Rozmieszczenie najemców odzieżowych w centrum handlowym opracowywane jest na podstawie tzw. tenant mixu, który oparty jest w szczególności na branżowym podziale najemców, dostosowywanym do preferencji klientów i aktualnej sytuacji na rynku. Jaka wielkość powierzchni najczęściej jest przeznaczana pod sklep odzieżowy? Jak kształtują się czynsze w lokalach przeznaczonych pod sklep odzieżowy? Czy najemca indywidualnie prowadzący sklep odzieżowy jest mniej interesującym najemcą niż sieć znanej marki? Na te pytania odpowiada Agnieszka Piekarska, retail associate, Dział Powierzchni Handlowych, Colliers International.
Powierzchnie jakie przeznaczone są pod najemców modowych kształtują się w trzech głównych segmentach: najbardziej znanych graczy – firmy reprezentujące najnowsze trendy modowe - często nazywane „kotwicami” centrum handlowego (anchor tenants) takie jak np.: Zara, H&M, Reserved czy C&A - są to powierzchnie średnio ok. 1000-3000 mkw; średniej wielkości najemców modowych - lokale ok. 300-500 mkw. powierzchni- przykładowi najemcy to: Top Secret, Takko, Bershka, Pull&Bear, Cropp Town. Oraz najemcy na małe lokale: powierzchnie średnio ok. 100-200 mkw. np: Tatuum, Solar, Tally Weijl, Jacqueline Riu, czy Orsay.
Rozmieszczenie najemców odzieżowych w centrum handlowym opracowywane jest na podstawie tzw. tenant mixu, który oparty jest w szczególności na branżowym podziale najemców. Tenant mix opracowywany jest na podstawie badań rynkowych, preferencji klientów oraz czynników demograficzno-ekonomicznych, takich jak: wiek, wykształcenie, dochody. Ważne są również aspekty dotyczące samego centrum, jak: lokalizacja, dostępna powierzchnia handlowa, ilości pięter czy układ ciągów komunikacyjnych. Optymalny tenant mix powinien być dostosowany do preferencji klientów i aktualnej sytuacji na rynku oraz weryfikowany w zależności od zachodzących zmian.
Lokalizacja najemców modowych jest zwykle z góry określona, szczególnie w przypadku anchor tenants. Jest pewna dowolność w wyborze konkretnego rozmieszczenia, natomiast musi ona być spójna z opracowanym wcześniej podziałem branżowym oraz pozycjonowaniem poszczególnych marek. Często w trakcie opracowywania, rozmieszczenia najemców jest konsultowane i dostosowywane do oczekiwań strategicznych najemców.
Czynsze w lokalach przeznaczonych pod branżę modową zależne są od potencjału lokalizacji w jakiej znajduje się projekt, wielkości miasta, samego centrum, siły nabywczej, pozycjonowania oraz wielu innych czynników. Może to być sam czynsz obrotowy jak i czynsz bazowy nawet na poziomie ok. 100 euro/mkw. w topowych lokalizacjach.
O doborze najemcy decyduje głównie doświadczenie w biznesie, dochody, rozpoznawalność marki i oferta pasująca do profilu centrum handlowego. Takie cechy posiadają właśnie marki sieciowe. Teoretycznie każda firma, nawet bardzo mała, może zostać najemcą w centrum. Atutem są dobrej jakości produkty, oryginalność, rozpoznawalność w danym regionie. Często przeznacza się część powierzchni handlowej w centrach właśnie pod lokalnych najemców.
Tagi: