Centra handlowe czy rozrywkowe?

2020-06-24 | 10:00

Reguły gry w handlu uległy zmianie, nic więc dziwnego, że zmienia się też rola centrów handlowych. Bardzo dobrze wyczuwają to właściciele i zarządcy, którzy coraz częściej zgłaszają się do nas z pytaniami typu: mam dodatkowy teren, planuję rozbudowę centrum, czy powinienem postawić na przestrzeń handlową, a może zbudować tam biura, hotel lub lodowisko - wyjaśnia Mateusz Zubkowicz, Business Unit Manager w agencji badawczej IQS. Odpowiedź nie jest oczywista, ponieważ w tej chwili można wyróżnić co najmniej kilka trendów, które kształtują ofertę centrów handlowych.

Wygoda
Po pierwsze wygoda jeszcze bardziej zyskuje na znaczeniu. Stracona możliwość zakupów w niedzielę – w dniu, w którym większość z nas robiła zakupy dla przyjemności. Czasu jest więc coraz mniej, co powoduje, iż rosną nasze oczekiwania. Chcemy, żeby wszystkie nasze potrzeby zakupowe były zaspokajane w jednym miejscu – zakupy, oddanie rzeczy do pralni, kawa, obiad, kino itd.

Doświadczenia i emocje
Centra handlowe nie ścigają się już ze sobą tylko na dostępne marki. To zresztą pole, na którym coraz trudniej się wyróżnić. Często tym, co jest przysłowiowym języczkiem uwagi, są doświadczenia – kina, fitness, kluby, kręgielnie, strefy dla dzieci, szkoły tańca. Do tego wszystkiego zdążyliśmy się już przyzwyczaić. Już nie dziwi coraz bardziej wyszukana oferta gastronomiczna, ogrody zimowe czy lodowiska (Galeria Młociny).

Atrakcje
Zarządzający centrami dobrze wiedzą, że gra toczy się o czas, który klient spędzi w centrum. Im dłuższy czas spędzony na terenie obiektu, tym większa szansa, że klient zboczy z ustalonej ścieżki zakupowej i wyda dodatkowe pieniądze. Atrakcyjna forma spędzania czasu ma na celu przyciągnąć klienta i sprawić, żeby chciał odwiedzić centrum być może nawet w niedzielę niehandlową, kiedy nie może zrobić zakupów. Może to, że wybierze się z dziećmi na plac zabaw albo lodowisko na dachu, sprawi, że zapragnie spędzić resztę dnia w kinie albo przynajmniej wybierze się na rodzinny obiad w food courcie lub wydzielonej restauracji.

Kultura i rozrywka
Centra handlowe w wielu mniejszych miastach przejęły rolę lokalnych ośrodków kultury i zapewniają rozrywkę dla mieszkańców, niekiedy nawet lepiej niż miejskie instytucje. Często rozmawiając z klientami, słyszymy, że w danym mieście nie dzieje się nic i gdyby nie centrum handlowe, to mieszkańcy nie mieliby dokąd pójść. Można oburzać się na to, że ktoś może traktować centrum handlowe jako miejsce kultury, ale niedawno, przy okazji badania w niewielkiej miejscowości, okazało się, że wszyscy mieli okazję zapoznać się z wystawą fotografii w lokalnej galerii handlowej. Jeden z badanych stwierdził, że takie wystawy powinno się oglądać w galerii sztuki. Na pytanie moderatora, czy ktoś był w takiej galerii na wystawie, zapadła cisza.

Kolejnym obszarem, w który coraz śmielej wkraczają centra handlowe, są eventy. Oczywiście one były zawsze, ale o ile do niedawna były to głównie koncerty gwiazd i weekendy regionalne, to w tej chwili rodzice mogą zostawiać swoje pociechy na zajęciach edukacyjnych organizowanych w ferie czy kursach kodowania. Coraz popularniejsze są też wydarzenia, na które zapraszani są influencerzy.
Centra handlowe mają być już nie tylko świątyniami zakupów, ale także miejscami spotkań, które wrastają w tkankę miejską, umiejętnie łącząc kilka sfer – handlową, rozrywkową, mieszkaniową i hotelową. Dobrym przykładem jest tu Galeria Sfera w Bielsku-Białej, która oprócz tego, że ma apartamenty i hotel, to zaadaptowała część kamienic w centrum miasta na swoje potrzeby.

Wszystkie działania centrów handlowych mają zapobiec zjawisku, które coraz wyraźniej obserwujemy w Stanach Zjednoczonych – pod koniec ubiegłego roku odnotowano 9,7 proc. pustostanów w centrach handlowych. Patrząc na rynek amerykański, można zauważyć, że już teraz powstają tam osiedla wokół centrów handlowych, które mają zapewnić im klientów. To odwrócenie kolejności w stosunku do jeszcze niedawnych działań, kiedy szukano odpowiedniej lokalizacji, aby objęła swoim zasięgiem jak największą liczbę potencjalnych klientów. Teraz to centrum handlowe samo stara się zapewnić sobie odwiedzających.

Bardzo możliwe, że tylko te centra, które w świecie rozwijającego się e-commerce zapewnią najlepsze doznania swoim klientom i dadzą im dodatkowy powód do odwiedzin – przetrwają.

Tagi: IQS Mateusz Zubkowicz
Oceń artykuł:

Źródło: IQS

Zobacz także

Centra handlowe czy rozrywkowe?

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.