Centra handlowe muszą myśleć w sposób zintegrowany o marketingu, PR i CSR

2018-08-30 | 09:00

Na pytanie, jak będzie wyglądał marketing centrów handlowych w przyszłości trudno jest znaleźć jednoznaczną odpowiedź. Czy realizacja standardowych eventów na terenie galerii handlowych może odejść do lamusa na poczet interaktywnych działań, będących następstwem dynamicznego rozwoju technologicznego? A może uda się to umiejętnie połączyć? Swoją wizję przyszłości przedstawia Dawid Prymas, CEO w Golden Rocket. 

Już w chwili obecnej obserwujemy zauważalną transformację programów marketingowych inspirowaną przez centra handlowe wyłaniające się na naturalnych liderów marketingowych w regionie. To te obiekty, w których zarówno właściciel, jak i zarządca nie obawiają się przełamywania konwencji, eksperymentowania z nowym i poszukiwania optymalnych dróg do budowania jakościowego footfallu i sprzedaży. To Ci którzy zauważyli, że dawne podejście do marketingu centrum handlowego nie działa i aby osiągać wyniki dla swoich najemców konieczna jest znacząca profesjonalizacja całej linii frontu marketing-technologia-PR-CSR.

Od pewnego czasu mamy do czynienia z rewolucją konsumencką, która zmienia wszystko i to dopiero początek. Zmianę sposobu prowadzenia marketingu wymusza zmieniający się styl życia Klientów, ich nowe potrzeby i oczekiwania, zarówno komercyjne, jak i społeczne, sposób konsumowania mediów i komunikowania się, nowe zainteresowania, zmieniająca się wrażliwość na oferty sprzedażowe i marketingowe, w tym percepcja atrakcyjności propozycji marketingowych i ofert pro-sprzedażowych.

Miałem wrażenie, że jeszcze do niedawna Klienci centrów handlowych byli traktowani jak niezwykle proste w obsłudze istoty, którym wystarczy równie prosta zawsze działająca klasyczna zachęta, podana w niezbyt wyrafinowany sposób, często banalny lub infantylny sposób. Nic bardziej błędnego. Dziś mamy Klientów świadomych, wymagających, potrafiących poszukiwać informacji, analizować ją i wyciągać prawidłowe wnioski. Trudno zatem oczekiwać, że motywujące będą zachęty sprzed początku rewolucji konsumenckiej. 

Zmieniająca się funkcja centrów handlowych powoduje, że same eventy w żadnym wypadku nie pomogą budować silnej pozycji strategicznej obiektu, nie przyczynią się też do większej zmiany wyników w perspektywie średnio i długookresowej. 

Zmiana to proces, który wymaga konsekwentnego działania równolegle w różnych obszarach. Planując swoje działania centra handlowe muszą myśleć w sposób zintegrowany o  marketingu, PR i CSR  jednocześnie, planując stymulację klientów i potencjalnych klientów za pomocą sygnałów racjonalnych i emocjonalnych dostarczanych równocześnie lub naprzemiennie. Idee zrównoważonego rozwoju okazują się niezwykle ważne w budowaniu silnej i trwałej pozycji konkurencyjnej obiektu, przeprowadzaniu procesu zmiany z prawdziwego zdarzenia. Zatem jeśli stymulacja racjonalna tj. sprzedażowa i lojalizacja, to równocześnie emocjonalna i społeczna poprzez bardziej zaawansowane programy CSR i PR. Eventy są tylko elementem spójnej wizji wyrażonej w programie działania. Odpowiadając na pytanie: nigdy nie odejdą do lamusa, bo tworzą miejsce styku marki centrum handlowego z klientem, pokazują ludzką twarz marki, stanowią nośnik jej wartości, które chce komunikować odwiedzającym ją ludziom. Zmienia się i zmieniać się będzie sama definicja eventu i to jak będą realizowane. 

Technologia w tym wszystkim, w całej rewolucji konsumenckiej jakiej jesteśmy świadkami - jest tylko nową formą komunikacji z Klientami, taką którą preferują, która jest tu i teraz, wygodniejsza i bliższa, 24h na dobę 7 dni w tygodniu. 

W najbliższej przyszłości w centrach handlowych technologia będzie zapewniała pełną integrację kanałów sprzedaży najemców (online, mobile i tradycyjny retail) oraz wyciągania z tego korzyści zarówno dla najemców jak i właścicieli centrów handlowych. Nie ma innej drogi niż budowa spójnego ekosystemu kanałów sprzedaży, które nie rywalizują ze sobą a dopełniają się. Tu technologia w centrach handlowych odegra pierwszoplanową role, ale barierą będzie świadomość i gotowość właścicieli a nie gotowość technologiczna, która już w tej chwili nie stanowi żadnego ograniczenia do takiego dalszego rozwoju branży centrów handlowych.  

To wizja najbliższych lat a dziś rozwiązania technologiczne umożliwiają i ułatwiają nam bezpośredni kontakt z Klientami, zarządzanie ich lojalnością, ich wiedzą o aktualnej ofercie obiektu, naszą wiedzą o możliwościach ekonomicznych Klientów, preferencjach i historii wspólnych kontaktów. Z pewnością na dzień dzisiejszy nie ma bliższej człowiekowi technololgii i urządzenia jak smartfon, z którym budzimy się i zasypiamy, w którym łączymy nasz świat zawodowy i świat prywatny po godzinach, emocjonalny i racjonalny. Powiem teraz coś równie dziwnego jak prawdziwego: smartfon to taka projekcja tego w co zamieniają się centra handlowe. Smartfon jest odpowiedzią na potrzeby ludzi. Może inaczej… Smartfon nawet wyprzedza potrzeby ludzi, ale integruje w jednym miejscu wszystko czego potrzebują i czego będą potrzebowali za chwilę. Za pomocą tego urządzenia potrafimy zaspokoić większość potrzeb współczesnego człowieka: od potrzeby wiedzy i informacji, przez komercyjne i zawodowe po społeczne i emocjonalne. Dokładnie tak jest z centrami handlowymi. Integrują i będą integrować coraz więcej funkcji, stając się takimi hubami, które w realnym świecie zaspokajać będą wszystkie potrzeb ludzkie i w których dzieje się wszystko: zakupy i usługi, rozrywka i relaks, jedzenie, rozwój i nauka, kultura i sztuka, życie instytucjonalne, społeczne i emocjonalne, samorozwój, coraz mocniej wchłaniać będą biznes, w nowym modelu, bardziej mobilnym. 

To od nas marketerów zależy jak szybko przeistoczymy centra handlowe w huby, w których realizuje się większość ludzkich potrzeb, drugą po domu lub nawet pierwszą w hierarchii destynację. Z kolei integracja kanałów sprzedaży najemców w ramach centrum handlowego to wyzwanie branży i sposób na dalszy rozwój biznesu i źródeł przychodów.

 

Tagi: Golden Rocket Dawid Prymas
Oceń artykuł:

Źródło: Golden Rocket

Centra handlowe muszą myśleć w sposób zintegrowany o marketingu, PR i CSR

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.