CH Forum Gliwice znajduję się w sercu jednego z najprężniej rozwijających się miast Śląska, w odległości 15 min od największego węzła drogowego w Europie Środkowej. Rozmowa z Grzegorzem Filipczykiem, dyrektorem CH Forum Gliwice, z ramienia JLL.
W tym roku świętują Państwo jubileusz – 10 lecie obiektu. Czy w związku z tym planujecie coś specjalnego dla swoich klientów? Może Pan zdradzić, co to będzie?
Zakładam, że sama modernizacja, przypadająca akurat w ten jubileusz, jest miłym wydarzeniem dla naszych Klientów. Mówię to także w kontekście działań, które podejmujemy w czasie modernizacji. To na przykład tematycznie z nią związane atrakcje dla dzieci i rodziców: gigantyczna piaskownica czy strefa małych budowniczych. Mamy też wiele innych pomysłów, które niebawem wdrożymy. Generalnie chodzi o to, aby renowacja naszego obiektu była źródłem dodatkowych korzyści dla innych. Oczywiście, planujemy również w październiku serię wydarzeń będących kulminacją jubileuszu: m.in. konkursy z super nagrodami oraz koncert znanej gwiazdy. Od strony czysto handlowej: jubileusz uświetniamy także poprzez wprowadzenie do obiektu nowych, pożądanych przez naszych klientów marek. Takich jak: Deichmann, Empik, Pepco, Smyk czy Swiss.
W lutym tego roku rozpoczęły się prace modernizacyjne. Centrum Handlowe posiada 4 kondygnacje, 140 sklepów i 43 000 mkw. powierzchni. Jak zaplanować modernizację tak dużego obiektu? Jakie zmiany przejdzie centrum?
Dziś w nowoczesnych obiektach nikt już nie rygluje sklepu z powodu remanentu. Podobnie jest z modernizacją: nie ma mowy o zamknięciu któregoś ze sklepów. Musimy tak rozłożyć prace w czasie i w przestrzeni, aby nasi klienci nie odczuli dyskomfortu. Podstawowe zabiegi to: podział prac na małe strefy robót, przewaga prac w godzinach nocnych, skuteczny nadzór i koordynacja nad pracami, wreszcie – może to jest nawet kluczowe - dobre zrozumienie z najemcami i wykonawcami. Dodam też, że bardzo ważne jest umiejętne informowanie klientów o tym, czego i kiedy mogą spodziewać się przychodząc do centrum.
Od lat Forum działa na rynku lokalnym w samym centrum miasta. W jaki sposób przeprowadzić modernizację, aby prace nie kolidowały z funkcjonowaniem obiektu?
Odpowiedź na to pytanie tkwi w poprzednim. Jednak domyślam się, że tu chodzi też o kwestie komunikacji i transportu. To w żaden sposób nie jest zakłócone, a CH FORUM to jedno z lepiej skomunikowanych centrów. Osiągalne dzięki świetnemu układowi dróg, dostępne pieszo, koleją oraz innymi środkami transportu publicznego.
Posiadacie Państwo Certyfikat BREEAM in Use Excellent. Czy modernizacja obiektu zakłada elementy sprzyjające środowisku?
Posiadany certyfikat oznacza, że te elementy są już w CH FORUM na bardzo wysokim poziomie. To nie jest tak, że raz na dziesięć lat coś unowocześniamy. W sferze eko jesteśmy prymusem. Niektórzy mogli o tym nie wiedzieć, ale stację do ładownia aut elektrycznych posiadamy już od wielu lat. Modernizacja natomiast jest okazją, z czysto technicznego punktu widzenia, do zamiany niektórych elementów infrastruktury na nowsze. Jeśli wymieniamy oświetlenie to oznacza, że będzie ono jeszcze bardziej nowoczesne, zgodne z trendami, a użyte materiały jeszcze bardziej przyjazne dla środowiska. To wynika z samego postępu technologicznego na świecie.