Aktualne tendencje skłaniają się do maksymalnej dyferencjacji oferty

2019-09-18 | 09:00

Obiekty specjalistyczne z powodzeniem funkcjonują w branży FMCG, ogrodniczo-budowlanej, wyposażenia wnętrz czy elektronicznej. Centra o innym określonym profilu, takim jak gastronomiczny czy obuwniczy, miałyby, moim zdaniem, szansę sprawdzić się tylko w bardzo dużych aglomeracjach, na rynku azjatyckim czy amerykańskim, gdzie liczba odwiedzających jest bardzo duża i zróżnicowana - uważa Paulina Patelka, Manager ds. rozwoju sieci franczyzowej Semilac, Nesperta.

W dobie stopniowego wkraczania w V generację rozwoju centrów handlowych tendencje skłaniają się do maksymalnej dyferencjacji oferty. Galerie wyróżniają się w niej nie tylko częścią usługową i zakupową, ale także strefą relaksu i wypoczynku czy przestrzenią biurową i hotelową. Poza strefą food court’u, której rola rośnie również w mniejszych centrach typu convenience, i kinem, znajdują się tam także siłownie, miejsca rozrywki, wyspecjalizowane miejsca dla dzieci, muzea, galerie sztuki, a także salony kosmetyczne czy fryzjerskie i SPA. Tendencja idzie zatem w kierunku zaspokajania jak największej liczby potrzeb Klientów pod jednym dachem. Innym rozwiązaniem, w których wielu upatruje dużego potencjału rozwoju, są parki handlowe, połączone wspólnym parkingiem związane są z profilem sklepów: tematyczne – gdzie dominuje jedna branża (najczęściej meblowa) i o profilu ogólnym. Tylko w takim miejscu widziałabym sens istnienia obiektów sprofilowanych, ale nadal nie stricte usługowych. Usługi wymagają czasu, tym więcej, jeśli kładziony jest także nacisk na wysoką jakość obsługi. Na niektóre usługi, takie jak fryzjerskie czy kosmetyczne należy zarezerwować sobie nawet kilka godzin. To skłania mnie do wysnucia wniosku, iż mniej będzie osób, które chętnie zdecydują się na spędzenie całego dnia w galerii usługowej.

Hopson One jest ogromnym wielkopowierzchniowym obiektem, którego bardzo wysoka liczba odwiedzających pozwala zabezpieczyć interesy najemców. W Polsce na ten moment tego typu obiektów nie ma i w mojej ocenie na rynku krajowym tak sprofilowana strategia nie odniosłaby sukcesu. Uważam, że stworzenie tematycznych obiektów na wzór chińskiego centrum, w dodatku na taką skalę nie będzie możliwe, ponieważ już sama idea tematycznych alejek w galeriach nie jest łatwa do wdrożenia ze względu na ilość powierzchni i relokacji najemców. Odpowiednie rozmieszczenie poszczególnych stref oraz pojedynczych najemców wymaga zaawansowanego działania opartego na analizach shopper trackingu i zachowań shopperów. W modelu tak silnie sprofilowanego obiektu upada zatem idea crossowych zakupów, oparta na założeniu, że Klient szukający jednego produktu (np. butów) może przy okazji, skuszony ciekawą witryną czy promocją lub wyprzedażą, dokonać zakupu innego produktu w sposób spontaniczny (np. w sklepie z koszulami). W tym kontekście wydaje się, że zakupy impulsywne ustępowałyby miejsca wygodzie i komfortowi Klienta, który robiąc zakupy w sklepach umiejscowionych w jednym korytarzu, zaoszczędzałby przede wszystkim czas, ale prawdopodobnie i pieniądze.

W pełni zgadzam się ze stwierdzeniem, że „o przewagi konkurencyjne trzeba dbać, inaczej podlegają naśladownictwu i po pewnym czasie stają się standardem”, dlatego współcześnie, kiedy rynek jest tak bardzo konkurencyjny, tym bardziej należy przykładać ogromną wagę do wyróżników oferty, oczywiście także obiektu handlowego. Ludzie dążą do nawiązywania kontaktów z innymi, wymiany poglądów, chętnie przebywają i wykonują zadania w grupie. Takie same chęci i potrzeby mają współcześni konsumenci, którzy oczekują tego typu działań ze strony centrów handlowych. Dlatego ciekawym pomysłem wydają się warsztaty tematyczne czy grupy zainteresowań wokół różnych kategorii produktowych. Ostatnio bardzo popularne były warsztaty z rękodzieła (makrama, łapacze snów), kulinarne (fit i wege przekąski, smoothie, koktajle) czy florystyczne (wianki i las w słoiku), których organizację ułatwiają komfortowe przestrzenie do relaksu i wypoczynku. Popularne są także koncerty, stand up’y czy występy młodych gwiazd – nie tylko scenicznych, ale też infleuncerów, gamerów czy youtube’erów. To dowód na to, że centra handlowe chcą docierać ze swoją ofertą także do nastolatków. Galerie coraz częściej oferują też programy lojalnościowe, akcje w stylu buy&get czy gwarantują różnego rodzaju ułatwienia, jak: noszenie zakupów, collect&try, inteligentne parkingi czy możliwości skorzystania z porad stylistki. Co moim zdaniem istotne i przyszłościowe, oferty obiektów handlowych powinny być także szerzej kierowane do seniorów. Uważam, że dotarcie do starszej grupy docelowej może być szansą na rozwój dla wielu centrów handlowych, szczególnie tych funkcjonujących w mniejszych ośrodkach miejskich, np. w miastach powiatowych czy byłych stolicach województw.

Tagi: Nesperta Paulina Patelka Semilac
Oceń artykuł:

Źródło: Semilac

Zobacz także

Aktualne tendencje skłaniają się do maksymalnej dyferencjacji oferty

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.