Nowe technologie i automatyzacja zmieniają każdy aspekt naszego życia, również branżę handlową. W tym przypadku przyspieszają i pozwalają na automatyzację procesów zakupowych. Klienci mogą zrobić zakupy sprawniej, ale również kwestie magazynowe i logistyczne ulegają znacznym uproszczeniom. O przyszłości handlu opowiada Marek Kowalski, Przewodniczący Federacji Przedsiębiorców Polskich.
Z pewnością automatyzacja może zastąpić wiele miejsc pracy w sektorze handlowym – co zresztą już dziś można obserwować. Dotyczy to choćby samoobsługowych kas, nowych technologii utrzymania czystości czy nowoczesnych systemów ochrony i monitoringu. Nie oczekujemy raczej szybkiego zastosowania robotów humanoidalnych, jednak technologie i aplikacje będą wspierać rozwój sektora, zwłaszcza w obliczu sytuacji na rynku pracy i coraz większych trudności z zatrudnieniem.
Automatyzacja wymaga dużych nakładów kapitałowych, systematycznej kontroli i nieustającej aktualizacji systemów. Uwalnia także szereg zasobów ludzkich, których możliwości i doświadczenie można jeszcze lepiej połączyć z nowymi technologiami. Zagrożeniem są na pewno coraz liczniejsze cyberataki i konieczność stosowania najnowszych zabezpieczeń. Można jednak założyć, że automatyzacja jest nieuchronna i będzie coraz szerzej stosowana nie tylko w sektorze retail, ale praktycznie we wszystkich aspektach naszego życia.
Branża retail stoi w obliczu niewątpliwych zmian, które implikowane są nie tylko zmieniającym się prawem czy stylem życia konsumentów, ale przede wszystkim brakiem rąk do pracy. Dlatego rozwój nowych technologii i jak najszybsze ich wdrażanie jest dla tej branży wielką szansą. Wydaje się też, że konsumenci są coraz lepiej przygotowani na – niejednokrotnie wręcz tego oczekują! – zastosowanie nowych technologii, które ułatwiają życie, oszczędzają czas i eliminują błędy ludzkie. Należy zauważyć, że automatyzacja to nie rewolucja, a ewolucja – dlatego nie tylko nie zniechęci konsumentów, ale może dać nowe szanse rozwoju. Testowane są już bezobsługowe kasy, które będą w stanie odczytać kody kreskowe zakupionych produktów po przejechaniu przez nie wypełnionym koszykiem. Rozwiązania takie – gdy wejdą w życie – nie tylko będą udogodnieniem dla Klientów, ale pozwolą także na obniżenie stale rosnących kosztów pracy.