Jak twierdzi, Dorota Pomacho-Pątkiewicz, Dyrektor Zarządzająca w Pandora Jewelry CEE Sp. z o.o., z ochroną bywa różnie, a jej poziom zależy od wagi, jaką centrum handlowe przykłada do tematu oraz kompetencji osób, jakie zatrudnia do tych zadań. Niestety najczęściej są to unikający konfrontacji panowie.
Dbamy o bezpieczeństwo naszych Klientów. W każdym naszym salonie Pandora znajduje się przycisk antynapadowy, który w sytuacji zagrożenia uruchamia alarm i wzywa ochronę zewnętrzną. Grafiki pracowników są tak ustawiane, by w sklepie zawsze przebywały minimum dwie osoby z obsługi. Dodatkowo wszystkie obiekty są monitorowane i znajdują się w dobrych miejscach w centrach handlowych, co na pewno wpływa na komfort zakupów oraz zwiększa poczucie bezpieczeństwa u naszych Klientów. Dysponujemy także numerami alarmowymi informującymi ochronę galerii o nagłych sytuacjach.
Z ochroną bywa różnie, a jej poziom zależy od wagi, jaką centrum handlowe przykłada do tematu oraz kompetencji osób, jakie zatrudnia do tych zadań. Na korytarzach galerii handlowych spotkać można bardzo uprzejmych, a co ważniejsze, pomocnych ochroniarzy, którzy w sytuacjach zagrożenia reagują szybko i sprawnie, pomagając zarówno Klientom, jak i pracownikom sklepów. Niestety częściej mamy do czynienia z unikającymi konfrontacji panami, których np. w momencie ewakuacji centrum handlowego trudno znaleźć.
Problemem są głównie duże centra handlowe, gdzie zazwyczaj jest za mało pracowników ochrony.
W sytuacjach trudnych, gdy w salonie pojawi się osoba agresywna lub niebezpieczna, zwykle nie ma nikogo w pobliżu i trzeba wykonać telefon do ochrony, a niestety nie zawsze jest to możliwe. Z naszego doświadczenia wynika także, że za mała ilość ochrony monitoruje galerie w czasie ich otwarcia, kiedy ruch jest naturalnie wzmożony. Nierzadko zdarza się także, że na teren centrum handlowego poza jego godzinami pracy można dostać się bez kontroli. Widzimy jednak światełko w tunelu, coraz więcej galerii dostrzega znaczenie poczucia bezpieczeństwa swoich Klientów i pracowników i dla przykładu w kilku miejscach możemy już spotkać ochroniarzy poruszających się na segway’ach, co znacznie przyspiesza czas reakcji. Niemniej, biorąc pod uwagę powyższe – w naszym odczuciu koszty wspólne w tym zakresie są zbyt wysokie w stosunku do jakości świadczonych usług.
W związku z wprowadzonym zakazem handlu w niedzielę wiele centrów handlowych zdecydowało się na wydłużenie godzin otwarcia, jednak z naszych obserwacji wynika, że takich przypadków jest coraz mniej i obiekty odchodzą już od tej praktyki. W sytuacjach, gdy pracownicy mają utrudniony powrót do domu w związku z dłuższym czasem pracy, otrzymują zgodę na powrót taksówką.