Według danych GUS, w lipcu 2018 r. stopa bezrobocia w naszym kraju wynosiła zaledwie 5,9%, podczas gdy jeszcze trzy lata temu była prawie dwukrotnie wyższa. Jak zaznacza Arkadiusz Szczepaniak, Wiceprezes Zarządu ds. Finansowych, Natura Sp. z o.o., należy jednak pamiętać, że istnieje jeszcze szara strefa, co oznacza, że rzeczywiste bezrobocie może być jeszcze niższe. Mimo to w dobie dobrej koniunktury gospodarki, na naszym rodzimym rynku brakuje rąk do pracy. Wiele firm już dzisiaj ratuje sytuację, zatrudniając pracowników zza wschodniej granicy czy innych bardziej oddalonych krajów.
Powoli - podobnie jak w Wielkiej Brytanii, Belgii, Holandii - młodzi ludzie nie chcą podejmować pracy na pełny etat. Pragną pracować projektowo lub pracują tylko tyle, ile chcą lub potrzebują (na pewno nie bez znaczenia jest od lat poprawiająca się sytuacja materialna statystycznej polskiej rodziny). Każda branża ma swoją specyfikę, w obecnych czasach musimy wykazywać się większą elastycznością i dbałością o dobrych pracowników. Sposobów może być wiele np. dbanie o atmosferę pracy, umożliwianie pracy z domu, pakiety benefitów socjalnych, czy rozpoznawanie zasług na rzecz spółki.
Pracowników pozyskujemy zarówno w tradycyjny sposób, poprzez zamieszczanie ogłoszeń na ogólnopolskich portalach internetowych oraz angażujemy urzędy pracy. Bierzemy udział w programie praktyk, w ponadgimnazjalnych szkołach handlowych. Owocuje to w wielu przypadkach podpisaniem umowy po ukończeniu nauki. Współpracujemy z biurami karier uczelni wyższych. Wdrożyliśmy program „praca dla więźniów”, gdzie w naszym magazynie zatrudniamy więźniów okolicznych zakładów karnych, wspierając tym samym ich proces resocjalizacji i powstrzymując syndrom wykluczenia ze społeczeństwa.
Kluczem do budowania sukcesu firmy są zaangażowani pracownicy. A bazą zaangażowania są: zaufanie, szacunek, wzajemna troska i otwarta komunikacja. Motywacja to zbiór przyczyn, dla których dana osoba angażuje się i poświęca swojej pracy, zadaniu i wkłada wysiłek w osiągnięcie postawionego przed nią celu. Wdrożyliśmy dotąd kilka działań motywacyjnych. Opracowujemy program rozwoju ścieżki kariery dla pracowników drogerii. Regularnie prowadzimy e-szkolenia dla naszych pracowników, tym samym podnosząc ich kwalifikacje na zajmowanych stanowiskach. Każdy z nich ma dostęp do pakietów medycznych oraz sportowych i ubezpieczeniowych. Wdrożyliśmy również program on boardingu, aby maksymalnie ułatwić nowym pracownikom drogerii wdrożenie w nowe obowiązki. Jako sieć drogerii mamy w ofercie szeroką gamę marek dostępnych wyłącznie u nas i staramy się, aby każdy z naszych pracowników otrzymał od nas nowości, które w obrębie tych marek pojawiają się w sprzedaży. Pozwala to na lepsze zapoznanie się z produktem, ale również ogranicza wydatki na produkty kosmetyczne naszych pracowników.
Niestety nie mamy powodów, aby twierdzić, że centra handlowe wspierają nas aktywnie w poszukiwaniu pracowników. Często wręcz spotykamy się z niechęcią do wywieszanych w witrynach drogerii ogłoszeń o prowadzonej rekrutacji. Mamy natomiast poczucie, że zrobić można w tym obszarze wiele. Do wsparcia procesów rekrutacyjnych można wykorzystać media społecznościowe czy strony internetowe galerii, często odwiedzane przez potencjalnie zainteresowanych podjęciem pracy. W większości centrów handlowych funkcjonują również radiowęzły, w których można byłoby emitować krótkie komunikaty, dotyczące prowadzonych procesów rekrutacyjnych. Być może sprawdziłaby się prosta tablica ogłoszeń „Dam pracę” w obrębie centrum… Dzisiaj motywem do zmiany pracy często bywa odległość od domu, łatwość dotarcia i sam koszt dojazdu.