Direct Mailing może pomóc przyciągnąć klientów

2020-07-23 | 09:00

Trwająca kolejne miesiące pandemia koronawirusa wpłynęła na funkcjonowanie niemal każdej branży. Wiele z nich, w tym branża retail, spowolnienie odczuło wyjątkowo boleśnie. W czasie kiedy zamykane były stacjonarne sklepy, gwałtownie rozwinął się jednak segment e-commerce, co pociągnęło za sobą olbrzymi skok popularności przesyłek kurierskich. Dziś sytuacja powoli zaczyna wracać do normalności, ale z konsekwencjami spowolnienia oraz izolacji społecznej będziemy mieli jeszcze długo do czynienia. Dla powracających do życia sieci handlowych oraz ich najemców najważniejsze jest, by ponownie przyciągać klientów i zająć się odrabianiem strat. Dla branży przesyłek to dobra pora, by przemyśleć swoją strategię i przystosować się do nowej rzeczywistości.

Opublikowany pod koniec maja raport Urzędu Komunikacji Elektronicznej donosi o blisko 20-proc. wzroście wolumenu przesyłek kurierskich w 2019 roku. Popularność doręczeń paczkowych wzrosła jeszcze bardziej w okresie pandemii. Nie da się ukryć – koronawirus mocno wpłynął na konsumenckie przyzwyczajenia Polaków, którzy powszechnie odkryli uroki zakupów on-line. Sytuację ze zdecydowanie mniejszym entuzjazmem przyjęły sklepy, które przez wprowadzane obostrzenia nie mogły normalnie funkcjonować. Wiele marek postanowiło ratować się, zwiększając sprzedaż on-line. Rozwój e-commerce, a wraz z nim usług kurierskich może okazać się trwałym trendem. Polacy nie zrezygnują jednak z zakupów stacjonarnych, a tradycyjny handel nadal będzie zachęcał do odwiedzania galerii i sklepów.

Co kupowaliśmy w sieci?
Zamknięte punkty handlowe, izolacja, a nieraz także ścisła kwarantanna sprawiły, że przez Internet zaczęliśmy częściej sięgać po produkty, które wcześniej kupowało się w tradycyjnych sklepach. Raport „E-commerce w czasie kryzysu 2020” przygotowany przez Izbę Gospodarki Elektronicznej zauważa, że w pierwszym etapie pandemii zakupy miały niejednokrotnie charakter gromadzenia zapasów na kwarantannę. Ponad połowa kupujących on-line zrobiła większe zapasy środków czystości, a 48 proc. zadbało o zapasy żywności. Obok chemii domowej i produktów spożywczych najczęściej kupowanymi kategoriami w Internecie w czasie pandemii były odzież i obuwie oraz produkty z kategorii zdrowie. Raport IGE zauważa przy tym, że ponad 60 proc. badanych wciąż dokonywało zakupów w sklepach stacjonarnych. Niecałe 40 proc. zdecydowało się, na przynajmniej okazjonalny zakup w sieci, a co za tym idzie, dostawę zamówionych produktów do domu lub innego punktu odbioru.

Pandemia zmieniła procedury doręczeń
Jedną z największych obaw Polaków w czasie pandemii było ryzyko zarażenia się koronawirusem. To m.in. z tego powodu tak popularne stały się zakupy on-line, które nie wymagają wychodzenia z domu i kontaktu z innymi osobami. Niektórzy wciąż jednak obawiali się kontaktu z kurierem lub listonoszem. Na branży doręczeń wymusiło to wprowadzenie szeregu nowych procedur bezpieczeństwa. Koniecznością stało się wyposażenie pracowników w środki ochronne takie jak maseczki, rękawiczki i płyny dezynfekujące. Podobne działania musiały zostać wprowadzone również w sortowniach i transporcie. Kolejna nowość to procedura odbioru przesyłek. Ustawa o prawie pocztowym mówi, że „w stanach nadzwyczajnych lub w przypadku wystąpienia stanu epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego, zawiesza się wykonywanie przez operatora pocztowego obowiązku uzyskania pokwitowania odbioru przesyłki kurierskiej”. Na czas pandemii, odstąpiono więc od potwierdzania odbioru w tradycyjnej formie podpisu na liście doręczeń lub tablecie. Przesyłki coraz częściej zaczęły też trafiać do wyznaczonych punktów odbioru, zamiast pod drzwi zamawiającego.

Direct mailing szansą dla handlu
Tak, jak przesyłki kurierskie są dziś niezbędnym narzędziem dla e-commerce, tak tradycyjne przesyłki listowe mogą okazać się wsparciem dla handlu tradycyjnego. Opracowany przez UKE „Raport o stanie rynku pocztowego 2019” mówi, że choć w ubiegłym roku o ponad 9 proc. spadła liczba wysyłanych listów, to wartość rynku przesyłek listowych zauważalnie wzrosła (o blisko 5 proc.). Jeszcze ciekawsze dane dotyczą przesyłek reklamowych, których ilość zwiększyła się o ponad 11 proc. Pokazuje to wyraźnie, że taka forma promocji jest wciąż bardzo istotna dla wielu firm i branż, także tych z obszaru retail. Firm sieciowych, które posiadają lokalizacje w galeriach i wykorzystują przesyłki marketingowe do kontaktów ze swoimi klientami jest wiele. Głównie są to sklepy odzieżowe i drogerie. Celem jest zachęcenie klienta do odwiedzin danego sklepu. Przesyłki zawierają kupony rabatowe, gazetki reklamowe z aktualnymi produktami, próbki towarów etc. Wykorzystanie przesyłki marketingowej może być dobrym rozwiązaniem, by zachęcić klientów do powrotu do tradycyjnych zakupów po okresie pandemii. Skuteczność pocztowej przesyłki marketingowej jest większa niż e-maila, a materiał drukowany żyje dłużej i może dotrzeć do większej ilości odbiorców w gospodarstwie domowym. Forma drukowana jest też skuteczniejszą metodą docierania do starszego klienta.

Optymalizacja kosztów to także firmowe wysyłki pocztowe
W dobie pandemii oraz w okresie wychodzenia z zastoju dla wielu firm kluczowe jest odrabianie strat, zwiększanie obrotów, ale także redukowanie kosztów. Optymalizacja stała się ważnym tematem także dla mniejszych i większych sieci sklepów czy centrów handlowych. Jednym z obszarów, w których każde przedsiębiorstwo może poszukać oszczędności są procesy wewnętrzne, takie jak wysyłki pocztowe. Jeśli chodzi o duże firmy i korporacje, skala papierowej korespondencji kancelaryjnej może sięgać od kilkudziesięciu do kilkuset tysięcy przesyłek rocznie. Proces nadawczy zazwyczaj obejmuje: przygotowanie dokumentu, kopertowanie, adresowanie oraz wypełnienie książek nadawczych. Mnożąc to przez ilość firmowych przesyłek otrzymujemy olbrzymią liczbę godzin pracy. Dlatego ważne jest, aby te procesy optymalizować poprzez wykorzystanie odpowiednich narzędzi i rozwiązań logistycznych.

Doręczenia wspiera nowoczesna technologia
Zaostrzone procedury bezpieczeństwa to zmiana, jaką na branży pocztowej i kurierskiej wymusiła pandemia koronawirusa. Usługi te zmieniają się jednak nieustannie za sprawą rozwoju nowych technologii. Ich sukcesywne wdrażanie do procesu nadawczego zwiększa efektywność, bezpieczeństwo i niezawodność, ale też pozwala oszczędzić czas i pieniądze. Umożliwiają to m.in. specjalistyczne aplikacje do kompleksowego zarządzania procesem nadawczym, które ułatwiają organizację bazy adresowej, ewidencjonowanie przesyłek, tworzenie druków ZPO czy drukowanie etykiet adresowych. Skuteczność doręczeń zwiększają systemy do śledzenia przesyłek, pozwalające generować raporty dotyczące statusu doręczenia oraz statystyki efektywności. Standardem jest dziś monitorowanie drogi przesyłki od momentu nadania do miejsca doręczenia. Rejestracja zdarzeń w oparciu o system kodów kreskowych i rejestratory GPS, pozwala nie tylko na prostą identyfikację przesyłki, ale także sprawdzenie na jakim etapie doręczenia się ona znajduje.

Mimo postępującej digitalizacji, przechodzenia na elektroniczną wymianę faktur, wyciągów, dokumentów rozliczeniowych oraz stosowanie cyfrowych podpisów, tradycyjne przesyłki listowe nie odchodzą do lamusa. Choć trendy dotyczące przesyłek papierowych od lat są spadkowe, taka forma korespondencji wciąż pozostaje ważnym elementem funkcjonowania wielu firm, instytucji czy urzędów. Jak pokazują badania, jest to też ciągle popularna forma prowadzenia działań marketingowych, również w branży retail. Wychodząc z kryzysu spowodowanego pandemią, warto więc rozważyć wysyłkę drukowaną, jako sposób na ponowne przyciągnięcie klientów.


O autorze:

Janusz Konopka, ekspert rynku usług pocztowych, od wielu lat związany z branżą dostarczania przesyłek. W firmie Speedmail obecny od początku jej istnienia. Menadżer z kilkunastoletnim doświadczeniem w zarządzaniu spółkami świadczącymi usługi dystrybucyjne, transportowe, magazynowe, kurierskie i pocztowe. Posiada praktyczne doświadczenie w budowaniu ogólnopolskich struktur logistycznych i zarządzaniu firmami o rozproszonej sieci terytorialnej. Absolwent m.in. Instytutu Zarządzania i Marketingu Politechniki Świętokrzyskiej, a także podyplomowych studiów Logistyki i Zarządzania Łańcuchem Dostaw w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. W latach 1999 – 2011 zawodowo związany z Grupą Kolporter, gdzie sprawował m.in. funkcje Członka Zarządu Kolporter S.A., Prezesa Zarządu Kolporter Logistyka, Prezesa Zarządu Kolporter Express (K-EX).

 

Tagi: Janusz Konopka Speedmail
Oceń artykuł:

Fot: Speedmail Źródło: Speedmail

Direct Mailing może pomóc przyciągnąć klientów

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.