Design thinking

2018-06-29 | 09:00

Meble marki VOX znajdują się we wnętrzach mieszkań w ponad 25 krajach na wszystkich kontynentach – od Stanów Zjednoczonych, przez Polskę i Rosję, aż po Australię i Tajwan. Cieszą się uznaniem Klientów od blisko 30 lat. Przełomowym jednak momentem w historii VOX był rok 2013, kiedy odbyło się przekazanie zarządzania firmą w ręce Piotra Wita Voelkel. Wówczas nastąpił też proces rebrandingu marki, a o jego ostatecznym kształcie dziś rozmawiamy z Pawłem Gajem, zarządzającym pionem Trade Marketingu w firmie VOX.

VOX rozpoczął działalność w 1989 roku. Jak na przestrzeni tych lat zmieniła się marka?

Dzisiaj VOX ma w swojej ofercie produkty do kompleksowego wyposażenia wnętrza – podłogi, drzwi, systemy ścienne, meble. Ale na początku swojej działalności produkował głównie meble dla dzieci i młodzieży. I to one w latach 90. XX wieku spotkały się z ogromnym zainteresowaniem Klientów, pokazały VOX szerszemu gronu zarówno w Polsce, jak i za granicą. Wiemy od naszych Klientów, że niektóre kolekcje młodzieżowe, takie jak Magellan czy Safari, stoją w ich domach do dziś. Nasi Klienci, którzy dorastali z tymi meblami, wracają do salonów i kupują meble dla swoich dzieci i dla siebie.

Które wydarzenia były kluczowe dla branży?

Kluczowym momentem dla rozwoju branży były lata 2005–2010, kiedy nastąpił boom na rynku nieruchomości. W oczywisty sposób przełożył się on na rynek sprzedaży mebli i akcesoriów do wyposażenia wnętrza.

A dla Państwa firmy?

Wymieniłbym trzy kluczowe: uruchomienie sklepu internetowego, wdrożenie kolekcji Young Users i przekazanie zarządzania firmą w ręce Piotra Wita Voelkel.

W jaki sposób te wydarzenia wpłynęły na VOX?

Sklep internetowy uruchomiliśmy na przełomie 2008/2009 r. Byliśmy pierwszą marką meblową w Polsce, która sprzedawała swoje produkty przez Internet. Kolejnym istotnym momentem w historii VOX było wdrożenie kolekcji Young Users, pierwszej linii stworzonej według metodologii design thinking. Proces rozpoczął się na przełomie 2008/2009 roku i był prowadzony przy udziale zewnętrznych konsultantów, m.in. Roberta Verganti. Przez półtora roku prowadziliśmy badania, obserwacje, szukaliśmy rozwiązań, tworzyliśmy prototypy i konfrontowaliśmy je z użytkownikami. Ta metodologia pokazała zupełnie inne podejście do myślenia o produktach. Przełomowy moment w historii VOX stanowił rok 2013, kiedy nastąpiło przekazanie zarządzania firmą w ręce Piotra Wita Voelkel. Wówczas nastąpił też proces rebrandingu marki, przestaliśmy komunikować się jako trzy odrębne spółki, staliśmy się jedną firmą VOX. Od tego momentu rozpoczęła się również ekspansja firmy na rynki zagraniczne pod jedną marką.

W VOX wierzą Państwo, że prawdziwa wolność zaczyna się w domu, a to, jak mieszkamy, ma ogromny wpływ na nasze życie. W jaki sposób uświadamiają Państwo Klientów w tym aspekcie?

Naszym celem jest inspirowanie, doradzanie i dostarczanie kompleksowych rozwiązań wnętrzarskich – dopasowanych do siebie kolekcji mebli, drzwi, podłóg i systemów ściennych. Słuchamy naszych Klientów i ich obserwujemy, by móc zaproponować rozwiązania, które będą odpowiadać na ich potrzeby. Widzimy, że Klienci nie wyposażają swojego domu, korzystając tylko z jednej kolekcji mebli, lecz zestawiają ze sobą różne produkty, tak by odpowiadały ich potrzebom i stylowi życia. My oferujemy im swoje doradztwo, ale to, jak oni wykorzystają nasze produkty w swoich domach, zależy od ich inwencji.

Przedstawiciele firm meblarskich optymistycznie opisują obecną i przyszłą sytuację branży, sprzyja jej popyt na rynku mieszkaniowym i program 500 plus. Czy VOX również zauważa takie tendencje?

Odnotowujemy wzrost sprzedaży naszych produktów, trudno nam jednak powiedzieć, czy jest to wynik programu 500 plus. Na pewno duże znaczenie ma dobra kondycja rynku mieszkaniowego, co, podobnie jak w latach 2005–2010, przekłada się na wzrost sprzedaży mebli i produktów do wyposażenia wnętrz. Bardzo dobra sprzedaż produktów VOX w Polsce nas cieszy, ale nie poprzestajemy tylko na rodzimym rynku. Obecnie VOX kładzie równie duży nacisk na rozwój sieci za granicą.

VOX posiada swoje sklepy zarówno w centrach handlowych, jak i przy głównych ulicach miast. Jakimi zasadami kierujecie się Państwo podczas wyboru określonej lokalizacji?

Na sieć salonów VOX składają się zarówno salony własne, jak i franczyzowe. Mamy kilka formatów naszych punktów sprzedaży i jedną żelazną zasadę – analizując potencjalną lokalizację, na salon patrzymy w kontekście całej sieci, a nie w ujęciu jednostkowym.

To znaczy?

Dążymy do tego, by oferta dostępna w salonach VOX w danym mieście uzupełniała się. Jako przykład mogę podać Poznań – mamy tu kilka salonów w różnych formatach. Salon w Centrum Handlowym Plaza jest wizytówką VOX, pokazuje nową twarz marki po rebrandingu. Ten salon jest jak showroom, w  którym prezentujemy wybrane kolekcje, gdzie Klienci mogą się spotkać z architektami i przy pomocy programu VOXBOX zaaranżować wybraną przestrzeń. Jeśli jednak Klient ma taką potrzebę, może udać się na przykład do salonu w Galerii Arkada, gdzie znajdzie wszystkie kolekcje meblowe, lub do salonu przy ul. Bukowskiej, gdzie dostanie wszystkie produkty z oferty VOX: drzwi, podłogi, systemy ściennie oraz meble. Proces zakupu mebli nie trwa 15 minut, czasami zajmuje wiele godzin. Nasi doradcy są wykwalifikowanymi specjalistami i wspierają Klienta w procesie zakupu, w każdym salonie, do jakiego trafi.

Zobacz cały wywiad na łamach czerwcowego wydania Magazynu Galerie Handlowe

Tagi: Paweł Gaj VOX
Oceń artykuł:

Źródło: VOX

Zobacz także

Design thinking

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.