Z jakich powodów spółka Dekada Realty zdecydowała się na budowę galerii handlowych w połączeniu z dworcami PKS lub w jego bliskim sąsiedztwie? O tym opowiada Aleksander Walczak, prezes zarządu Dekada Realty.
Dworce PKS zwykle mają znakomitą lokalizację w każdym mieście i są naturalnym generatorem ruchu, obsługując mieszkańców pobliskich miejscowości dojeżdżających do pracy czy do szkoły. W większości dworce PKS i PKP są zaniedbane, gdyż przedsiębiorstwa komunikacyjne nie są w stanie ich utrzymać w dobrej kondycji. Racjonalnym zatem rozwiązaniem, wdrożonym w ostatnim czasie w kilku miejscowościach w Polsce (głównie w zakresie dworców PKP w dużych miastach) jest połączenie funkcji komunikacyjnej i handlowo-usługowej. Takie zintegrowane centra komunikacyjno-handlowe mają szansę na rentowną działalność i przez to stwarzają możliwość przebudowy lub budowy od zera nowoczesnych obiektów łączących obydwie funkcje. Zaniedbane, odstraszające obiekty dworcowe mogą wówczas zostać zastąpione nowoczesną śródmiejską architekturą, dobrze służącą mieszkańcom miast i pobliskich miejscowości. Tak się stało w Myślenicach, gdzie za sprawą zbudowanej przez nas Galerii Dekada zniknęły stare wiaty dworca autobusowego i pojawił się nowoczesny obiekt handlowo-usługowy, którego częścią jest jeden z najlepiej urządzonych dworców autobusowych w kraju. W tej chwili podobny projekt realizujemy w Nowym Targu a w trakcie przygotowania są kolejne centra komunikacyjno-handlowe na terenie obecnych dworców PKS.
Budowa obiektu handlowo-usługowego wraz z dworcem autobusowym jest trudniejszym zadaniem niż budowa zwykłego centrum handlowego. Podstawą jest porozumienie z obecnym właścicielem dworca i władzami miejskimi, gdyż dobra obsługa komunikacyjna miasta to ważne zadanie, dzisiaj realizowane czasami w nieuporządkowany sposób. Przykładem mogą być „dzikie” przystanki dla prywatnych przewoźników (busów), nie przestrzegane rozkłady jazdy, nieuczciwa konkurencja pomiędzy przewoźnikami. Pojawienie się nowoczesnego dworca autobusowego automatycznie jest powodem do uporządkowania tych spraw i stwarza szansę na uzyskanie synergii pomiędzy funkcją komunikacyjną i handlową. Dla części handlowej przedsięwzięcia ważny jest ruch generowany przez podróżnych oraz dobra lokalizacja wynikająca z usytuowania dworca. Taki obiekt daje lepsze możliwości do rozwoju najemcom, którzy zdecydowali się na otwarcie w nim swoich sklepów czy punktów usługowych. Centra handlowe połączone z dworcami są to zatem miejsca szczególne na pewno pozytywnie wyróżniające się na handlowo-usługowej mapie Polski.