Centra outletowe są odporne w wyniku kryzysów finansowych

2021-09-13 | 09:00

Pandemia koronawirusa spowodowała, że ostatnie miesiące były pełne wyzwań i weryfikacji dla całego rynku handlowego.  Jednak, jak zauważa Thomas Reichenauer, współzałożyciel i managing director ROS Retail Outlet Shopping, sektor outletowy jest wiele bardziej stabilny niż sektor regularnych galerii handlowych. Ta gałąź rynku retail już pokazała swoją odporność na trudne sytuacje np. w obliczu kryzysu finansowego w 2009 roku. Koncept outletowy systematycznie staje się coraz bliższy polskim konsumentom, którzy rozważniej wydają pieniądze, szukają marek dobrej jakości, ale w rozsądnej cenie.

Według PRCH, systematycznie rośnie liczba odwiedzających centra handlowe. Na jakim poziomie kształtuje się obecnie odwiedzalność obiektów Designer Outlet i jakie wyniki prognozujecie Państwo osiągnąć w najbliższym czasie?

W każdym z naszych centrów Designer Outlet – Designer Outlet Gdańsk, Designer Outlet Sosnowiec i Designer Outlet Warszawa klienci powrócili prawie natychmiast po majowym zdjęciu lockdownu. Poziom odwiedzalności szybko osiągnął wskazania sprzed pandemii (w 2019 r.), a poszerzona oferta dostępnych marek premium w nowej części handlowej Designer Outlet Warszawa dodatkowo przyciągnęła nowych kupujących. W odniesieniu m2m z ubiegłego roku natomiast, w naszych centrach osiągnęliśmy w czerwcu średnio +14%. Jest to więcej niż poziom zadowalający. Wraz ze wzrostem odwiedzalności w centrach Designer Outlet wyniki sprzedaży osiągnęły równie satysfakcjonujący poziom. Biorąc pod uwagę trwające rozbudowy w Gdańsku i Sosnowcu, a także zakończone z wielkim sukcesem powiększenie Designer Outlet Warszawa, możemy jedynie optymistycznie patrzeć na nadchodzące miesiące. 

Minął rok od wybuchu pandemii koronawirusa w Polsce. Jak Państwo oceniają ten czas? 

To z pewnością był rok pełen wyzwań i weryfikacji dla całego rynku. Utrzymanie obiektów w trakcie lockdownów, poszukiwanie przez marki nowych kanałów sprzedaży i ekspresowy rozwój e-commerce to nowa rzeczywistość, w której znalazł się handel detaliczny. Wnikliwie analizowaliśmy dynamicznie zmieniającą się sytuację, rozmawialiśmy z naszymi partnerami biznesowymi zwłaszcza w obliczu prowadzonych w czasie pandemii prac związanych z rozbudową Designer Outlet Warszawa.  Coś, co chcielibyśmy podkreślić to fakt, że pandemia pokazała nam jak mocne i wartościowe relacje mamy z naszymi najemcami. Wspólnie staraliśmy się wypracowywać rozwiązania satysfakcjonujące dla obu stron, a także wspierać marki inicjatywami takimi jak zakupy na odległość. Jednocześnie można odnieść wrażenie, że sektor outletowy jest dalece stabilniejszy niż sektor regularnych galerii handlowych. Ta gałąź rynku retail już pokazała swoją odporność na trudne sytuacje na przykład w obliczu kryzysu finansowego w 2009 roku. Koncept outletowy systematycznie staje się coraz bliższy polskim konsumentom, którzy rozważniej wydają pieniądze, szukają marek dobrej jakości, ale w rozsądnej cenie. 

Jakie wnioski zostały przez Państwa wyciągnięte w kontekście dalszego funkcjonowania obiektów handlowych?

Znając powyższe spostrzeżenia jesteśmy przekonani, że nasza strategia leasingowa, która zakłada poszerzanie oferty centrów Designer Outlet o kolejne międzynarodowe marki jest słuszna. Większego znaczenia nabrały również aspekty z obszaru customer experience: wyjątkowa, niespotykana architektura outletów z naszego portfolio, przestronne pasaże, a także obowiązująca każdego dnia oferta promocyjna. To wszystko wpływa na lojalność klienta, którą z powodzeniem udaje się nam budować. 

Zdaniem najemców umowy powinny lepiej odpowiadać na zmieniające się potrzeby i kondycję biznesową oraz oferować szereg zachęt, jak np. dłuższe okresy bezczynszowe. Jaka jest Państwa opinia w tym zakresie?

W ROS Retail Outlet Shopping utrzymujemy długoletnie, partnerskie relacje biznesowe z ponad 1000 marek. Każdy partner biznesowy jest traktowany indywidualnie, staramy się analizować możliwości współpracy z każdym z nich, aby wszystkie strony były usatysfakcjonowane. Wiemy, że każdy z tych biznesów ma inny profil, inne potrzeby i nie da się wprowadzić jednego rozwiązania dla wszystkich najemców. Dopasowujemy poziom i formę pomocy.

Aż 55% osób chciałoby robić zakupy w niedzielę, w tym co trzecia ankietowana osoba jest zdecydowanie za tym pomysłem (CBRE, lipiec 2021). Czy pomysł powrotu niedziel handlowych uważają Państwo za realny? 

My, jako czynni uczestnicy rynku z radością przyjęlibyśmy każdy dodatkowy dzień handlowy, dzięki któremu nasi najemcy zwiększyliby swoje obroty, tym samym niwelując straty wynikające z lockdownów. Takie rozwiązanie byłoby korzystne także z uwagi na bezpieczeństwo samych kupujących – np. poprzez rozłożenie odwiedzin w centrum na 7, nie na 6 dni. Wnikliwie śledzimy rozmowy prowadzone przez branżę z rządzącymi, licząc na wprowadzenie najlepszego rozwiązania dla wszystkich uczestników rynku. 

COVID-19 przyniósł wiele zmian na rynku. Przewartościował tradycyjne modele sprzedaży, jeszcze bardziej zwiększył oczekiwania zakupowe klientów, a zakupy online cieszą się coraz większą popularnością. Jakie działania powinny podejmować centra handlowe, aby odpowiadać na aktualne trendy?

Doświadczenia branży zebrane podczas pandemii wpłynęły przede wszystkim na strategie ekspansji marek w Polsce oraz na zmianę zachowań zakupowych klientów. Jednak centra outletowe nie odczuły przewartościowania tradycyjnych modeli sprzedaży. Klienci wrócili do nas praktycznie od razu po ponownym otwarciu sklepów. Stało się tak przede wszystkim z uwagi na unikalną ofertę – asortyment i na stałe obniżone ceny minimum o 30% do 70% , która nie jest dostępna w e-commerce. Widzimy też, że zakupy stacjonarne są nadal często wybieranym sposobem spędzania wolnego czasu, przyjemnością, którą można sobie sprezentować i chwilą dla siebie, której potrzebujemy.   

Designer Outlet Warszawa w maju tego roku świętował uroczyste otwarcie swojej nowej części z dodatkowymi 5500 mkw. oraz ponad 25. nowymi sklepami i restauracjami. Jakie czynniki wpłynęły na decyzję o rozbudowie?

Decyzja ta została podjęta jeszcze przed wybuchem pandemii, wtedy też rozpoczęły się prace na terenie Designer Outlet Warszawa. Inwestor zdecydował się na powiększenie centrum z kilku powodów. Po pierwsze, zainteresowanie ze strony nowych marek, szukających możliwości ekspansji na rynek polski stale rosło. Otrzymywaliśmy wiele zapytań o wynajęcie lokalu w Designer Outlet Warszawa, na które nie mogliśmy pozytywnie odpowiedzieć z uwagi na 100 proc. wykorzystanie przestrzeni. Po drugie, chcieliśmy odpowiedzieć na potrzeby lokalowe obecnych najemców, którzy potrzebowali większych powierzchni. Ważnym czynnikiem były też rosnące potrzeby i oczekiwania klientów. Aktywnie rozglądają się oni za nowymi ofertami, nowymi markami. Chcą mieć taki sam wybór okazji outletowych, jaki zauważają w krajach Europy Zachodniej, a my starając się sprostać tym oczekiwaniom powiększyliśmy nie tylko część handlową. Dla wygody gości powstał wielopoziomowy kryty garaż z bezpośrednim wejściem do centrum, zmodernizowana została także część gastronomiczna. Wszystko z myślą o komforcie klientów. Dzięki przeprowadzonej rozbudowie, Designer Outlet Warszawa jest jedną z najlepszych destynacji zakupowych w Polsce, a co za tym idzie, także pierwszym wyborem dla marek wchodzących na rynek outletowy w kraju.

Centra handlowe Designer Outlet oferują najwyższej jakości marki modowe i lifestylowe z unikalną w Polsce ofertą premium. Co jeszcze wyróżnia obiekty na rynku lokalnym i w sektorze centrów outletowych? 

Centra Designer Outlet oprócz posiadania unikalnej w skali kraju oferty, stawiają na customer experience, który przejawia się nie tylko w proponowanych klientom, wyjątkowych ofertach, promocjach i wydarzeniach, ale i w wyróżniającym się poziomie obsługi. Centra Designer Outlet to także ciekawa, korespondująca z danym regionem architektura, która zwiększa przyjemność płynącą z zakupów. Designer Outlet Gdańsk nawiązuje do wioski rybackiej, Designer Outlet Sosnowiec wyróżnia się stylem wiktoriańskiej, XIX-wiecznej uliczki, a Designer Outlet Warszawa jest stylizowany na warszawską starówkę. Klienci w trakcie zakupów mogą dzięki temu mieć wrażenie spaceru na świeżym powietrzu wśród klimatycznych kamieniczek. A rozbudowujące się strefy gastronomiczne, które stają się istotnym punktem podczas zakupów dla wielu klientów, oferują coraz większy wybór dań z kuchni z różnych stron świata. 

Designer Outlet to koncept często wybierany na debiuty marek w Polsce (np. Polo Ralph Lauren, Swarovski), czy też prezentację nowych, większych i unowocześnionych powierzchni sprzedażowych (np. BOSS). Jakie aspekty Państwa oferty decydują o atrakcyjności nieruchomości dla potencjalnych najemców?

Wieloletnia znakomita współpraca ROS Retail Outlet Shopping z ponad 1000 marek w całej Europie skutkuje przemyślanym i dobranym do każdego z regionów tenant mixem. Najemcy otwierają swoje salony w wielu centrach z grupy, bo znają te obiekty. Dodatkowo strategia zarządcy, stawia na pozyskiwanie kolejnych najemców z segmentu premium, tworzy nową jakość na polskim rynku, która odpowiada wielu zainteresowanym wynajmem markom, dotąd nieobecnym w Polsce. Co więcej, nasze centra Designer Outlet mają wierną, stale powiększającą się grupę klientów powracających. Jest to mocny argument wskazujący na utrzymanie stabilności sprzedaży lub jej wzrost. Do tego niejednokrotnie potrzebne są większe salony. Nowo powstałe po rozbudowie lokale pozwalają na powiększenie asortymentu, a tym samym na wzrost obrotów.  Designer Outlet Gdańsk natomiast jest przykładem jedynego centrum w formacie outlet na północy Polski, co w sposób naturalny czyni obiekt atrakcyjnym dla potencjalnych najemców. Z oferty centrum korzystają nie tylko mieszkańcy Trójmiasta, ale także mieszkańcy regionów ościennych – województw warmińsko-mazurskiego, kujawsko-pomorskiego oraz turyści z Polski i z zagranicy. Ruch klientów rośnie również na Śląsku w Designer Outlet Sosnowiec, w którym swoje salony powiększają znane międzynarodowe marki ze względu na duże zagęszczenie populacji w tym regionie.

Jakich nowych otwarć mogą spodziewać się klienci w najbliższym czasie?

Lato i jesień obfitują w nowe otwarcia w każdym z naszych obiektów. W Designer Outlet Gdańsk otworzył się salon hiszpańskiej marki casualowej Desigual, a w Designer Outlet Sosnowiec klientów zaprasza restauracja Kuchnia Smaku. W Designer Outlet Warszawa klienci cieszą się powiększonym salonem Lacoste, a już wkrótce także większym sklepem sportowej marki Puma. Dodatkowo swój pierwszy i jedyny w Polsce salon outletowy we wrześniu otwiera ceniona marka Karl Lagerfeld, a późniejszą jesienią znany włoski brand Luisa Spagnoli.

Kolejna fala zakażeń COVID-19 ma pojawić się w Polsce w okresie jesiennym. Czego możemy się spodziewać?

Od ponad roku rynek centrów handlowych zmaga się ze skutkami pandemii. W tym czasie zdołaliśmy wypracować wysokie standardy sanitarne, które obowiązują i są ściśle przestrzegane na terenie naszych obiektów. Dokładamy wszelkich starań, aby niwelować zagrożenia wynikające z COVID-19. Liczymy, że każdy nasz klient czy pracownik sklepu, równie poważnie jak my, podchodzi do tej kwestii. Nie chcemy prognozować najgorszych scenariuszy, stale monitorujemy sytuację związaną z pandemią koronawirusa zarówno w Polsce, jak i w innych krajach, przyglądamy się rozwiązaniom wprowadzanym w poszczególnych państwach. Liczymy, że dzięki tym staraniom unikniemy kolejnego lockdownu.

Według JLL, kierunek jaki mogą obrać właściciele dużych obiektów handlowych to rozwiązania skoncentrowane na zapewnieniu klientom jak najciekawszych doznań i rozwiązań, także technologicznych. Czy definicja centrum handlowego będzie musiała ulec zmianie? 

Zagadnienie to w większym stopniu dotyczy bliskiej przyszłości regularnych centrów handlowych, które stają się w jakimś stopniu centrami rozrywki. Segment handlu outletowego nadal rządzi się trochę innymi regułami, ze względu na nacisk tego konceptu na zakupy w cenach niższych od cen regularnych w przedziale rabatowym od -30 do -70%, które obowiązują przez cały rok. Centra outletowe udowodniły już, że są odporne w obliczu kryzysów finansowych. Przyszłość tego rynku to tworzenie niespotykanych miejsc, które będą łączyły świat realny z digitalowym, a także wyjątkowych doświadczeń zakupowych dla wszystkich klientów. Jednocześnie, rozwój cyfryzacyjny marek, które są naszymi partnerami biznesowymi, mocno wpłynie także na zarządzane przez nas centra. W przyszłości na pewno skupimy się na budowaniu lojalności klientów, będziemy otwierać pop-upy i tworzyć miejsca spotkań. A to dopiero początek!

Tagi: ROS Retail Outlet Shopping Thomas Reichenauer
Oceń artykuł:

Źródło: ROS Retail Outlet Shopping

Zobacz także

Centra outletowe są odporne w wyniku kryzysów finansowych

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.