Cyrkularność jest przedłużeniem życia produktu

2022-09-21 | 08:00

Ubrania Do Oddania to marka stawiająca przed sobą śmiały cel - zrewolucjonizowania polskiego rynku odzieżowego. Dzięki lokalizowaniu Butików Cyrkularnych w dużych miastach i rozpoznawalnych centrach handlowych marka chce być bliżej swoich odbiorców. Piotr Malinowski, Managing Director marki Ubrania Do Oddania opowiada m.in. o potencjale segmentu odzieży używanej na polskim rynku, strategii komunikacji marki oraz preferencjach dotyczących wyboru określonych lokalizacji handlowych.


Ubrania Do Oddania to młoda marka, funkcjonująca na polskim rynku od 5 lat. W jakich okolicznościach zrodził się pomysł na ten biznes? Jaką szansę dostrzegliście na rynku?

Założycielami marki są Zosia Zochniak i Tomasz Bocian, to oni w 2018 roku założyli portal fundraisingowy www.ubraniadooddania.pl. Cel był jeden: zrewolucjonizować polski rynek odzieży, udowodnić, że drugi obieg może być bardziej odpowiedzialny, a przede wszystkim cyrkularny. Tu istotny jest fakt, że Polaków nie trzeba namawiać do ubrań z drugiej ręki. W naszym kraju w second-handach ubiera się już ponad 10 mln ludzi. Wyzwanie stanowił pozornie bardziej atrakcyjny towar z zachodu. To na nim bazuje większość sklepów z asortymentem używanym, w wyniku czego Polska stała się tekstylnym śmietnikiem Europy. Dlatego jako Ubrania Do Oddania przekonujemy Polki i Polaków do korzystania z tych second handów, które działają w modelu cyrkularnym. Dla naszej marki to istotne, by oferować prosty model zbiórek na terenie całej Polski, dawać alternatywę dla gospodarstw domowych i darczyńców naszego portalu, a następnie posortowane wprowadzać ponownie do drugiego obiegu.

Wspomniał Pan o zrewolucjonizowaniu rynku odzieżowego w Polsce - jakimi metodami chcieliby Państwo osiągnąć cel?

Rozbijamy mity, które narosły na temat odzieży używanej i dążymy do tego, by marka Ubrania Do Oddania stała się synonimem rewolucji rynku odzieżowego w Polsce. Realizujemy to przede wszystkim dzięki transparentnie zbieranej odzieży używanej przez portal fundraisingowy www.ubraniadooddania.pl. Otwieramy także autorskie pop-up story w centrach i galeriach handlowych pod jednym szyldem “Butiku Cyrkularnego”. To tu klient zaopatrzy się w wyselekcjonowane i odświeżone ubrania oraz dodatki z drugiego obiegu, weźmie udział w edukacyjnych warsztatach wokół cyrkularności, a także odda niepotrzebną odzież do dedykowanych boxów. Zachęcamy także do odwiedzin naszych stacjonarnych second-handów “Na okrągło” w Galerii Wileńskiej oraz UDO second hand w 3 Stawach, gdzie oferujemy bogaty asortyment wyselekcjonowanych ubrań, butów, akcesoriów użytku domowego i zabawek – wszystko z drugiego obiegu. Każdy second-hand jest zgodny z ideą cyrkularności i misją marki. Dlatego, oprócz zakupów rzeczy z drugiej ręki, w sklepach można również oddać niepotrzebne ubrania. Co dla nas bardzo istotne, to fakt, że od początku działalności wraz ze współpracującymi z nami organizacjami charytatywnymi przeprowadziliśmy 700 kampanii, aktualnie trwa ponad 200 zbiórek. Ponad 35 000 użytkowników portalu zaufało nam przekazując niepotrzebne rzeczy do UbraniaDoOddania.pl. Teraz organizujemy się szczególnie, pod jednym hasłem: razem do miliona. Chcemy zaangażować jeszcze więcej odbiorców do odświeżenia swoich szaf, a przy tym realnego wsparcia naszych partnerskich NGO. Do akcji #razemdomiliona zaprosiliśmy Ambasadorów naszej marki, pracowników firm w ramach naszego programu CSR “Firma wPorządku" oraz klientów naszych sklepów stacjonarnych. Nie chcę zapeszać, ale myślę, że wspólnymi siłami jeszcze przed końcem lipca dobijemy sześciocyfrowy licznik!

Jak obecnie odbierana jest marka przez dzisiejszych konsumentów? Czy trudno jest przekonać klienta do zakupu ubrań z drugiej ręki?

Nasze sklepy zlokalizowane są w dużych miastach: Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu Katowicach, Bydgoszczy, gdzie spotykamy bardzo świadomego konsumenta. Odwiedza nas szerokie spektrum konsumentów, nie tylko jeden dominujący profil. Możemy liczyć na uczącą się młodzież z liceum, studentów, świadomych ekologii konsumentów pracujących na etatach w różnych biznesach, wśród konsumentów mamy przekrój wszystkich kategorii wiekowych. Na początku dominuje pozytywne zaskoczenie, że oferujemy odzież z drugiego obiegu i że jesteśmy tak blisko nich.  Potem pojawia się dłuższa więź: częstsze wizyty na cyklach wyprzedażach,  oddawanie niepotrzebnych ubrań bezpośrednio w butikach.   

Jak według Państwa marki Ubrania Do Oddania wygląda idea cyrkularności?

Każdy członek naszego zespołu ma na to pytanie swoją odpowiedź. To, co łączy wszystkie wypowiedzi to zrozumienie, że cyrkularność jest przedłużeniem życia produktu. Zespół Butików Cyrkularnych powie, że ta idea nierozerwalnie łączy się z wprowadzaniem ubrań i akcesoriów do ponownego obiegu, zachęcaniem do zrównoważonych i świadomych zakupów. Pracownicy w magazynie wskażą na to, jak ważne jest, by dbać o odzież, a wraz z decyzją jej oddania upewnić się, że jeszcze komuś posłuży. Członkinie teamu marketingowego wyróżnią potencjał edukacyjny, by o zrównoważonej modzie mówić merytorycznie i inspirująco, docierając do różnych grup odbiorców. Każdy z zespołu pod szyldem marki UDO ma tę świadomość, że idea cyrkularności nie zamyka się w kilku hasłach. Istotne, że stała się częścią naszej wspólnej misji.

Gdzie aktualnie jesteście Państwo obecni?

Przede wszystkim chcemy być blisko konsumentów i być dostępni dzięki temu, że działamy w kilku kanałach dystrybucji. Konsumenci modowi mogą znaleźć nasze Butiki Cyrkularne w wiodących regionalnych Centrach Handlowych. Przykładami są Galeria Mokotów, Wars Sawa Junior, Wroclavia, Galeria Katowicka, Avenida. Wkrótce zawitamy do kolejnych galerii: Posnanii, dwóch nowych punktów na mapie Warszawy, kolejnej galerii we Wrocławiu i w Bydgoszczy. W II połowie roku chcemy pojawić się w nowych miastach: Łodzi, Szczecinie. Na koniec roku będziemy już w 12 lokalizacjach. Konsumenci z głównego nurtu  mogą znaleźć nasze najnowsze dziecko - sklepy UDO Second hand w regularnych galeriach: Galerii Wileńskiej w Warszawie, 3 Stawach w Katowicach (już w czerwcu) oraz Pestce w Poznaniu (także w czerwcu). W planach mamy kolejne otwarcia, aby rok zamknąć z minimum 10 sklepami w tym formacie. W ramach programu partnerskiego UDO współpracujemy i zaopatrujemy na zasadach wyłączności już 15 sklepów  w całej Polsce. Są one zlokalizowane w bliskim sąsiedztwie konsumentów: na głównych ulicach handlowych, osiedlach, przedmieściach miast. Konsumenci mogą natrafić zarówno na butki 50 metrowe, jak i duży format sklepu 300 mkw.

Jak wygląda marketing marki Ubrania Do Oddania? Z jakich narzędzi korzystacie najczęściej i jaką strategię komunikacyjną przyjęliście?

Strategia naszej marki jest ściśle oparta na edukacji konsumenta. We wszelkich komunikatach istotne jest dla nas uświadamianie i motywowanie odbiorcy do zrównoważonych działań, nie tylko na rzecz mody, ale szeroko rozumianego środowiska. Stawiamy także na transparentność i otwartość. Intensywnie działamy w przestrzeni mediów społecznościowych, publikując angażujące treści na Instagramie, Facebooku oraz LinkedInie. Prowadzimy mail marketing, tworząc inspirujące newslettery dla dedykowanej bazy naszych butików (cykliczny newsletter “Cyrkularnik”) oraz licznej grupy użytkowników portalu www.ubraniadooddania.pl. Angażujemy się także w przestrzeni akademickiej, występując na panelach dyskusyjnych czy wykładach. Współtworzymy edukacyjne warsztaty i spotkania wokół cyrkularności, jak oficjalne otwarcia naszych Butików Cyrkularnych czy event “Wiosenne inspiracje” we Wroclavii.

Posiadacie Państwo Pop-Up Store’y, tzw. Butiki Cyrkularne, zlokalizowane w popularnych polskich obiektach handlowych - jak aktualnie wygląda strategia rozwoju tego formatu?

W tym momencie prowadzimy sześć Butików Cyrkularnych, do końca roku planujemy mieć ich dwanaście. Oznacza to że na mapie Polski praktycznie przybędzie minimum 1 miesięcznie.

Jakie są Państwa preferencje związane z wyborem określonych lokalizacji handlowych? Jakie są wymagania w  tym zakresie?

Butki Cyrkularne celują w wiodące, regionalne galerie handlowe. Standardowy format to 120-160 mkw., ale z racji na pop-up musimy być i jesteśmy elastyczni co do powierzchni. Sklepy UDO Second hand planujemy w regularnych galeriach hipermarketowych w formacie 150-250 mkw.

Państwa program umożliwia brandom z branży fashion bycie bardziej cyrkularnymi? Co za tym przemawia i z jakim spotyka się zainteresowaniem?

Zainteresowanie firm jest spore, branża bardzo uważnie przyglądała się naszej współpracy z marką 4F i widzi ten sukces. Firmy odzieżowe już dzisiaj dobrze wiedzą, że cyrkularność jest nie tylko konieczna, ale też opłacalna. Obserwują drugi obieg i zastanawiają się jak do niego dołączyć. Oferujemy markom modowym pełne wsparcie na każdym etapie wejścia na rynek drugoobiegowy: zbierania, sortowania (w tym naprawiania) i sprzedaży - zarówno w kanałach offline jak i online. Firma, w zależności od potrzeb i możliwości, sama decyduje czy zależy jej jedynie na wybranym obszarze działań czy całym pakiecie, oferujemy każdy wariant współpracy. Działania w zakresie drugiego obiegu to jeszcze teraz aktywności nadobowiązkowe dla firm odzieżowych, ale branża ma świadomość, iż zostaną nań szybko wymuszone, co pokazuje  strategia Unii Europejskiej na rzecz zrównoważonych wyrobów włókienniczych w obiegu zamkniętym. Rynek odzieży używanej to od wielu, wielu lat ogromny biznes, który bardzo dynamicznie rośnie. Wprowadzenie przez markę rzeczy do ponownego obiegu w sposób uczciwy i transparentny jest bardzo korzystne, nie tylko pod względem środowiskowym i wizerunkowym, ale także finansowym. Co nas szczególnie cieszy, jest także atrakcyjne dla klienta - rzeczy z II obiegu po prostu świetnie się sprzedają.

Jaka jest perspektywa rozwoju Państwa segmentu w Polsce? Jak pod tym względem wypadamy na tle pozostałych krajów?

Rynek recyklingu i odzieży second hand w Polsce jest bardzo dojrzały. Rozwijał się przez dziesięciolecia i będzie nadal...  Dotyczy to zarówno segmentu sortowania, handlu hurtowego i detalicznego czy dalszego przetwórstwa. Ponadto Polska to liczący się w Europie importer odzieży, która trafia na krajowy rynek, jak i wiele rynków eksportowych. Branżę na pewno czekają zmiany dotyczące konsolidacji w segmencie produkcyjnym, ponieważ rynek jest dziś bardzo rozdrobniony. Ponadto technologie i nowe nawyki konsumenckie będą powodować zmiany w segmencie retailowym. W porównaniu z innymi krajami czy to CEE czy EU wyglądamy dobrze, jesteśmy bardziej konkurencyjni, co jest ważne dla konsumentów. Zarówno w branży produkcyjnej jak i retailowej nikt nie ma monopolu, jak to jest np. na Węgrzech czy Litwie.

Niedawna pandemia Covid-19, wojna na Ukrainie, gwałtowny wzrost cen produktów i usług, zmiana preferencji konsumenckich, podyktowana m.in. niepewnością jutra - z jakimi jeszcze wyzwaniami w Państwa ocenie będzie się mierzył rynek handlu detalicznego w najbliższym czasie?

Wymieniła pani zjawiska “czarnego łabędzia” których nie sposób było przewidzieć,  jak i te które były tylko kwestią czasu, ze względu na politykę fiskalną rządu. W handlu detalicznym mamy o czym myśleć. Od lat mamy presję technologiczną ze strony konsumentów którzy poszukują nowych kanałów zakupowych, swobodnie żonglując między offline i online. Konsumenci modyfikują swoje zachowania i preferencje zakupowe, płatnicze, na które musimy reagować. Każde kolejne pokolenie jest inne i ma inne oczekiwania, co widać po mapie marek, które nie wytrzymują w tym wyścigu. Ciekawe będą także trendy na rynku zatrudnienia: z jednej strony presja wynagrodzeń, bo wiadomo, inflacja, z drugiej podaż dużej ilości pracowników z Ukrainy i ogólnie ze Wschodu. Dla wielu z nas w retailu, koszty pracowników to najwyższy procent kosztów w budżetach sklepów.

Dziękujemy Panu za rozmowę.
Bardzo dziękuję.

Tagi: Piotr Malinowski Rozwój sieci handlowych Ubrania do Oddania
Oceń artykuł:

Fot: Ubrania do Oddania Źródło: Ubrania do Oddania

Cyrkularność jest przedłużeniem życia produktu

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.