Blue City jest coraz bardziej ekologiczne. Dokłada wszelkich starań, aby minimalizować zużycie energii elektrycznej, stosując energooszczędne oświetlenie oraz systemy do zarządzania energią elektryczną i klimatyzacją. O szczegółach opowiada Krzysztof Sajnóg, Dyrektor Marketingu Centrum Handlowego Blue City.
Korzystamy np. z oświetlenia opartego na czujkach zmierzchowych, czujnikach ruchu itp. Przeszliśmy na komunikację elektroniczną, zużywającą coraz mniej papieru. Blue City było zresztą prekursorem w wykorzystaniu Internetu do promocji oferty centrum. Dbamy również, aby wśród najemców były sklepy z produktami eko, artykułami spożywczymi i kosmetykami. Tym samym chcemy wspierać naszych klientów w dokonywaniu świadomych wyborów. Staramy się również wpływać na zachowania proekologiczne najemców gastronomicznych i zachęcamy do używania naczyń wielorazowego użytku, np. poprzez zainstalowanie w strefie foodcourt infrastruktury do mycia naczyń i tac. Od początku działalności w strefie Bistro i Cafe IKEA dostępne są wyłącznie w pełni kompostowalne opakowania, w ostatnim czasie wprowadziło je również kilku innych najemców. W trosce o samopoczucie naszych klientów urządziliśmy w Blue City kilka stref wypoczynku, w których umieściliśmy ozdobne rośliny zielone.
Nowe technologie proekologiczne zdecydowanie łatwiej jest wprowadzać w budynkach planowanych i obecnie budowanych niż implementować w obiektach istniejących od 15 czy 20 lat. Niemniej jednak te drugie również starają się wprowadzać, w takim stopniu jak to jest możliwe, rozwiązania energooszczędne i przyjazne środowisku. Inwestorzy, właściciele i zarządcy obiektów handlowych są coraz bardziej świadomi konieczności dbania o środowisko naturalne, ale podążają również za oczekiwaniami klientów. Większość centrów dąży do uzyskania certyfikatów potwierdzających ich działania pro eko. Blue City uzyskało certyfikat BREEAM In-Use, którym są wyróżniane budynki stosujące praktyki zarządcze przyjazne środowisku. W trakcie procedury przyznawania certyfikatu bierze się pod uwagę dobre praktyki zarządcze m.in. w zakresie oszczędzania energii i wody, ochrony środowiska przed skażeniem, komfortu użytkowników oraz gospodarki odpadami. Oceniany jest też sam budynek, przy czym premiowane są rozwiązania techniczne redukujące zużycie mediów.
Blue City włącza się również w różnorodne inicjatywy promujące ekologiczne zachowania i edukację w tym zakresie. Raz w miesiącu odbywają się w Blue City Jarmarki Produktów Regionalnych, podczas których regionalni producenci oferują klientom naturalną żywność. W minionym roku w Blue City miały również miejsce targi Slow Beauty, które były okazją do zakupu naturalnych i ekologicznych kosmetyków oraz skorzystania z bezpłatnych, indywidualnych konsultacji kosmetologów w tym zakresie.
Ponadto wiele centrów handlowych i budynków biurowych promuje ekologiczne formy transportu, np. Blue City ma stale powiększaną stację rowerową Verturilo, stację naprawy rowerów i parkingi dla jednośladów. W tym roku zamierzamy zamontować kilka bezpłatnych punktów ładowania samochodów elektrycznych. Współpracujemy również z firmami transportowymi oferującymi carsharing oraz taksówkarskimi, które wykorzystują samochody hybrydowe i niskoemisyjne.
Bardzo ważną kwestią jest optymalizacja zużycia mediów i wykorzystanie nadwyżek ciepła, jaką wytwarza centrum handlowe. Można ją odzyskać dzięki specjalistycznym systemom zbierającym ciepło z powietrza i przekazującym je innym mediom, np. wodzie. Dzięki temu centrum nie musi pobierać z sieci ciepłowniczej całości swojego zapotrzebowania na ciepło. To jeszcze rzadkość na naszym rynku, ale i przyszłość.