Jakie funkcje obecnie pełni centrum handlowe?
Oprócz tych wyżej wymienionych aspektów pojawiają się również funkcje komunikacyjne, biurowe, społeczne czy nawet mieszkaniowe. Drugi z kierunków rozwoju nowoczesnych projektów handlowych wynika poniekąd z pierwszego – ponieważ coraz więcej czasu spędzamy zamknięci w budynkach, korzystanie z wielu atrakcji czy aktywności w jednym miejscu jest dla nas po prostu wygodne – dlatego coraz więcej inwestorów, planując nowe budynki, „otwiera” je na zewnątrz, przeznaczając część miejsca na teren zielony na otwartym powietrzu. Tego typu zabiegi wyraźnie widać w najnowszych projektach topowych deweloperów, realizowanych w największych miastach w Polsce.
Z czego może wynikać ten trend?
Umożliwia to zapewnienie kompleksowej możliwości spędzania czasu w takim obiekcie, a częściowe przeniesienie działalności rekreacyjnej na zewnątrz i dopasowanie jej do zmieniających się pór roku, znacząco podnosi atrakcyjność tego terenu dla odwiedzających dany obiekt klientów.
Czy w Gemini Park Bielsko-Biała również klienci mogą skorzystać z tego typu udogodnień?
Owszem. Tego typu rozwiązanie zastosowaliśmy podczas rozbudowy, którą zakończyliśmy w kwietniu ub. r. w Centrum Handlowo-Rozrywkowym Gemini Park Bielsko-Biała. Powstała w ten sposób powierzchnia budynku została przeznaczona na poszerzenie oferty modowej, usługowej i rozrywkowej, dedykowanej całym rodzinom.
Jakie czynniki wpłynęły na podjęcie przez Państwa takiej decyzji?
Decyzja była wynikiem badań marketingowych i obserwacji, które wykazały, że nasze centrum najczęściej odwiedzają rodzice z dziećmi.
Jakie zmiany zatem zostały wprowadzone?
Powiększyliśmy ilość lokali handlowo-usługowych do 120, w bielskim Gemini pojawiły się również specjalne udogodnienia dedykowane klientom odwiedzającym nas ze swoimi pociechami. Uzupełnia je szeroki wachlarz imprez i wydarzeń, dedykowanych wszystkim grupom wiekowym – od najmłodszych do najstarszych. Po rozbudowie pozostał nam duży fragment terenu zielonego, położonego pomiędzy naszym obiektem a rzeką Białą. Mając świadomość, że nasza oferta musi znacząco wyróżnić się spośród lokalnej konkurencji, zdecydowaliśmy się jako pierwsi w regionie zagospodarować go pod unikatową ofertę rekreacyjno-rozrywkową.
Jak wykorzystywana jest ta część obiektu?
Wiosną i latem ubiegłego roku zorganizowaliśmy tam ogólnodostępną plażę, bezpieczny i nowoczesny plac zabaw typu „małpi gaj”, jak również boisko do siatkówki plażowej, na którym przez cały sezon odbywały się mecze i rozgrywki „Gemini Cup”. Na świeżym powietrzu prowadzone były również zajęcia taneczne oraz zumba – dla wszystkich grup wiekowych. Uruchomienie strefy rekreacyjnej zdecydowanie zwiększyło zainteresowanie klientów naszym obiektem, co sprawiło, że w lipcu osiągnęliśmy rekordowy wynik odwiedzalności, co jest zjawiskiem rzadko spotykanym w miesiącach wakacyjnych.
Co było dla Państwa największym wyzwaniem?
Zagospodarowanie tego terenu w okresie jesienno-zimowym, kiedy pogoda nie sprzyja organizowaniu eventów na wolnym powietrzu.
Jakie pojawiły się pomysły?
Zdecydowaliśmy się postawić na atrakcję niespotykaną przy żadnym innym centrum handlowym w regionie – pokryty igielitem tor tubingowy. To doskonała forma rozrywki dla wszystkich grup wiekowych, dodatkowo możliwa do skorzystania również przy nieco cieplejszej pogodzie. Jesteśmy również jedynym miejscem w okolicy, gdzie teren zielony jest sztucznie naśnieżany, więc nawet przy cieplejszej aurze można poczuć się tak jak w zimie. Plac zabaw, który funkcjonował w lecie, jest miejscem całorocznego użytku, więc nasi najmłodsi klienci zimą również mogą z niego korzystać. Prowadzimy również szereg atrakcyjnych zajęć na świeżym powietrzu dla wszystkich grup wiekowych, m.in. również zajęcia edukacyjne, promujące bezpieczne zachowania w zimie oraz naukę pierwszej pomocy przedmedycznej, karaoke czy warsztaty z instruktorem narciarstwa. Planujemy również szereg specjalnych atrakcji odbywających się w czasie ferii zimowych. Scenariusze imprez są przygotowywane w taki sposób, by podczas niekorzystnej pogody móc bez problemu przenieść je do środka obiektu.
Czy już teraz mogą Państwo powiedzieć, że pomysł był „strzałem w dziesiątkę”?
Tak. Po pierwszym weekendzie funkcjonowania tych atrakcji widzimy ogromne zainteresowanie nimi, co z pewnością przysporzy nam kolejnych klientów i odwiedzających. Co warto podkreślić, wszystkie one są udostępniane bezpłatnie, więc może z nich skorzystać nawet osoba niedokonująca zakupów w naszym obiekcie. Wierzymy jednak, że tak bliskie oddziaływanie spowoduje, że w niedługim czasie skorzystają oni z naszej oferty, zaś dla naszych stałych klientów stanowimy miejsce kompleksowe i spełniające wiele funkcji jednocześnie: handlu, rozrywki, rekreacji, wspólnych posiłków, a także rodzinnego spędzania czasu.
Jakie jeszcze korzyści dostrzegają Państwo z tego typu działań?
Takie wykorzystanie przestrzeni daje również kolejny pretekst do zacieśnienia współpracy marketingowej z najemcami i wspólnego tworzenia efektywnych przedsięwzięć.
Czy znają Państwo już ich opinię?
Nasi najemcy bardzo pozytywnie reagują na nasze zaproszenia do współtworzenia tego typu wydarzeń, m.in. pomagając w organizacji, fundując nagrody czy oferując programy lojalnościowe w zamian za korzystanie z aktywności w strefie rekreacyjnej. To doskonała okazja do tego, by zaangażować ich do akcji, które mają dla obu stron wspólny cel: budowanie pozytywnego wizerunku Gemini Park Bielsko-Biała, jako miejsca z kompleksową, rodzinną ofertą handlowo-rozrywkową. Zadowolony klient z pewnością chętnie wróci do miejsca, gdzie może spędzić cały dzień podejmując różnorodne aktywności wraz z całą rodziną.
Gdzie tkwi recepta na sukces?
Warto planując działania marketingowe wyjść poza ramy i poszerzyć spectrum działania proponując coś więcej, niż tylko akcje mające na celu zwiększenie sprzedaży. Należy pamiętać, że obecnie centra handlowe są hybrydami, łączącymi w sobie zarówno funkcje handlowe, jak i społeczno-kulturalne, stały się także miejscem spotkań i podtrzymywania społecznych więzi. To o tyle ważny aspekt, że centra handlowe nie selekcjonują odwiedzających pod względem statusu majątkowego, pozycji społecznej czy wykształcenia – to miejsca, z których korzystają lub korzystać mogą wszyscy. Długofalowa praca nad zbudowaniem wizerunku może nie przełożyć się od razu wprost na obroty, ale w dłuższej perspektywie przyniesie to, co w obecnej sytuacji ogromnej konkurencji na rynku handlowym jest kwestią kluczową – przywiązanie i zbudowanie emocji oraz wartości wokół naszej marki. Chcemy, by Gemini Park dla wszystkich bielszczan było miejscem nie tylko zakupów, ale i ciekawej rozrywki, rekreacji, edukacji, rodzinnego spędzenia czasu; by było to miejsce, do którego nasi klienci chcą i będą wracać.