Jakie jest Pani zdanie na temat wprowadzania standaryzacji wyglądu stoisk w galeriach handlowych?
- Standaryzacja w kontekście stoisk w centrach handlowych może być rozumiana na różne sposoby. Są dwie teorie dotyczące standaryzacji stoisk na pasażach i obie są słuszne, jednak nie zawsze w tym samym stopniu efektywne. Pierwszy pogląd, względem którego jestem dość sceptyczna, mówi o standaryzacji, gdzie to wynajmujący - zarządca czy właściciel centrum – przygotowuje konkretny projekt i zakupuje pewien model stoiska. W konsekwencji powstaje spójny obraz centrum handlowego, gdzie w myśl założeń wszystkie stoiska na pasażach są wizualnie ujednolicone. Taka standaryzacja co prawda kreuje harmonijny wizerunek centrum, jednak fakt, iż jest dość radykalna, możne doprowadzić do niewłaściwego prezentowania towarów danego najemcy, a co za tym idzie, do spadku zainteresowania ze strony klientów wybraną marką. W zależności od powierzchni centrum, jak i samych pasaży, istnieje możliwość złagodzenia niepożądanych efektów poprzez wprowadzenie kilku modeli stoisk do wyboru, w zależności od potrzeb najemcy. Nie jest to jednak sytuacja częsta.
- Druga teoria, której jestem zwolennikiem, mówi o standaryzacji, gdzie właściciel lub zarządca centrum przygotowuje pewien kanon założeń, standard, zgodnie z którym każdy najemca przygotowuje stoisko, tak by został zachowany spójny obraz centrum handlowego. Kanon ten dotyczy między innymi materiałów, z których powinno być wykonane stoisko, jego gabarytów czy kształtów, ale bez pełnej ingerencji w projekt i w samą ekspozycję. Pogląd ten słusznie uznaje, że najemca sam wie najlepiej, jak powinien wyeksponować towar, aby przyciągnąć uwagę klienta.
Czy taka zmiana może wpłynąć na zwiększenie zainteresowania asortymentem ze strony klientów ?
- Standaryzacja stoisk prowadzi do pewnego uporządkowania tego co dzieje się na terenie centrum handlowego, buduje jednolity obraz centrum. Jednocześnie poprzez standaryzację wynajmujący wprowadza konkretne wytyczne jakościowe. Dzięki temu efekt wizualny, niejednokrotnie bardzo ważny dla klienta, może pozytywnie wpływać na decyzje zakupowe. Dotyczy to oczywiście tych stoisk, gdzie oferta najemcy eksponowana jest we właściwy sposób.
Tagi: