Donata Obara-Cieślik, Savills: Polacy lubią kupować i na codzienne zakupy wydają coraz więcej

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2012-07-19 | 08:00

Obiekty handlowe typu convenience dają klientom możliwość dokonania szybkich i wygodnych zakupów blisko miejsca zamieszkania. Na rynku polskim stają się one coraz bardziej popularne. Ich niewątpliwą zaletą jest dostępność i bliskość. O zaletach i wadach centrów handlowych typu convenience, o rozwoju rynku tego typu centrów, a także o sposobie dobierania najemców opowiada Donata Obara-Cieślik, senior property negotiator w Dziale Powierzchni Handlowych firmy Savills.

Obiekty handlowe typu convenience pojawiły się wraz z rosnącym zapotrzebowaniem klientów na nowoczesną powierzchnię handlową. W Polsce przeciętne wynagrodzenie miesięczne brutto (wg. GUS) wzrasta co roku o ok. 3 – 5 %. Od roku 2002 do 2010 wzrosło o 50 %, co znaczy, że zarabiamy coraz więcej. Jednocześnie rośnie również sprzedaż detaliczna i dla przykładu w roku 2011 wzrosła o 11,60 %, w stosunku do roku poprzedniego. Takie dane mówią bardzo dużo o sile nabywczej Polaków i są bogatym źródłem informacji dla inwestorów z sektora nieruchomości komercyjnych.

Polacy lubią kupować i na codzienne zakupy wydają coraz więcej. Wraz z pojawieniem się centrów i galerii handlowych wzrosły wymagania klientów co do jakości oraz sposobu sprzedaży. Nie bez znaczenia jest również klimat z jakim mamy do czynienia na co dzień. Letnie upały oraz zimowe zamiecie śnieżne każdemu utrudniają zrobienie zakupów. Dlatego w wielu miejscach Polski pojawiają się centra codziennych zakupów (tak zwane convenience shopping centre), gdzie pod krytym dachem można szybko znaleźć produkty pierwszej potrzeby.

Ich niewątpliwą zaletą jest dostępność, ponieważ powstają w gęsto zaludnionych obszarach miejskich, np. na osiedlach mieszkaniowych. Dodatkowo takie obiekty gwarantują miejsca parkingowe - są więc wygodnym rozwiązaniem dla osób, które dokonują dużych zakupów lub na co dzień używają samochodu. Innym wygodnym rozwiązaniem architektonicznym takich miejsc jest wejście z poziomu ulicy czy parkingu. Nie trzeba więc szukać podziemnych przejść, schodów czy wind, które doprowadzą nas do środka galerii. Dzięki temu klienci niewątpliwie oszczędzają czas, który musieliby spożytkować na zarobienie zakupów w dużych centrach handlowych.

Centra handlowe typu convenience służą dokonaniu szybkich codziennych zakupów, dlatego w takich obiektach kluczowe znaczenie ma operator spożywczy. W małych miejscowościach może to być dyskont spożywczy czy też supermarket. W miastach dużych czy średnich, gdzie siła nabywcza jest wyższa, a konkurencja silniejsza operator spożywczy dobierany jest bardzo starannie, tak by odpowiadał potrzebom grupy docelowej klientów obiektu. Jak wielka jest skala obiektów typu convienience shopping center świadczy fakt, że operatorzy spożywczy stworzyli formaty małych sklepów po to, by dopasować się do skali projektów. Wśród najemców takich projektów znajdują się sklepy specjalistyczne np. regionalne masarnie, piekarnie, cukiernie. Bardzo często pojawiają się również apteki, drogerie, oddziały banków czy biura podróży. Nierzadko także najemcy z branży modowej czy obuwniczej chętnie otwierają swoje salony.

Jeszcze kilka lat temu, kiedy format convenience powstawał na polskim rynku, komercjalizacja takiego obiektu nie była łatwa. Sieci handlowe preferowały wówczas większe miasta oraz duże centra handlowe. Z biegiem czasu, kiedy okazało się, że sklepy w takich miejscach przynoszą oczekiwane zyski, najemcy chętniej podejmują rozmowy. Ryzyko dywersyfikują dzięki franczyzom. Małe lokalne obiekty są także szansą dla przedsiębiorców, którzy rozpoczynają działalność handlową, ponieważ dają możliwość pokazania się w otoczeniu nowoczesnego handlu. Niewątpliwie ryzyko finansowe związane z prowadzeniem biznesu jest mniejsze, ponieważ czynsze najmu są niższe niż w dużych centrach handlowych. Również umowa najmu jest mniej rygorystyczna np. czas najmu może być krótszy, a wcześniejsze rozwiązanie umowy wiąże się z mniejszymi karami. Łatwiej także rozmawiać z właścicielem czy zarządca budynku kiedy jest się jednym z 10, a nie jednym ze 100 najemców.

Obiektów typu convenience będzie przybywać w miastach, gdzie nasycenie rynku nowoczesną powierzchnią handlową (centrami handlowymi) będzie rosło. Siłą rzeczy brak będzie miejsca na duże galerie, a rosnąca sprzedaż detaliczna oraz „wygodnictwo” klientów sprawi, że będą chcieli robić szybkie wygodne zakupy blisko miejsca zamieszkania. Z drugiej strony na mapie Polski małe lokalne obiekty handlowe pojawiają się coraz częściej w mniejszych miastach, gdzie do tej pory brak było nowoczesnej powierzchni handlowej. W takich przypadkach obiekty typu convenience są alternatywą dla klientów, którzy dokonywali zakupów u lokalnych operatorów lub w większych aglomeracjach. Na takich rynkach dużą rolę odgrywają najemcy dyskontowi oraz operatorzy lokalni, którzy rozumieją potrzebę stworzenia komfortowego miejsca handlu. Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że obroty marek z sektora dyskontów w Polsce osiągają 22% obrotów całego handlu.

Oceń artykuł:

Donata Obara-Cieślik, Savills: Polacy lubią kupować i na codzienne zakupy wydają coraz więcej

Polityka Prywatności

  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.