Aby zapewnić najwyższe standardy obsługi logistycznej, kontrahenci coraz częściej wymagają od uczestników swojego łańcucha dostaw spełnienia i udokumentowania certyfikatem szeregu wymagań norm branżowych, uzupełnionych o wytyczne stawiane przez Klientów – specyficzne wymagania dla danej marki. Od kilku lat obserwujemy np. znaczny wzrost zainteresowania certyfikacją IFS Logistics i ISO 28000 - przyznaje Sebastian Ciach, Menedżer produktu w DEKRA Certification Sp. z o.o.
Standard ISO 28000 określa wymagania dla systemów zarządzania bezpieczeństwem w łańcuchu logistycznym. Dzięki wprowadzeniu do zarządzania analizy ryzyka i systemowego podejścia do zarządzania dostawami, identyfikacji punktów krytycznych i zagrożeń oraz opracowaniu programów bezpieczeństwa, procesy w łańcuchu dostaw zostają zoptymalizowane. Nasi Klienci jako korzyść z uzyskania certyfikatu ISO 28000 wskazują też przygotowanie firmy do uzyskania statusu tzw. upoważnionego przedsiębiorcy AEO. Status ten umożliwia korzystanie z uproszczonych procedur podczas kontroli celnych, co może wpłynąć na uzyskanie przewagi konkurencyjnej na rynku.
W przypadku logistyki produktów spożywczych preferowani są dostawcy, którzy posiadają dodatkowo certyfikowane systemy zarządzania bezpieczeństwem przewożonej i przechowywanej żywności. Np. specyficzne wymagania dla transportu i magazynowania produktów sypkich i mrożonych oferuje międzynarodowy standard IFS Logistics, którego stosowania często wymagają od swoich kontrahentów także polskie sieci handlowe. Za wdrożeniem standardu z rodziny IFS przemawia także to, iż jest on rozpoznawalny przez organizację Global Food Safety Initiative, zrzeszającą producentów i dostawców żywności. Uzyskanie certyfikatu rozpoznawalnego przez GFSI jest nierzadko elementem niezbędnym do nawiązania współpracy z siecią retail. Wymagania IFS Logistics dotyczą także produktów nieżywnościowych, takich jak: chemia gospodarcza, kosmetyki i wiele innych.
Galerie handlowe to nie tylko produkty spożywcze, przemysłowe, odzież czy sprzęt AGD. Specyficzne wymagania spełnić muszą np. dystrybutorzy leków i współpracujące z nimi firmy transportowe, magazynowe, także hurtownie itd. Bezwzględne stosowanie podanych przez producenta zakresów temperatury, wilgotności czy nasłonecznienia może mieć krytyczne znaczenie dla zachowania niezmiennych właściwości leków. Aby zapewnić przejrzysty, wiarygodny i jednolity dla całej Unii Europejskiej sposób weryfikacji przestrzegania zasad bezpiecznego transportu, magazynowania i dystrybucji leków, opracowano zasady tzw. Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej (DPD / GDP). Wśród obowiązków w obszarze DPD, które na polskich dystrybutorów produktów leczniczych nakłada Prawo Farmaceutyczne oraz rozporządzenie Ministra Zdrowia z 2016 roku, wymienić należy m.in.: skuteczne wdrożenie systemu jakości, zapewnienie odpowiednich pomieszczeń, szkolenia dla personelu, prowadzenie rzetelnej dokumentacji oraz właściwego pakowania i etykietowania produktów wymagających specjalnych warunków.
Normy ISO i standardy stworzone przez organizacje branżowe uzupełniają wymagania prawne, które muszą spełnić przedsiębiorcy. Przestrzeganie zasad dotyczących przechowywania i transportu gwarantuje, że konsument otrzyma produkt dobrej jakości, którego będzie mógł bezpiecznie użyć lub który skonsumować. Możliwość udzielenia takiej gwarancji jest dziś niezwykle ważna i może znacząco wpływać na to, czy Klient zrobi zakupy w naszym sklepie, czy wybierze konkurencję.