Od kilku lat staramy się postępować zgodnie z filozofią zero waste - mówi Wojciech Tulwin, Dyrektor ds. Marketingu i PR, Recman. Wśród licznych działań marka wyróżnia m.in. wielokrotne wykorzystywanie tych samych kartonów papierowych do przesyłania produktów w ramach sieci, ograniczenie wykorzystywania toreb foliowych w salonach (te, które są nadal wykorzystywane, są zgodne z przyjętymi normami europejskimi nadające się do wielokrotnego użytku oraz zawierają składnik D2W, pozwalający na szybszy rozkład materiału), segregację odpadów produkcyjnych czy pakowanie produktów ze sklepu online wyłącznie w kartony papierowe. Recman jest również na etapie wprowadzenia toreb papierowych wielokrotnego użytku, które docelowo zastąpią torby foliowe.
Warto również podkreślić, że w ciągu kilku lat udało nam się znacząco ograniczyć korespondencję papierową, a faktury oraz inne dokumenty są w większości wysyłane w formie elektronicznej. Aby ograniczyć produkcję dodatkowych kart lojalnościowych w formie papierowej dopuszczamy również identyfikację klienta bez konieczności posiadania fizycznej karty.
Filozofia zero waste jest dla nas szczególnie istotna i ma na celu przede wszystkim zwiększenie świadomości wśród naszych pracowników. Zarówno w obszarach zużycia energii, wody, czy papieru, ale również w zagospodarowaniu odpadów i optymalizacji łańcucha dostaw. Planujemy również ograniczyć produkcję różnego rodzaju drukowanych materiałów reklamowych, m.in. w formie ulotek.
Jednocześnie chcemy ograniczyć, a docelowo w ciągu kilku lat wyeliminować torby foliowe, które już wkrótce zostaną zastąpione eleganckimi torbami papierowymi. Ponadto rozważamy ograniczenie produkcji opakowań prezentowych, które często są zbędne, jeżeli konsument kupuje dany produkt na własny użytek. Chcemy również edukować klientów, aby wiedzieli, w jaki sposób użytkować poszczególne produkty, żeby służyły im jak najdłużej. Jesteśmy przekonani, że klienci docenią te zmiany i będzie to miało realny wpływ na ograniczenie odpadów.
Z roku na rok obserwujemy coraz więcej rozwiązań mających na celu ograniczenie ilości generowanych odpadów. Wybrane sieci odzieżowe przyjmują używaną odzież wymieniając ją na rabat na kolejne zakupy. Również drogerie stosują podobne działania względem zużytych kosmetyków. Ponadto coraz częściej karty podarunkowe, ulotki oraz inne materiały drukowane przenoszą się do aplikacji mobilnych oraz Internetu.
Najważniejsze jest to, abyśmy wszyscy zrozumieli, że te zmiany nie kosztują nas wiele, a są w stanie pozytywnie wpłynąć na otaczające nas środowisko.