Branża retail wymusza ciągły rozwój i wzrost wymagań

2019-07-22 | 09:00

Aby zapewnić najwyższe standardy obsługi logistycznej, kontrahenci coraz częściej wymagają od uczestników swojego łańcucha dostaw spełnienia i udokumentowania certyfikatem szeregu wymagań norm branżowych, uzupełnionych o wytyczne stawiane przez Klientów – specyficzne wymagania dla danej marki. Od kilku lat obserwujemy np. znaczny wzrost zainteresowania certyfikacją IFS Logistics i ISO 28000 - przyznaje Sebastian Ciach, Menedżer produktu w DEKRA Certification Sp. z o.o.

Standard ISO 28000 określa wymagania dla systemów zarządzania bezpieczeństwem w łańcuchu logistycznym. Dzięki wprowadzeniu do zarządzania analizy ryzyka i systemowego podejścia do zarządzania dostawami, identyfikacji punktów krytycznych i zagrożeń oraz opracowaniu programów bezpieczeństwa, procesy w łańcuchu dostaw zostają zoptymalizowane. Nasi Klienci jako korzyść z uzyskania certyfikatu ISO 28000 wskazują też przygotowanie firmy do uzyskania statusu tzw. upoważnionego przedsiębiorcy AEO. Status ten umożliwia korzystanie z uproszczonych procedur podczas kontroli celnych, co może wpłynąć na uzyskanie przewagi konkurencyjnej na rynku.

W przypadku logistyki produktów spożywczych preferowani są dostawcy, którzy posiadają dodatkowo certyfikowane systemy zarządzania bezpieczeństwem przewożonej i przechowywanej żywności. Np. specyficzne wymagania dla transportu i magazynowania produktów sypkich i mrożonych oferuje międzynarodowy standard IFS Logistics, którego stosowania często wymagają od swoich kontrahentów także polskie sieci handlowe. Za wdrożeniem standardu z rodziny IFS przemawia także to, iż jest on rozpoznawalny przez organizację Global Food Safety Initiative, zrzeszającą producentów i dostawców żywności. Uzyskanie certyfikatu rozpoznawalnego przez GFSI jest nierzadko elementem niezbędnym do nawiązania współpracy z siecią retail. Wymagania IFS Logistics dotyczą także produktów nieżywnościowych, takich jak: chemia gospodarcza, kosmetyki i wiele innych.

Galerie handlowe to nie tylko produkty spożywcze, przemysłowe, odzież czy sprzęt AGD. Specyficzne wymagania spełnić muszą np. dystrybutorzy leków i współpracujące z nimi firmy transportowe, magazynowe, także hurtownie itd. Bezwzględne stosowanie podanych przez producenta zakresów temperatury, wilgotności czy nasłonecznienia może mieć krytyczne znaczenie dla zachowania niezmiennych właściwości leków. Aby zapewnić przejrzysty, wiarygodny i jednolity dla całej Unii Europejskiej sposób weryfikacji przestrzegania zasad bezpiecznego transportu, magazynowania i dystrybucji leków, opracowano zasady tzw. Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej (DPD / GDP). Wśród obowiązków w obszarze DPD, które na polskich dystrybutorów produktów leczniczych nakłada Prawo Farmaceutyczne oraz rozporządzenie Ministra Zdrowia z 2016 roku, wymienić należy m.in.: skuteczne wdrożenie systemu jakości, zapewnienie odpowiednich pomieszczeń, szkolenia dla personelu, prowadzenie rzetelnej dokumentacji oraz właściwego pakowania i etykietowania produktów wymagających specjalnych warunków.

Normy ISO i standardy stworzone przez organizacje branżowe uzupełniają wymagania prawne, które muszą spełnić przedsiębiorcy. Przestrzeganie zasad dotyczących przechowywania i transportu gwarantuje, że konsument otrzyma produkt dobrej jakości, którego będzie mógł bezpiecznie użyć lub który skonsumować. Możliwość udzielenia takiej gwarancji jest dziś niezwykle ważna i może znacząco wpływać na to, czy Klient zrobi zakupy w naszym sklepie, czy wybierze konkurencję.

Tagi: Dekra Sebstian Ciach
Oceń artykuł:

Źródło: Dekra

Zobacz także

Branża retail wymusza ciągły rozwój i wzrost wymagań

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.