Czas jest jednym z najcenniejszych zasobów

2018-11-13 | 09:00

Gdzie Polacy częściej zamawiają jedzenie - do biura czy może do domu?

Proporcje zamówień do biur i domów powoli się wyrównują. Z jednej strony Polacy chętnie zamawiają jedzenie do domu, ponieważ najwięcej zamówień przypada wciąż na weekendy, piątkowe wieczory i dni, które zwykliśmy wyjątkowo świętować, takie jak Walentynki, Dzień Dziecka czy Dzień Kobiet. Z drugiej strony z roku na rok coraz więcej jest też zamówień w porze lunchu, do pracy. Lunch w pracy, który nie jest już kanapką jedzoną przy biurku, a pełnowartościowym posiłkiem, powoli staje się trendem.

Pizza często uważana jest za nieodłączny atrybut kibica. Czy w Państwa wynikach sprzedaży ten wniosek również znajduje odzwierciedlenie?

Pizza od lat towarzyszy rozgrywkom sportowym oglądanym przed telewizorem. Najlepszym na to dowodem są dane podsumowujące zamówienia podczas tegorocznych Mistrzostw Świata w piłce nożnej. Blisko 60 proc. wszystkich zamówień stanowiła pizza, a dopiero jako kolejne na liście preferencji kibiców znalazły się burgery (25 proc. zamówień) i kuchnia azjatycka (8 proc.). Dziś kibice mogą wybierać z pełnego spektrum kuchni świata, ale wciąż decydują się na pizzę, ponieważ można ją łatwo podzielić, gdy oglądamy mecz w większym gronie. Ważne imprezy sportowe to też okres wzmożonej pracy dla rynku delivery. PizzaPortal.pl podczas Mundialu 2018 odnotowała bowiem aż 20-procentowy wzrost liczby zamówień.

Na jakim poziomie kształtują się Państwa przychody? Jaka jest wysokość średniego zamówienia?

Przede wszystkim PizzaPortal.pl od lat jest jednym z liderów w branży zamawiania jedzenia online, a dziś rośnie szybciej niż rynek. To nie było łatwe zdanie, biorąc pod uwagę zmiany w tej branży i jej konkurencyjność. Dziś rynek zamówień jedzenia online wart jest około 500-600 mln zł. Na jedzenie zamawiane przez Internet z roku na rok wydajemy też o 60-70 proc. więcej. Wartość średniego koszyka zamówień na PizzaPortal.pl kształtuje się zaś na poziomie 40-50 zł w zależności od wybranej kuchni.

Czy w Państwa działalności zauważana jest sezonowość? Wydaje się, że więcej zamówień powinno być jesienią i zimą, kiedy więcej czasu spędzamy w domu ze względu na niesprzyjającą aurę. A może Polacy chętniej korzystają z zamówień online przy innych okazjach?

Podczas sezonu jesiennego i zimowego klienci faktycznie częściej spędzają wieczory w domu, czemu towarzyszy zamawianie jedzenia. Jest to więc okres intensywnej pracy dla branży. Dodatkowo, tak jak wspomniałem, wzrosty liczby zamówień odnotowujemy podczas ważnych wydarzeń sportowych oraz świąt takich jak Walentynki, Dzień Dziecka czy Dzień Kobiet. Standardowo „wzmożony ruch” jest także w weekendy.

Nowoczesne technologie opanowały już właściwie każdą dziedzinę naszego życia. Jak wpływają one na branżę dostaw żywności?

Nowoczesne technologie w branży dostaw jedzenia to tak naprawdę kilka różnych wątków. Przede wszystkim możemy mówić o konstrukcji samego serwisu, który np. dostosowany jest do korzystania z niego na urządzeniach mobilnych, pozwalając w łatwy sposób znaleźć restauracje i uszeregować je pod względem rodzaju preferowanej kuchni, wybierając lokal najlepiej oceniany przez innych zamawiających. W przyszłości nowością w tym obszarze mogą być np. zamówienia głosowe. To także nowoczesne rozwiązania płatnicze, szczególnie te pozwalające na płatność online, zaledwie jednym kliknięciem. Jeśli chodzi o kwestię samej dostawy, bardzo popularne dziś są elektryczne skutery. Być może w przyszłości zastąpią je pojazdy bezzałogowe czy np. samochody, w których będzie można wypiekać pizzę, by podać ją klientowi zaraz po wyjęciu z pieca. Na razie jednak najważniejszym wyzwaniem dla branży w Polsce jest maksymalne skrócenie czasu realizacji dostaw.

Na rynku dostaw jedzenia obecnie dominują dwa modele. Czy może Pan przybliżyć ich szczegóły?

Oczywiście. Pierwszym z nich jest tradycyjny model marketplace, w którym firma oferująca rozwiązania do zamawiania jedzenia online jest pośrednikiem między konsumentem a restauracją, jednak nie ma bezpośredniego wpływu na jakość i czasowość dostawy. Drugi model, który rozwija się od niedawna, także przy udziale Pizzaportal.pl, to dostawy realizowane przez własną flotę, gwarantujące czas dostawy, ale wymagające określonych nakładów w jej logistykę i transport. Rośnie bowiem grupa ludzi, dla których czas dostawy ma szczególne znaczenie. Chcą, by zamówione jedzenie niemal od razu trafiło pod ich drzwi i są skłonni za taką usługę zapłacić. Dlatego też PizzaPortal.pl w ubiegłym roku wprowadziła dostawy korzystając z własnej floty, w 30 minut, w wybranych restauracjach we Wrocławiu. Dzięki temu możemy zaoferować model hybrydowy, łączący bycie pośrednikiem, i własną flotę, żeby klient mógł wybrać dowolną restaurację, jeśli jest gotowy poczekać nieco dłużej, a jeśli potrzebuje dostawy szybko, może skorzystać z tej oferowanej przez nas.

Rośnie znaczenie trendu convenience, czyli stawiania przede wszystkim na wygodę, jakość i dostępność „tu i teraz”. Trend ten wpływa na zmianę oblicza nie tylko branży spożywczej, ale także rynku dostaw jedzenia. W jaki sposób?

Czas staje się obecnie jednym z najcenniejszych zasobów, a rozwiązania pozwalające go zaoszczędzić są pożądane praktycznie w każdej sferze życia. Naturalną koleją rzeczy jest więc fakt, że rośnie popularność produktów on-the-go, które można wszędzie ze sobą zabrać. Są to wysokiej jakości półprodukty, które przyspieszają przygotowanie posiłków (np. gotowe, umyte mieszanki warzyw i owoców) czy też jedzenie zamawiane, które może być dostarczone we wskazane miejsce, w określonym czasie. Jest to duże wyzwanie nie tylko dla branży gastronomicznej, która musi dostosować się do zmieniających się warunków rynkowych, ale także dla branży delivery, przed którą stawia się coraz większe oczekiwania, jeśli chodzi o jakość i czasowość dostaw.

A jak zmieniają się dziś oczekiwania klientów? Które elementy są cenione przez nich najbardziej: jakość posiłku, czas dostawy, a może cena?

Dla różnych grup klientów inne elementy będą tymi najbardziej istotnymi. W Polsce wciąż mamy do czynienia z dużą grupą konsumentów, dla których jednym z najważniejszych parametrów wyboru oferty jest cena. Dlatego są skłonni korzystać z rabatów i promocji. Równie istotna w tym momencie jest też jakość jedzenia, adekwatna do jego ceny. Co więcej, biorąc pod uwagę rosnące tempo życia, kluczowe znaczenie zaczyna odgrywać wspomniany już czas. Dlatego platformy do zamawiania jedzenia online będą zmierzać w kierunku jeszcze większej wygody korzystania i czasowości realizacji swojej oferty.

Dziś PizzaPortal.pl obsługuje ponad 3000 lokali w prawie 300 miastach na terenie całej Polski. Jakie są plany Państwa dalszego rozwoju?

Jako jeden z liderów rynku zdecydowanie stawiamy sobie wysokie wymagania. Przede wszystkich chcemy dalej rozwijać ofertę dostępnych na platformie restauracji. Planujemy też kontynuować współpracę ze znanymi partnerami, takimi jak Coca-Cola czy BLIK, by gwarantować zamawiającym zarówno atrakcyjne cenowo propozycje, jak i szybkie sposoby regulowania rachunku za zamówienie. Odpowiadając zaś na oczekiwania klientów, których chcą jak najszybciej dostać zamówione jedzenie, planujemy w najbliższym czasie rozszerzyć dostawy własne, oferowane obecnie we Wrocławiu, na kolejne miasta.

Biznes to nie tylko same sukcesy, ale i porażki. Jaką najważniejszą lekcję do tej pory wyniósł Pan w tym biznesie?

Branża gastronomiczna, a w szczególności dostaw jedzenia, to temat wymagający wiedzy, doświadczenia i wyczucia. Nie ma jednej sprawdzonej recepty na sukces, więc codziennie uczymy się czegoś nowego, a zmiana jest jedynym stałym elementem naszej pracy. Na pewno dużym wyzwaniem jest dla nas wyjście naprzeciw oczekiwaniu konsumentów co do terminowości dostaw. Choć rozwój dostaw własnych przebiega zgodnie z oczekiwaniami, to mamy świadomość, że przed nami jeszcze długa droga, by ten nowy standard upowszechnić w całej Polsce.

Tagi: Bartosz Sala PizzaPortal.pl
Oceń artykuł:

Źródło: PizzaPortal.pl

Zobacz także

Czas jest jednym z najcenniejszych zasobów

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.