Nowoczesne technologie zmieniły oblicze współczesnego handlu. Bezobsługowe kasy, indywidualne promocje wprost na ekran smatfona konsumenta czy zakupy poprzez jedno kliknięcie są już tak powszechne, że nikogo nie dziwią. Co jeszcze czeka nas w najbliższych latach? Czy będą nas obsługiwać humanoidalne roboty? O przyszłości branży opowiada Maciej Ptaszyński, dyrektor generalny Polskiej Izby Handlu.
Już dzisiaj pojawiają się coraz bardziej rozwinięte maszyny, które pomagają ludziom w pracy. Niebawem będą mogły wykonywać proste czynności – pakowanie, rozpakowywanie, przenoszenie, sprzątanie dużych powierzchni itp. Popularne stają się też automatyczne kasy samoobsługowe. Pojawił się nawet pierwszy sklep bez kas, gdzie można po prostu wyjść z zakupami, a specjalne aplikacje ściągną zapłatę z rachunku bankowego Klienta. Jednak takie rozwiązania bywają zawodne i zawsze muszą być udostępniane pod nadzorem człowieka.
Maszyny odciążają człowieka, wykonują za niego fizycznie czynności. Automaty nie męczą się, mogą działać dłużej i w szkodliwych warunkach. Ludzie przez to są zdrowsi, żyją dłużej i mają więcej czasu dla siebie. Roboty nie wyeliminują ludzi z rynku pracy, jedynie wyręczą ich w ciężkich obowiązkach, dla człowieka zmieni się jedynie rodzaj wykonywanych obowiązków. Współczesne technologie dają wiele nowych miejsc pracy.
Różnego rodzaju oprogramowania są narażone na zawirusowania celowe lub przypadkowe, wycieki danych i zniszczenia. Przy dużym zautomatyzowaniu działalności może to powodować znaczne straty finansowe dla przedsiębiorców. Roboty działają schematycznie, a w bardziej skomplikowanych sytuacjach to się nie sprawdza. Dlatego zawsze będzie potrzebna czujność człowieka przy obsłudze nawet najbardziej rozwiniętych technologii.
W ostatnim czasie wykorzystanie nowych technologii w handlu rozwija się w zawrotnym tempie. Takich rozwiązań wymaga nowy typ Klienta – młodzi konsumenci, którzy urodzili się po rewolucji cyfrowej, a także ci zapracowani, którzy cenią swój czas. Handel internetowy to obecnie najszybciej rozwijający się trend w tej branży. W 2014 roku ujednolicono w całej Unii Europejskiej zasady wirtualnego handlu, abyśmy mogli kupować w całej Europie i odwoływać się do tych samych przepisów. Powstają też bezpieczne i proste programy płatności internetowej oraz tanie i szybkie usługi dostarczania paczek. Jeżeli przedsiębiorca jest elastyczny i potrafi przygotować się do wciąż zmieniającej się rzeczywistości, może jedynie na tym skorzystać.