Sytuacja w Europie dynamicznie się zmienia, a liczba zagrożeń dla obiektów handlowych będących dużymi skupiskami ludzi, zdaje się rosnąć.
To prawda. Coraz większą wagę przywiązujemy do bezpieczeństwa w miejscach publicznych wobec rosnącego zagrożenia na świecie, a galerie handlowe jako miejsca odwiedzane tłumnie mogą w oczywisty sposób stać się obiektem zainteresowania terrorystów.
Wiąże się z tym konieczność włączenia szkoleń z zachowań w przypadkach wystąpienia takiego zagrożenia zarówno pracowników ochrony jak i często kilkusetosobowej załogi centrów handlowych.
W naszym kraju wciąż jeszcze odgłos wybuchu czy strzału budzi zainteresowanie i ciekawość ludzi, którzy biegną zobaczyć co się dzieje. W krajach, w których zagrożenie terroryzmem jest znacznie większe, takie odgłosy na ulicy czy w centrach handlowych skutkują odwrotnymi zachowaniami, ludzie kładą się na ziemi, uciekają, chowają się w bezpieczne miejsce i to jest oczywiście wynikiem innych doświadczeń niż ma to miejsce w Polsce. Powinniśmy obserwować jak na przestrzeni ostatnich lat zmieniły się zagrożenia atakami terrorystycznymi w krajach Europy uznawanych dotąd za bezpieczne i brać coraz poważniej przykład i naukę z działań, jakie inni w związku z tymi zagrożeniami podejmują.
Jakie rozwiązania i metody mogą być szczególnie efektywne w ochronie obiektów handlowych? Jakie płyną wnioski z Państwa dotychczasowych doświadczeń w tym zakresie?
Obserwujemy rosnące znaczenie systemów elektronicznej ochrony mienia oraz rozwiązań informatycznych, chociażby w systemach telewizji przemysłowej w służbie ochrony obiektów handlowych. Takie rozwiązania są coraz doskonalsze technicznie, ale też inwestycja w nie opłaca się w dłuższej perspektywie, szczególnie obecnie, kiedy nowe regulacje prawne jak ozusowanie umów zleceń, prognoza wprowadzenia min. stawek godzinowych oraz rosnąca co roku płaca minimalna powodować będą znaczący wzrost kosztów pracy, a tym samym przełoży się to na wzrost kosztów usług ochrony.
Jak układa się Państwu współpraca z zarządcami i właścicielami centrów i sieci handlowych? Co pomaga budować dobre relacje?
Współpraca pomiędzy przedstawicielami centrów, a naszymi menadżerami, wymiana informacji istotnych dla bezpieczeństwa i bieżących problemów oraz zadań dla ochrony buduje profesjonalną relację i skutkuje dla obu stron korzyściami.
My doskonalimy metody obsługi centrów handlowych, a centra zyskują elastycznego i profesjonalnego partnera realizującego postawione przed nim cele.
Nie spoczywają Państwo na laurach ulepszając swoją ofertę i wprowadzając nowe, zaawansowane technologie. Na jakiego rodzaju rozwiązania z Państwa oferty warto zwrócić uwagę?
Przede wszystkim stawiamy na technologiczne wsparcie działań operacyjnych. Usługi wideo weryfikacji alarmów i tak zwany wideo obchód są doskonałym przykładem takiego wsparcia. Ale to nie wszystko. Mocno inwestujemy również w rozwiązania informatyczne. Rozwijamy aplikacje optymalizujące pracę naszych mobilnych grup interwencyjnych. W 2014 roku wdrożyliśmy i rozwijamy aplikację mPanic, która posiada kilka przydatnych i praktycznych funkcji związanych z usługą ochrony. Kontrola czasu rozbrojenia i uzbrojenia systemu alarmowego czy możliwość wezwania załogi interwencyjnej w dyskretny sposób są praktycznymi zastosowaniami z których korzystają nasi klienci. W jednym telefonie mamy dane z wielu obiektów. Szybko i bezpiecznie. Więcej na naszej stronie http://mpanic.konsalnet.pl/
Jakie cele i założenia stawiają sobie Państwo na 2016 rok?
Przed nami kolejny trudny rok i konieczność poradzenia sobie nie tylko branży, ale też wszystkich korzystających z usług ochrony ze skutkami radykalnego wzrostu kosztów pracy, a tym samym cen za usługi, o czym wspomniałem wcześniej, w związku z ogłoszeniem zamiaru wprowadzenia minimalnej stawki godzinowej na poziomie 12 zł od 1 lipca.
Intensywnie pracujemy z autorami projektu ustawy aby w ramach prowadzonych konsultacji społecznych wziął pod uwagę stanowisko branży ochrony i wydłużył vacatio legis, tak by nowy przepis nie zaskoczył naszych klientów w połowie roku budżetowego.
To jeśli chodzi o rynek i branżę, natomiast jako firma chcemy dalej doskonalić swoje metody działania, wprowadzać innowacyjne technicznie rozwiązania dla naszych klientów. Pracujemy nad poprawą jakości usług, ale też poprawą procesów zarządzania firmą, jak chociażby kultura Lean Management, której prekursorem na świecie jest Toyota.
Jestem przekonany, że suma tych działań pozwoli nam pozostać na pozycji lidera branży ochrony.