Dwie recepty na poprawę wyników sprzedaży

2020-10-07 | 09:00

Trudno nie zgodzić się ze słowami Billa Gatesa, że „ignorowanie złych wiadomości to przepis na porażkę”. Mniejsza  sprzedaż w handlu stacjonarnym jest faktem, z którym po prostu musimy się zmierzyć. Głównym powodem obecnego stanu rzeczy jest mniejsza liczba odwiedzających handel klientów, wynikająca z ich obawy o zdrowie. W tej sytuacji są dwie recepty na poprawę wyników sprzedaży - podkreśla dla Magazynu Galerie Handlowe - Jerzy Osika, Ekspert ds. retailu i sprzedaży, Prezes Promedia

Pierwsza z nich, szybsza i mniej kosztowna, to zwiększenie efektywności obsługi klientów, którzy odwiedzają nasze sklepy. Znam takie, w których liczba odwiedzin spadła o 40 proc., a wartość sprzedaży tylko o 10 proc,. bo postawiono na podniesienie kompetencji sprzedawców. W przeszkoleniu personelu sprzedażowego przychodzi z pomocą technologia, ułatwiająca realizację szkoleń online, dzięki którym sprzedawcy zyskują potrzebną wiedzę bez narażania swojego zdrowia, a sklep oszczędza na kosztach wynajmu sal szkoleniowych, cateringu, przejazdów, diet i noclegów. Wiem z własnego doświadczenia szkoleniowca i organizatora szkoleń online, że rośnie zainteresowanie handlu tą formą edukacji w czasie pandemii.

Druga recepta na podniesienie sprzedaży to lepsze wykorzystanie możliwości jej bezkontaktowej realizacji. Będzie więc rosła rola wszelkich rozwiązań samoobsługowych, począwszy od digitalnych form pozyskiwania informacji (jak interaktywne ekrany, wirtualne przymierzalnie, czy humanoidalne roboty, przez samoobsługowe systemy kasowe i koncepty sklepów (jak Amazon Go) po automaty zakupowe. Ich popularność już bardzo mocno rośnie na świecie, co wróży im powodzenie również w Polsce. Wzrośnie rola sklepów i centrów handlowych jako miejsc odbioru zakupów realizowanych online. Co nie przyniesie handlowi stacjonarnemu wpływów ze sprzedaży, może będzie okazją do przychodów z najmu.

Niższe dochody sklepów to także efekt racjonalizacji zakupów ze strony konsumentów. Motywuje to handel do podnoszenia skuteczności działań marketingowych. Sprzyja to rozwojowi aplikacji, programów lojalnościowych i innych rozwiązań służących sprawniejszemu pozyskiwaniu i lepszemu wykorzystaniu informacji o klientach dla pozyskiwania ich i budowania lojalności.  Pomoże nam w tym także lepsze wykorzystanie mediów społecznościowych, m.in. do kreowania komunikacji pracownik – klient, jak też do działań edukacyjnych przez dostarczanie klientom wartościowych treści. Podnoszenie rentowności handlu wymaga lepszej skuteczności sprzedażowej, jak też efektywności kosztowej, m.in. dzięki optymalizacji procesów biznesowych. Jakie technologie będą miały największy wpływ na retail w ciągu najbliższych 3 lat? Według raportu Europejskiego Instytutu Handlu (EHI) pt.: „trendy IT w retailu“, który ukazał się na krótko przed pandemią, będzie to przede wszystkim sztuczna inteligencja, która uzyskała aż 69 proc. wskazań. Daleko za nią (34 proc.) znalazły się rozwiązania w chmurze, omnichannel (30 proc.), analityka (25 proc.), komunikacja mobilna (23 proc.), internet rzeczy (22 proc.), płatności mobilne (20 proc.). Gdzie handel chce zastosować sztuczną inteligencję? Głównie w analityce predyktywnej (53 proc.), a także w alokacji towaru i rozpoznawaniu twarzy (po 22 proc.), dynamicznym ustalaniu cen (19 proc.), walidacji danych (14 proc.), personalizacji (13 proc.). Pandemia nie zmieni, moim zdaniem, tych trendów, lecz raczej je umocni. Rosyjskie przysłowie mówi „co bardziej dokuczy, to rychlej nauczy”. Covid-19 przyspieszył rozwój służącej retailowi technologii. Wygląda więc na to, że co nas nie zabije, to nas wzmocni. By przeżyć trzeba zainwestować w rozwój. Jak pisał Jan Sztaudynger „tylko żywy ma jeszcze perspektywy”.

Tagi: Jerzy Osika Promedia
Oceń artykuł:

Fot: Promedia Źródło: Promedia

Zobacz także

Dwie recepty na poprawę wyników sprzedaży

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.