Polski rynek pracy od dawna ma problemy, mimo że oficjalnie liczba osób bezrobotnych sukcesywnie spada: w czerwcu osiągnęła rekordowy poziom poniżej miliona osób, osiągając wartość 969 tys. osób. Jak wynika z szacunków Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej stopa bezrobocia rejestrowanego zmniejszyła się w czerwcu do 5,9 proc. z 6,1 proc w maju. Jeszcze rok temu wynosiła 7 proc. Pracy na rynku nie brakuje, ale okazuje się, że brakuje chętnych do pracy. Aleksandra Gołębiewska, Kierownik ds. personalnych w firmie Wyjątkowy Prezent, uważa, że pomysłów na dotarcie do kandydatów jest wiele, żeby ich przy sobie zatrzymać trzeba jednak nie tylko budować wizerunek, a faktycznie być atrakcyjnym miejscem pracy.
Moim zdaniem problem nie tkwi w tym, że Polacy nie chcą w ogóle pracować, a raczej w tym, że chcą pracować na innych zasadach niż dotychczas – i to właśnie do tego musi przystosować się nasz rynek pracy. Obecnie mówi się o rynku pracownika i to w kontekście szeregu branż, dlatego pracodawcy dwoją się i troją, by pozyskać do swojego przedsiębiorstwa nowe osoby, a następnie zatrzymać je w swojej firmie, ponieważ duża rotacja personelu zawsze jest problemem dla biznesu. Co ciekawe, taka sytuacja dotyczy zarówno zawodów związanych z produkcją, czy pracą fizyczną, jak i wysoko wyspecjalizowanych profesji. Na pewno duży wpływ ma na to wysokość wynagrodzeń. Budowlańcowi bardziej opłaca się praca w Skandynawii czy na zachodzie Europy, a za dobrego programistę firmy są w stanie zapłacić niewyobrażalne pieniądze. Często jednak wspomniana wysokość wynagrodzenia jest tylko jednym z czynników decydujących o atrakcyjności danego miejsca pracy. Równie istotna jest możliwość łączenia pracy z życiem prywatnym, czyli tzw. work-life balance. Pracownicy oczekują, że ich miejsce pracy będzie oznaczało nie tylko zawodowe obowiązki, ale też umożliwi im rozwijanie pasji i zainteresowań. Coraz więcej polskich firm zauważa ten trend i zaczyna dbać o to, by wychodzić naprzeciw wszystkim potrzebom. Widzimy to w Wyjątkowym Prezencie, do którego regularnie zgłaszają się firmy poszukujące pomysłów na ciekawą integrację zespołu czy nieszablonowe nagrody dla pracowników.
Sieć sprzedaży Wyjątkowego Prezentu stale się rozwija, otwieramy kolejne sklepy, a zatem nieustannie poszukujemy nowych pracowników. Ze względu na charakter działalności, która zajmuje się dostarczaniem wyjątkowych przeżyć, poszukujemy osób młodych, otwartych, pełnych energii i pasji. Takich kandydatów nie jest jednak łatwo pozyskać, dlatego podejmujemy się wielu działań, które mają na nas zwrócić ich uwagę. Rok temu zorganizowaliśmy ogólnopolską kampanię rekrutacyjną, w której jako ambasadorzy wystąpili nasi pracownicy. Z ich udziałem stworzyliśmy serię zabawnych kreacji, które przewrotnie obrazowały najpopularniejsze hasła z ogłoszeń rekrutacyjnych. Chcieliśmy w ten sposób dotrzeć do młodszych osób oraz pokazać atmosferę, która na co dzień panuje w naszej firmie.
Pomysłów na dotarcie do kandydatów jest wiele, żeby ich przy sobie zatrzymać trzeba jednak nie tylko budować wizerunek, a faktycznie być atrakcyjnym miejscem pracy. W Wyjątkowym Prezencie mówimy więc o dobrej atmosferze, ale też pokazujemy jasną ścieżkę rozwoju każdego pracownika. Wielu z nich zaczynało jako doradcy ds. przeżyć, a dziś są liderami zespołów, koordynatorami regionalnymi lub pracują w specjalistycznych działach biura głównego. Obecnie zatrudniamy blisko 200 osób. Chcąc, by pracownicy cały czas tworzyli zaangażowany, zgrany i oddany zespół, musimy o nich właściwie dbać. Idea work-life balance jest więc u nas stale obecna, pracownicy mogą bez przeszkód realizować swoje pasje, a jednym z kroków na naszej wyjątkowej ścieżce kariery jest możliwość skoku ze spadochronem.
Atrakcyjna lokalizacja oraz prestiż danego centrum handlowego na pewno sprawiają, że jest to miejsce, które chętniej odwiedzamy i gdzie chętniej pracujemy. Dla nas te cechy to dobra podpowiedź na to, gdzie lokalizować punkty sprzedaży - z jednej strony ze względu na klientów, a z drugiej na zwiększony dostęp do potencjalnych pracowników. Centra handlowe czasem wspierają nasze działania np. publikując na swoich stronach ogłoszenia rekrutacyjne. Częściej robią to jednak pośrednio, stając się coraz bardziej atrakcyjnymi miejscami dla klientów, najemców oraz pracujących tam osób. Łatwiej jest znaleźć pracownika, gdy możemy mu zaoferować pracę w miejscu, które będzie nie tylko dobrze skomunikowane, ale też pełne życia, czy nawet modne.