Budowanie wizerunku w sieci to absolutny must have

2019-07-09 | 09:00

Polacy pokochali zakupy przez Internet. Nasz rodzimy rynek e-commerce cechuje się jednym z największych wzrostów w skali świata. Plasuje się na 13. miejscu, a do 2022 r. jego wartość ma się zwiększyć o kolejne 6 mld dolarów – szacuje Interaktywnie.com. Nie wszyscy jednak dostrzegają w nim ten potencjał. Małgorzata Wellman, Product Marketing Director w Shopping Life, podkreśla, że nadal sporo podmiotów postrzega świat online i offline jako oddzielne rynki. A przecież sukces tkwi w dążeniu do synergii, przenikania się i projektowania spójnych działań dla obu kanałów.

W czasach rewolucji cyfrowej i dynamicznie rozwijającego się sektora e-commerce tradycyjny handel staje przed coraz większymi wyzwaniami. Z jakimi największymi problemami mierzy się dziś sprzedaż stacjonarna?

Dziś największym problemem wydaje się być postrzeganie tych dwóch kanałów jako oddzielnych rynków. To już jeden rynek, który coraz bardziej się konsoliduje, co zresztą z powodzeniem udowadnia coraz więcej marek. Ich działania offline I online dążą do czerpania wzajemnych korzyści.

Wydaje się, że w dzisiejszym handlu rozwijanie marki wielokanałowo jest niezwykle istotne. Z których kanałów sprzedaży korzystają najczęściej współcześni Klienci?

Oczywiście z najpopularniejszych. Biorąc pod uwagę fakt, że spędzamy coraz więcej czasu w Internecie, nieważne, czy przy użyciu smartfonów, czy komputerów, faktem stało się to, że komunikaty oraz impulsy do podjęcia konwersji (np. odwiedzin naszych fizycznych lokalizacji) powinny trafiać właśnie tam. Współczesny rynek handlu to już swoista mieszanka wygód. Serwuje nam możliwość szybkiego wyszukania danej oferty, precyzyjnego porównania ceny danego produktu w różnych sklepach, wybrania dogodnej jego lokalizacji, efektem czego jest możliwość pozyskania konkretnego towaru w coraz krótszym czasie. Wniosek jest więc prosty – budowanie wizerunku w sieci to w dzisiejszych czasach absolutny must have.

Jaki content należy wyprodukować i jakich narzędzi użyć, aby sprowadzić ruch online do obiektu handlowego?

Content powinien być mocno sugestywny i wskazywać wszystkie plusy, które wynikają z zakupów bezpośrednich w danym obiekcie. Polacy pokochali zakupy przez Internet, niektórych rzeczy jednak przeskoczyć się nie da: zróżnicowana rozmiarówka, kwestie przymierzenia, „dotknięcia” towaru przed decyzją zakupową lub samego aktu, jakim po prostu są zakupy i skorzystanie z możliwości odwiedzenia wielu miejsc jednocześnie. Pomysły nasuwają się same. Ważne jest, by pamiętać o tym, że reklamując się w przestrzeni, w której e-commerce jest mocno wyspecjalizowany, warto poznać w jak najlepszym stopniu branżę SEM (Search Engine Marketing, czyli marketing w wyszukiwarkach) i poszukać tam własnej, skutecznej przestrzeni. W dzisiejszym świecie nietrudno trafić z kreacją do Klienta. Mamy bardzo dużo atrakcyjnych narzędzi. Ważna jest jednak systematyczność i długofalowy plan, w którym wykorzystamy nie tylko SEO (Search Engine Optimization, czyli optymalizację strony internetowej pod kątem wyszukiwarek), Social Media, ale również zadbamy o odpowiedni SERM (Search Engine Reputation Management – zarządzanie reputacją strony marki lub firmy w wyszukiwarkach internetowych).

Co wchodzi w zakres świadczonych przez Państwa usług?

Mieszanka sprawdzonych działań. Każdy, kto pozna świat SEM od podszewki, zaczyna potrzebować konkretnych narzędzi do realizacji swojej strategii. My zajmujemy się dostarczaniem gotowych rozwiązań, które pojawiają się na pewnych etapach walki o Klienta. Naszą mocną stroną jest zapewnienie obsługi SEO PR podmiotom, które rozpoczynają działania SEO bądź chcą je umocnić. Tworzymy treści w oparciu o content marketing i staramy się odpowiadać na codzienne pytania użytkowników poprzez dostarczanie użytecznych informacji do indexu Google. W ten sposób zyskujemy pozytywne i wartościowe treści, a więc funkcję PR oraz odpowiednie komunikaty reklamowe, tak aby wyrobić „potrzebę zakupów” w fizycznym obiekcie. Nie od dziś przecież wiadomo, że Klient kupuje emocje.

Jakie aspekty wyróżniają Państwa produkty i firmę na tle konkurencji?

Działamy aktywnie na rynku już długi czas. Posiadamy mocne know-how i przede wszystkim dysponujemy gotowymi produktami i narzędziami, które można wykorzystać praktycznie od razu. Wyróżnia nas indywidualne podejście do współpracy. Przygotowujemy analizy słów kluczowych, wskazujemy obszary, które warto umocnić, a co najważniejsze, dostarczamy mierzalne wyniki naszych działań. Jesteśmy atrakcyjni cenowo w porównaniu z dużymi wydawnictwami.

W czasach, kiedy coraz więcej godzin spędzamy w telefonach i innych urządzeniach mobilnych, jak zaistnieć w Internecie i zaciekawić Klienta tak, aby przyszedł na zakupy właśnie do naszej galerii?

Na to nie ma jednego gotowego szablonu. Uważamy, że każdy podmiot powinien mieć zaplanowane cele krótko-, średnio- i długoterminowe i konsekwentnie realizować swój plan marketingowy. Warto wykorzystywać nowe narzędzia komunikacyjne i analizować na bieżąco to wszystko, co nas otacza. Działania SEO/SEM to jednak ich podwalina, inwestycja, która procentuje, a samo budowanie i umacnianie reputacji to kluczowy aspekt w kształtowaniu decyzji zakupowych Klientów. Możliwość prezentacji najemców, wywiady (personal branding „ludzka twarz” obiektu handlowego), trendy, wydarzenia w obiekcie.

Kluczowy wydaje się być w tym przypadku marketing internetowy. Na jakich zasadach / kluczowych elementach powinien być budowany?

Zgodnie z planem i strategią marketingową. Narzędzia, które wykorzystujemy w marketingu internetowym, to tylko narzędzia w służbie promocji. Możliwe jest, że nasz plan marketingowy wymaga pewnej edycji, aby w skuteczny sposób dotrzeć odpowiednimi narzędziami do interesującej nas grupy docelowej. Wydaje nam się, że ten temat jest bardziej złożony i każda fizyczna lokalizacja powinna przeanalizować, jak rozegrać to po swojemu. Każde miasto i każda konkretna lokalizacja rządzi się swoimi prawami. Warto zobaczyć, co dzieje się w cyfrowym świecie w naszej okolicy: którzy influencerzy mają w przestrzeni nas interesującej najlepsze zasięgi, które bliskie lokalizacje cieszą się zainteresowaniem ze strony użytkowników Social Media. Każdy podmiot działający w uniwersum e-commerce potrzebuje dużej ilości ruchu z dobrych jakościowo źródeł.

Z jakich rozwiązań najczęściej korzystają Państwa Klienci?

Ze wszystkich tych, z których można pozyskać ruch i go zmonetyzować. Narzędzia powinny być oczywiście dopasowane do charakteru marki oraz być w pełni mierzalne. Analityka odgrywa tutaj ogromną rolę. Retail chcący działać w SEO korzysta głównie z artykułów sponsorowanych. Aby taki artykuł był skuteczny, należy spełnić szereg kryteriów. Jednym z ważniejszych jest umieszczenie artykułu w miejscu powiązanym tematycznie, a więc w serwisach branżowych o tematyce moda/uroda/lifestyle, takich jak właśnie nasze.

Jakie wymagania i cele są najczęściej stawiane przed Państwa ekspertami przez potencjalnych Klientów?

Z uwagi na dość sprecyzowaną ofertę są one jasne. Tworzymy publikacje, których celem jest pozycjonowanie oferty Klienta. Treści te to inwestycja nie tylko PR. Naszym Klientom zależy na promocji swoich lokalizacji (fizycznych czy tych wirtualnych) w sposób wielowymiarowy. Tworząc dla nich odpowiedni content w określonych miejscach, gwarantujemy im właśnie taki efekt, w tym szerszą widoczność.

Według Knight Frank coraz więcej marek obecnych w Polsce rozumie perspektywę Klienta, który postrzega sieć sprzedaży jako jedną całość bez względu na miejsce i kanał zakupu. W jaki sposób wprowadzane rozwiązania zacierają granice między dwoma kanałami sprzedaży i wzajemnie się uzupełniają?

Jest to bardzo słuszny kierunek rozumowania. Należy traktować te dwa światy jako wzajemne uzupełnienie, wykorzystywać maksymalnie ich potencjał, analizować potrzeby naszych Klientów i na nie reagować. Z pewnością wciąż będą istnieć Klienci, którzy preferują zakupy w sklepach stacjonarnych, jak również Ci, którzy cenią wygodę e-commerce. Nasze działania wspierają świat online (PR, reputacja marki, customer experience), ale pozytywny efekt oddziałuje również na świat offline. Właśnie dlatego należy traktować tę perspektywę jako szansę, a nie zagrożenie.

Zwrot zakupów zamówionych online w sklepie stacjonarnym wydaje się również być doskonałą okazją do wizyty w tradycyjnym salonie.

Zgadza się, jest to świetna okazja, aby zjednać sobie Klienta. Obecnie pracujemy nad narzędziem, które jeszcze bardziej usprawni proces click&collect. Dziś Klient, który zamawia towar online i wybiera jego odbiór w fizycznej lokalizacji danej marki, stanowi dla offline’u atrakcyjny target.

Ale w jaki sposób jednak zachęcić Klientów do dokonania zakupów przy tej sposobności?

To jest właśnie ten kluczowy moment, w którym online łączy się z offlinem i rolą sklepu stacjonarnego jest profesjonalna obsługa kupującego, tak aby doznał wyłącznie pozytywnych odczuć, w końcu, aby podwyższyć wartość jego koszyka. Przecież nic nie stoi na przeszkodzie, aby takiego Klienta wynagrodzić np. stałą zniżką lub bonem na kolejne zakupy. Nawet niewielka kwota rabatu czy chociażby sprzedaż komplementarna sprawi, że odwiedzający nasz sklep będzie miał pozytywne odczucia zakupowe. Należy pamiętać, że lojalny Klient to największy sukces dla sklepu, który zawsze zaowocuje wyższym współczynnikiem konwersji.

Obecnie centra handlowe w Polsce znajdują się w trakcie ewolucji i dużych zmian, podyktowanych także ograniczeniami w handlu nakładanymi przez Państwo. Czy będą one miały wpływ na działalność i ofertę Państwa firmy w naszym kraju?

Oczywiście. Jest to podyktowane faktem, że w niedziele niehandlowe Klienci jeszcze chętniej spędzają czas w Internecie, poszukując wskazówek, przeglądając i porównując ofertę produktową sklepów, korzystając z szybkich promocji. Tym bardziej musimy być obecni właśnie wtedy, aby reagować, kreować potrzeby, podsuwać Klientowi różne opcje zakupowe.

Jakie są plany rozwoju Państwa firmy w nadchodzącym czasie?

Nasze plany skupiają się na wyżej wspomnianej konsekwencji w działaniu, a więc dalszym rozwoju serwisów branżowych. Obca infrastruktura, taka jak Facebook czy Instagram, rządzi się własnymi prawami – nie mamy wpływu na kształtowanie polityki cenowej tych portali, które co jakiś czas obcinają zasięgi i podnoszą ceny. Na przestrzeni lat zmieniają się trendy, spektakularne kampanie reklamowe znikają w szumie informacyjnym, natomiast artykuły przetrwały próbę czasu: były, są i będą pisane. Już my o to zadbamy :)

 


Pro Retail Solutions to firma posiadająca w swoim portfolio serwisy takie jak Shopping Life, promujące marki z branży Fashion/Beauty/Lifestyle. Celem naszych działań, poza kompleksową obsługą w zakresie e-commerce, tworzeniem artykułów sponsorowanych, SEO Fashion PR, pozycjonowaniem, Link-buildingiem, analizą otoczenia biznesu klienta jest łączenie światów online i offline.
Od początku istnienia firmy skutecznie wspieramy widoczność naszych klientów w Internecie oraz umacniamy pozycję ich sklepów stacjonarnych, przygotowujemy strategie krótko i długoterminowe, w zależności od potrzeb. 
Cechuje nas indywidualne podejście do każdego z naszych Partnerów, którym oprócz gotowych rozwiązań, oferujemy również wsparcie merytoryczne. Nasz model biznesowy sprawia, że jesteśmy alternatywą dla dużych wydawnictw, dzięki czemu współpracujemy zarówno z firmami rozpoznawalnymi o mocnej pozycji na rynku, jak i tymi, które dopiero zaczynają swoją przygodę z szeroko pojętą reklamą.

 

Tagi: Małgorzata Wellman Shopping Life
Oceń artykuł:

Źródło: Shopping Life

Budowanie wizerunku w sieci to absolutny must have

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.