Branża second handów mocno rośnie

2019-02-07 | 09:00

W szybkim tempie rośnie grono osób, które troszczą się o środowisko. Coraz częściej rezygnują z plastikowych opakowań czy toreb, do kawiarni wybierają się z własnym kubkiem, a do pracy dojeżdżają na rowerze. Także w modzie kierują się ekoświadomością, kupując np. używane rzeczy. Według danych GUS już niemal 1/3, czyli ponad 10 mln dorosłych Polaków, ubiera się w second handach, a liczba działających dziś sklepów to blisko 30 tys. O misji VIVE Profit, nieszablonowych ekoprojektach, potencjale recyklingu tekstyliów i przyszłości rynku rozmawiamy z Anną Maciejewską, Dyrektor Sieci Sprzedaży VIVE Textile Recycling.

Chęć posiadania czegoś unikatowego, oszczędność czy troska o środowisko? Jakimi motywami zakupowymi kierują się klienci second handów i komisów z odzieżą używaną?

Niewątpliwie każdy z wymienionych aspektów ma wpływ na decyzje zakupowe. Jak grzyby po deszczu powstają komisy z markami Premium. Sweter, buty czy torebka dostają kilka żyć. Klienci chętnie korzystają z second handów, przy czym każdy oczekuje od ich oferty czegoś innego. Młodzież i klienci do 45 lat szukają unikatów, perełek, drogich marek. Ludzie starsi kochają spędzać czas, szukając atrakcyjnych cen. Jest również spore grono osób, które troszcząc się o środowisko kupuje rzeczy używane.

Według niektórych źródeł osoby w przedziale wiekowym od 18. do 24. roku życia wyrzucają odzież po założeniu jej od jednego do pięciu razy, czyli pozbywają się niemal nienoszonych produktów. Skąd ten trend?

Ten trend dyktuje moda, młodzi chcą być na czasie. Zwracają baczną uwagę na wygląd, chcą być dziś inaczej postrzegani i modni. Nowe kolekcje pojawiają się przy tym nawet co trzy tygodnie. Do tego dochodzą ciągłe promocje i przeceny, dzięki którym tanie produkty można kupić we wszystkich dużych sieciach. Nowe, zgodne z najnowszymi trendami produkty są w zasięgu ręki, z czego młodzież chętnie korzysta. Fast fashion sprawia, że niezniszczone i niezużyte ubrania są po krótkim czasie zupełnie niemodne i zaczynają się wydawać niepotrzebne. Tymczasem nowe kolekcje kuszą niezwykle atrakcyjnymi cenami.  Jednocześnie jakość produktów stale się pogarsza, co sprawia, że po 2-3 praniach ubrania trzeba wymienić na nowe. W konsekwencji konsumpcjonizm drastycznie rośnie.

Liderami w handlu używaną odzieżą są USA i Wielka Brytania. Rocznie eksport tego towaru ze Stanów wynosi ok. 700 mln dolarów, a z Wielkiej Brytanii 500-600 mln dolarów. Jak na tym tle wypadają Polacy?

W tym biznesie liczy się także Polska, która jest pierwsza na liście odbiorców brytyjskich ubrań z drugiej ręki. Za nami jest Ghana, Pakistan i Ukraina. Krajowy rynek odzieży używanej szacowany jest na 5-6 mld zł rocznie. Według danych GUS już niemal 1/3 – ponad 10 mln dorosłych Polaków – ubiera się w sklepach z odzieżą używaną. Liczba działających sklepów to prawie 30 tys., branża więc mocno rośnie.

Sieć VIVE Profit to już ponad 30 lokalizacji w Polsce. Jakie atuty Państwa firmy decydują o tym, że centra handlowe coraz chętniej nawiązują z Wami współpracę?

Przede wszystkim jesteśmy stabilną siecią. Stoi za nami ponad 20 lat doświadczenia na rynku. Jednocześnie jesteśmy wiarygodnym i dużym partnerem biznesowym, który wynajmuje powierzchnie handlowe od 900 do 1200 m kw. Ponadto jesteśmy cennym najemcą ze względu na atrakcyjny produkt. Dzięki temu generujemy duży ruch w centrach handlowych tych klientów, których przyciągamy ogromną ilością bardzo dobrej jakości multibrandowej odzieży w przystępnych cenach. Oferujemy szeroki asortyment, przyciągając klienta praktycznie w każdym wieku. To nas mocno wyróżnia. Jednocześnie doskonale wpasowujemy się w panujący trend ochrony środowiska.

Dziś sieć VIVE Profit to już ponad 30 sklepów. W jakich regionach Polski lokują Państwo swój biznes?

Na ścianie wschodniej obecni jesteśmy we wszystkich większych miastach. Jednocześnie dotarliśmy już na Śląsk, gdzie mamy 8 sklepów, i na północ (do Bydgoszczy i Gdańska), gdzie mamy 2 obiekty, w tym jeden Premium. Na zachodzie otworzyliśmy we wrześniu sklep w Poznaniu. Skupiamy się na dużych miastach, powyżej 100 tys. mieszkańców i retail parkach, w których doskonale sprawdzają się sklepy w formacie dyskontowym o powierzchni 1000 m kw. Coraz więcej naszych sklepów zlokalizowanych jest w galeriach i parkach handlowych, przy hipermarketach, gdzie jest możliwość swobodnego zaparkowania samochodu.

Gdzie i kiedy odbędą się najbliższe otwarcia?

Obecnie zajmujemy się usystematyzowaniem standardów sieci i dajemy sobie krótki oddech. Z tego powodu kolejne otwarcia planujemy w trzecim kwartale 2019 roku.

Prowadzą Państwo działalność w dosyć niszowej branży, którą nieczęsto można spotkać w centrach handlowych. Wydaje się, że nie każde centrum handlowe jest również na nią gotowe. Które lokalizacje są zawsze najtrudniejsze do pozyskania i dlaczego?

Nie spotkaliśmy się z trudnościami w tym zakresie. Często to same centra handlowe zwracają się do nas z ofertą najmu, ponieważ jesteśmy pożądaną marką, generującą duży napływ klientów.

Jakie lokalizacje są zatem dla Państwa priorytetowe?

Jesteśmy zainteresowani lokalami o powierzchni od 900 do 1200 m kw. To jednak nie jedyny wymóg. Istotne jest również sąsiedztwo dużych osiedli, dobra komunikacja oraz właściwa komercjalizacja pobliskich obiektów. Ważne jest też zapewnienie możliwości dojazdu dla aut 40-tonowych oraz obszernego parkingu na około 65 miejsc. Mając na uwadze komfort zakupów klientów, zwracamy uwagę na to, by obiekt był przestronny. Najchętniej wybieramy lokale o jednorodnym kształcie, bez dodatkowych przeszkód typu słupy, utrudniających poruszanie się po wielkopowierzchniowym sklepie. Lokal winien dysponować jednorodną powierzchnią handlową, oświetloną systemem LED dającym natężenie 500 lux, pomieszczeniami zaplecza socjalnego dla 10 osób oraz strefą dostaw dla pojazdów ciężarowych, skomunikowaną z salą sprzedaży w sposób bezprogowy.

Dbają Państwo o najwyższy komfort klientów podczas robienia zakupów, a ład i porządek zdecydowanie temu sprzyja. Na jakie działania visual merchandisingowe Państwo stawiają w tym zakresie?

Przede wszystkim zwracamy uwagę na logiczne ustawienie sklepu, adekwatne do pory roku i obowiązującej akcji marketingowej. Asortyment metkowany zawsze wyeksponowany jest przy wejściu. Ubrania we wszystkich naszych sklepach można przeglądać na wieszakach, stojakach i w koszach. Sklepy oferują asortyment tekstyliów różnych marek, w bogatej kolorystyce i rozmiarach. Produkty są pogrupowane w kategorie, np. spodnie, koszule, sukienki, ubranka dla dzieci, jeans. W lokalu można również znaleźć dodatki i akcesoria przydatne w gospodarstwie domowym, które są odpowiednio wyeksponowane w przestrzeni sklepu. Aktualnie jesteśmy w trakcie zmiany ekspozytorów cen i cenników. Wszystko po to, by nasi klienci czuli się w sklepach sieci VIVE Profit komfortowo i mogli jeszcze łatwiej dokonywać zakupów.

Grupa VIVE jest pionierem innowacyjnych wdrożeń w zakresie recyklingu tekstyliów. Czy może Pani przybliżyć szczegóły tych działań?

Tekstylia sortowane w Kielcach, które spełniają wymogi jakościowe, trafiają do sklepów VIVE Profit. W ten sposób ratujemy odzież, oferując rzeczy bardzo dobrej jakości. Wykorzystując potencjał tekstyliów, nie ograniczamy się jedynie do ich sprzedaży. Ubrania, które wymogów nie spełniają i nie zasilają sklepów, nie muszą bowiem trafiać do kosza. Z taśmociągu w sortowni VIVE Textile Recycling wyruszają w dalszą podróż ku ponownemu wykorzystaniu. Z ubrań powstaje czyściwo stosowane w branży budowlanej oraz motoryzacyjnej. Ta z kolei wykorzystuje włókninę m.in. do wypełniania wnęk w drzwiach samochodów czy produkcji podsufitek nawet takich marek jak Ferrari. Z tekstyliów powstaje kompozyt tekstylny używany w elementach konstrukcyjnych i architekturze czy paliwo alternatywne, z którego korzystają polskie cementownie. Swetry moherowe wysyłane są do Indii, gdzie zostają użyte do produkcji dywanów. Ubrania mogą się rozkładać na wysypisku setki lat! Dlatego też tak ważne jest, aby wydłużać ich cykl życiowy i uczyć społeczeństwo poprawnych zachowań w zakresie gospodarowania odpadami, w tym np. dawania drugiego życia tekstyliom.

W jaki sposób zatem edukują Państwo społeczeństwo w tym zakresie?

Uważamy, że edukacja w zakresie ekologii powinna być zakorzeniana w świadomości od najmłodszych lat, aby stanowiła naturalną potrzebę i stała się nawykiem. Stąd też potrzeba edukacji ekologicznej skierowanej do najmłodszych. Fundacja VIVE Serce Dzieciom, jako podmiot Grupy VIVE, prowadzi liczne inicjatywy w tym zakresie, np. program „Dbam o świat od najmłodszych lat”, w którym wspólnie z wydawnictwem MAC Edukacja wydała publikację dla dzieci, mówiącą o wadze recyklingu i promującą postawy pro-ekologiczne. Fundacja prowadzi również konkurs dla młodzieży „Recykling na miarę”, polegający na przygotowaniu obrazów z materiałów tekstylnych pochodzących z recyklingu.

Tagi: Anna Maciejewska VIVE Profit Center
Oceń artykuł:

Źródło: VIVEProfit

Branża second handów mocno rośnie

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.