojów kawowych na bazie espresso 100% Fairtrade. Oprócz przepysznych kaw, nasi goście mają szeroki wybór dań i przekąsek na różne pory dnia. W menu śniadaniowym, lunchowym i deserowym znajdują się dania zarówno na ciepło, jak i na zimno. Najlepszym przykładem na uaktualnianie oferty może być wprowadzenie na początku maja 2011 roku rewolucyjnej karty napojów miksowanych z lodem, Frappuccino, przygotowywanych według życzenia klienta. Mogą oni tworzyć własne kompozycje składników stosownie do swoich gustów, wybierając rodzaj mleka, intensywność kawy, bazę napoju oraz dodatki, takie jak syrop smakowy, bitą śmietanę czy polewę. Ponadto, co dwa miesiące wprowadzamy specjalne oferty sezonowe, dzięki czemu nasi goście mogą poznawać nowe, niezwykłe smaki, zwłaszcza kaw ziarnistych.

Nasze kawiarnie znajdują się zarówno przy głównych ulicach i najważniejszych szlakach komunikacyjnych lub na rynkach miast, jak i w centrach handlowych czy budynkach biurowych, dzięki czemu możemy docierać do różnych grup konsumentów. W przyszłości planujemy kontynuować naszą politykę w tym zakresie. Poszukując nowej lokalizacji dla kawiarni Starbucks, bardzo uważnie analizujemy poszczególne rynki. Bierzemy pod uwagę różne czynniki, takie jak dostępne lokale, miejsca korzystne pod względem natężenia ruchu pieszych oraz inne aspekty. Chcemy otwierać nasze kawiarnie krok po kroku, po jednej w starannie wybranych lokalizacjach, w miejscach, w których chcieliby nas znaleźć nasi klienci.

Świętując swoje 40. urodziny, Starbucks podkreśla szczególną wagę relacji, jakie udało nam się stworzyć z klientami, partnerami (pracownikami), plantatorami kawy oraz lokalnymi społecznościami od samego początku działalności firmy. Specjalnie na obchody jubileuszu Starbucks stworzyliśmy niepowtarzalną kawę Tribute Blend, dostępną w naszych kawiarniach w marcu i kwietniu, a obecnie, we wrześniu i październiku, proponujemy naszym gościom mieszkankę Anniversary Blend, która została przygotowana w 1996 roku z okazji 25. urodzin działalności firmy.

Oceń artykuł:

Agnieszka Kozłowska, Starbucks: Jeden człowiek, jedna kawa, jedno miejsce

Polityka Prywatności

  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.