Część konsumentów pozostanie lojalna zakupom internetowym

2020-10-14 | 09:00

Nowe technologie zmieniają oblicze handlu. Wkroczyły one już do naszego życia na dobre. Właściciele sklepów powinni dostosowywać się do nowej rzeczywistości i wykorzystywać te możliwości do rozwoju firmy. Umiejętne ich zastosowanie może podnieść zyski i znaczenie marki - mówi dla Magazynu Galerie Handlowe - Maciej Ptaszyński, wiceprezes Polskiej Izby Handlu

Struktura handlu w Polsce podlega w ostatnim okresie silnym zmianom. W szczególności dotyczy to handlu internetowego – silnym bodźcem do rozwoju tego segmentu było wprowadzenie ograniczenia handlu w niedziele. Sytuacja związana z koronawirusem bez wątpienia wzmocniła ten trend. Można zatem zakładać, iż część konsumentów pozostanie lojalna temu kanałowi sprzedaży nawet po zakończeniu epidemii – czy to przez przyzwyczajenie, czy na skutek zidentyfikowania jego zalet w tym trudnym okresie.

Małe sklepy spożywcze rywalizują z dużymi sieciami dyskontów szerszą ofertą. Mają więcej pozycji asortymentowych, nierzadko są to produkty premium. Wtedy pojawia się ryzyko, że nie trafią w gust klientów i artykuły nie będą szybko sprzedane. To najgorsza wizja dla właściciela sklepu – towar uwięziony na półce, to uwięzione pieniądze. I właśnie tutaj otwiera się pole dla nowych technologii, pomagają one zoptymalizować asortyment i dokładnie zaplanować zakupy w hurtowni. Tak właśnie zarządzają towarem nowoczesne sieci franczyzowe. Wprowadzają dla swoich partnerów w sieci rozwiązania, które dostarczają szczegółowych wskazówek, jak gospodarować towarem, aby nie zalegał on na półce. Obecnie takie instrumenty pozwalają działającym na własny rachunek właścicielom sklepów zrzeszonych w sieciach franczyzowych dostosowywać ofertę do potrzeb nawet w skali mikro. Jeżeli to potrzebne mogą ją różnicować  nawet dla poszczególnych sklepów w oparciu o dostarczane dane, monitorować ceny koszyka produktów, planować promocje, dostarczać wiedzę porównywalną z tą jaką ma manager w dużej firmie.

Rozwój nowych technologii to także udogodnienia dla klientów, którzy mogą korzystać z aplikacji i zbierać punkty lojalnościowe, sprawdzać jakie są promocje, planować zakupy. Być może wkrótce będziemy obserwować na przykład zmierzch gazetek reklamowych, które zostaną zastąpione przez aplikacje czy też spersonalizowaną ofertę współpracującą z aplikacją na telefonie komórkowym klienta.  Konsumenci mogą także szybko zrobić sprawunki dzięki kasom samoobsługowym,  w Polsce funkcjonują już nawet sklepy bez obsługi, otwierane przez klienta za pomocą aplikacji. Na szeroką skalę robimy zakupy w internecie. Planujemy je i wybieramy zza ekranu komputera lub smartfona i następnie wygodnie je odbieramy, często łącząc ze sobą różne kanały sprzedaży. Bardzo rozwinął się też rynek usług dostawczych – artykuły może przywieźć do domu kurier lub możemy je odebrać w wygodnym punkcie np. w sklepie obok domu. Jednak wciąż w większości opieramy się na rozwiązaniach tradycyjnych, chociaż szybko to ewoluuje. To, czy konsumenci korzystają z nowych technologii, zależy także od ich wieku oraz miejsca zamieszkania. W tej chwili obserwujemy wejście handlu w zupełnie nową erę, handel oparty tylko  na sklepie stacjonarnym i relacji konsument – sprzedawca odchodzi do historii. Budowane są zupełnie nowe zależności, gdzie głównym elementem jest sieć.

Dostęp do innowacyjnych instrumentów może mieć przede wszystkim sklep, który działa w  nowoczesnej sieci franczyzowej. Dla pojedynczych, niezrzeszonych placówek tworzenie zaawansowanych aplikacji i rozwiązań informatycznych byłoby zbyt kosztowne. Poza tym systemy tego rodzaju bazują na big data, co niejako z definicji eliminuje pojedyncze niezrzeszone placówki  z możliwości efektywnego pozyskiwania i dzielenia się danymi. Dlatego, aby małe i średnie sklepy mogły sprostać walce konkurencyjnej z silnymi dyskontami oraz odnaleźć się na coraz bardziej cyfrowym rynku, powinny się jednoczyć w systemach franczyzowych oraz grupach zakupowych. Otrzymują wówczas  przydatne rozwiązań i narzędzia do sprawnego zarządzania placówką, pozwalających podjąć walkę konkurencyjną o klienta w nowym środowisku handlu detalicznego. Kolejnym, już wkrótce możliwym do wykorzystania w handlu, rozwiązaniem będzie sztuczna inteligencja. W pewnych obszarach, jeżeli chodzi o działania analityczne, już powoli zaczyna się ona pojawiać także w sieciach o strukturze rozproszonej – takich jak franczyzowe. Najważniejsze jest, aby w tej chwili zacząć już myśleć przyszłościowo – sklepy i sieci, które dziś nie rozpoczną transformacji cyfrowej nie będą w stanie nadążyć za rozwojem handlu i postaw konsumenckich. Z punktu widzenia klienta obecnie oprócz ceny i bliskości sklepu ważny jest także czas. Rozwiązania cyfrowe przyczyniają się do poprawy świadomości konsumenta, przez co skracają czas realizacji zakupów, co przy coraz szybszym tempie życia i coraz krótszym czasie, jaki mamy na zakupy, wydaje się niezbędne.

Tagi: Maciej Ptaszyński Polska Izba Handlu
Oceń artykuł:

Fot: Polska Izba Handlu Źródło: Polska Izba Handlu

Część konsumentów pozostanie lojalna zakupom internetowym

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.