Współczesny konsument chce mieć wszystko na wyciągnięcie ręki – wygodnie i szybko, niezależnie od formy wykonywania zakupów czy sposobu spędzania wolnego czasu. Komplementarność oferty zakupowej i rozrywkowej jest więc jednym z ważniejszych kryteriów wyboru centrum handlowego przez klientów - podkreśla Agata Ryś-Zawistowska, Dyrektor kompleksu biurowo-handlowego Plac Unii
Trzeba także pamiętać, że galerie odwiedzane są przez różne grupy wiekowe i społeczne. Co ważne, w zależności od pory dnia czy roku zmieniają się też role osób przebywających w obiektach użyteczności publicznej. Raz szukają miejsca do pracy i spotkania biznesowego, kiedy indziej chcą w miłej atmosferze przebywać w gronie rodziny i przyjaciół. Dlatego centra handlowe są nieustannie modernizowane w celu jak najlepszego dostosowania do wymagań klientów. Taka różnorodność oczekiwań tłumaczy też dynamiczny rozkwit obiektów typu mixed-use, łączących funkcje handlowe, biurowe i gastronomiczne. W kompleksie biurowo-handlowym Plac Unii na 3 poziomach galerii znajduje się 70 najemców, w skład których wchodzą m.in.: Zara, H&M, Empik, iSpot, Bobbi Brown, Smyk, Hebe czy Douglas. Na terenie obiektu do dyspozycji klientów są także klub fitness Zdrofit Club oraz supermarket SuperSam.
Zmiany w centrach handlowych najłatwiej jest dostrzec w strefach gastronomicznych. Food courty przekształcają się w powierzchnie wielofunkcyjne, łączące spożywanie posiłków z pracą oraz spędzaniem wolnego czasu. Z badania przeprowadzonego dla CBRE w 2019 roku wynika, że Polacy bardzo chętnie korzystają z oferty gastronomicznej. Co 10 osoba na posiłek w centrum handlowym decyduje się codziennie lub 2-3 razy w tygodniu. Raz w tygodniu stołuje się w ten sposób 12 proc. konsumentów, 2-3 razy w miesiącu 17 proc. Wyniki te są pochodną zmiany podejścia do samych galerii oraz tego, że spędzamy w nich coraz więcej czasu. Dlatego otwarte przestrzenie ze stolikami w strefach gastronomicznych powoli odchodzą do przeszłości. Ich miejsce zajmują bardziej kameralne kawiarnie i restauracje z obsługą kelnerską. W obiektach handlowych coraz częściej szukamy miejsc, gdzie możemy na chwilę usiąść, odpocząć od pracy czy zrelaksować się po udanych zakupach. Spokojne, oddzielone od reszty centrum punkty gastronomiczne sprzyjają temu lepiej niż głośne przestrzenie otwarte. W Placu Unii odpowiadamy na tę potrzebę klientów. Takimi punktami są u nas m.in. kawiarnia Sowa, restauracja Piazza, Ramen Masami, Sushi Studio czy restauracja Wiking.