AI już wkrótce może wkroczyć do handlu

2018-04-24 | 09:00

Rozwój sztucznej inteligencji i postęp robotyzacji ma wiele zalet. Zwiększa bowiem wydajność pracy i znacznie ogranicza koszty przedsiębiorstw. Ale jest też druga strona medalu. Maszyny, które są szybsze i sprawniejsze, coraz częściej będą zastępować człowieka. Również w branży handlowej mogą skutecznie wspierać procesy zakupowe. Czy oznacza to mniej miejsc pracy? Czy w niedalekiej przyszłości roboty będą nam towarzyszyć podczas codziennych zakupów? O przyszłości handlu w dobie sztucznej inteligencji i automatyzacji opowiada Andrzej Sobolik, Członek Zarządu MediaMarktSaturn Polska, Dyrektor Operacyjny sieci elektromarketów MediaMarkt.

Masowe zastępowanie pracowników handlu robotami humanoidalnymi w najbliższej przyszłości wydaje się jeszcze sprawą dość odległą, ale faktem jest, że ten obszar nowoczesnych technologii od pewnego czasu rozwija się błyskawicznie, a w ostatnich kilku latach nabiera tempa. Mam tu na myśli np. powstanie wirtualnych asystentów. Sztuczna inteligencja (AI) już dziś służy producentom elektroniki użytkowej do tworzenia inteligentnych urządzeń, które łączą się z internetem i komunikują się z człowiekiem. AI już wkrótce może wkroczyć do handlu na szerszą skalę. Wiele firm wdrożyło już tzw. chatboty, które pomagają Klientom, służąc fachowym doradztwem przy zakupie produktów. Ich przewaga polega choćby na tym, że ułatwiają automatyczne zbieranie danych dotyczących historii zakupowych Klientów. Wirtualni asystenci, łącząc się z siecią informatyczną swojej firmy, pozyskują informacje o towarach i przebiegu procesu zamówienia w danym sklepie. Dzięki temu mogą precyzyjniej odpowiadać na pytania Klientów. Nie oznacza to jednak, że wykorzystanie AI będzie równoznaczne z rezygnacją z obecności człowieka w procesie dokonywania zakupów. Dzięki pomocy AI personel sklepu będzie mógł lepiej zadbać o doświadczenia zakupowe Klientów. Zadania wymagające inteligencji emocjonalnej i społecznej jeszcze długo pozostaną w gestii człowieka.

Zastosowanie sztucznej inteligencji pozwala zintegrować urządzenia we wspólnie działające systemy. Zyskujemy niezwykle sprawne narzędzie, dzięki któremu możemy usprawnić procesy przyjmowania i realizacji zamówienia. Zastosowanie nowoczesnych technologii pozwala na odciążenie pracowników przy rozmaitych czynnościach, dlatego mogą oni w większym stopniu skupić się na wykorzystywaniu swoich kompetencji miękkich, niezbędnych do zapewnienia pozytywnych doświadczeń związanych z zakupami w sklepie. Upowszechnienie zastosowania AI w kontakcie z Klientami może mieć także negatywne strony. Nie każdy zaakceptuje fakt, że w kontakcie z firmą ma do czynienia tylko (lub przeważnie) ze sztuczną inteligencją, a to może z kolei przełożyć się na zmianę postrzegania marki przez pewną grupę Klientów. Dlatego konsument zawsze powinien mieć przygotowaną alternatywę – odpowiednią do jego preferencji.

MediaMarkt uruchomił dwa testowe sklepy: w belgijskiej miejscowości Wilrijk i w Eindhoven w Holandii. Wśród licznych innowacji nowością technologiczną jest tu m.in. robot Pepper, który wita Klientów przy wejściu, przyjmuje od nich zamówienia i transportuje wybrane produkty do kasy.

Tagi: Andrzej Sobolik MediaMarkt
Oceń artykuł:

Źródło: MediaMarktSaturn Polska

Zobacz także

AI już wkrótce może wkroczyć do handlu

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.